لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۶

رزمایش ارتش اسرائیل برای مقابله با دخالت ایران در جنگ احتمالی با حزب‌الله


رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که ارتش این کشور در رزمایش روزهای گذشته خود احتمال مداخله ایران در جنگ احتمالی آتی میان اسرائیل با حزب الله را بررسی کرده است.

همزمان، یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا هشدار داده است که بروز جنگ دیگری میان اسرائیل با حزب الله، ایران را نیز درگیر خواهد کرد و به «جنگ میان کشورهای مهم» خواهد کشید.

وبسایت اسرائیلی وای.نت پنجشنبه بیست و چهارم اسفند گزارش داد که ارتش این کشور سناریوهای مختلف جنگی در لبنان، سوریه، غزه و پشت جبهه را تمرین کرد اما گزینه اصلی در این سناریوها، وقوع جنگ با حزب الله لبنان بود.

بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل در این سناریو این امکان را بررسی کرد که ایران که در سوریه حضور نظامی دارد، این بار نقش مهمی در جنگ احتمالی اسرائیل با حزب الله داشته باشد.

این گزارش افزوده است که حضور نظامی روسیه در سوریه نیز که با استقرار پدافند هوایی پیشرفته روس‌ها همراه است، در هر سناریوی احتمالی جنگی آتی میان اسرائیل با حزب الله، از سوی نظامیان اسرائیلی بررسی شد.

به نوشته وای.نت، سران ارتش اسرائیل در این رزمایش به این نتیجه رسیدند که وضعیت پشت جبهه اسرائیل در جنگ جدید با حزب الله، یک چالش جدی برای این کشور خواهد بود.

در جریان این رزمایش، آژیر خطر حملات راکتی فرضی دو نوبت در روز سه‌شنبه این هفته در سراسر اسرائیل به صدا در آمد تا مردم پناه گرفتن خود در اماکن امن را تمرین کنند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که ارتش این کشور افزون بر رزمایش یاد شده، در روزهای گذشته مانور سالیانه «جنیفر کوپرا» را با هزاران نظامی آمریکایی که به اسرائیل اعزام شده بودند، در چارچوب همکاری‌های نظامی دو کشور برای تامین امنیت اسرائیل، برگزار کرد.

همزمان با این مانورها، آویو کوخاوی، از فرماندهان ستاد ارتش اسرائیل گفته بود، «آرامش کنونی در مرز شمالی اسرائیل گمراه کننده است» و افزوده بود کشورش برای نبرد در پنج جبهه و احتمال جنگ با ایران آماده می‌شود.

نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در دوره اخیر گفته‌اند که ایران در سوریه و لبنان برای حزب الله کارخانه سلاح‌های دقیق ساخته است و این‌ها افزون بر سایر کمک‌های گسترده نظامی و مالی ایران به حزب الله است.

نخست وزیر لبنان گفته بود اسرائیل به خوبی می‌داند که چنین کارخانه‌ای در لبنان وجود ندارد اما دیوید کاتلر، یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا، سه‌شنبه این هفته گفت که وقوع جنگ میان اسرائیل و حزب الله، در شرایطی که ایران این بار در آن به صورت محسوس مداخله کند، یک احتمال جدی است.

به گزارش جروزالم پست، دیوید کاتلر، از مسئولان سازمان اطلاعات نظامی آمریکا، در سخنان خود تاکید کرد که جنگ اسرائیل و حزب الله که ایران نیز در آن دخالت کند، به بروز «یک جنگ بزرگ» میان کشورها در خاورمیانه منجر می شود، که وی آن را «نگران کننده» نامیده بود.

آقای کاتلر افزوده بود، ایران، روسیه و حزب الله در شکست داعش در سوریه و عراق نقش داشته‌اند...اما همانگونه که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است، ایران «عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه» است.

آخرین جنگ اسرائیل و حزب الله تابستان دوازده سال پیش به ویرانی گسترده لبنان و کشته شدن بیش از هزار و دویست لبنانی، شامل غیرنظامیان و شبه نظامیان حزب الله، منجر شد ولی تلفات اسرائیل ۱۲۱ نظامی و ۴۴ غیر نظامی بود.

ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، گفته است در هر جنگ بعدی، لبنان به «عصر حجر» بازمی‌گردد. آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل نیز تاکید کرده است که جنگ‌های اخیر اسرائیل با پیروزی قاطع به پایان نرسیده اما در جنگ آتی این وضع «تغییر می‌کند».

اسرائیل همچنین تاکید دارد که برای تامین امنیت خود در برابر حزب الله، این بار از حمایت‌های گسترده‌تر دولت آمریکا و همچنین برخی از کشورهای عربی منطقه برخوردار است.

از سوی دیگر، حزب الله با تاکید بر تقویت توان خود نسبت به جنگ سال ۲۰۰۶، مدعی است با وجود درگیر بودن هزاران تن از جنگجویانش در جنگ داخلی سوریه، از آمادگی برای مقابله با حمله نظامی احتمالی اسرائیل برخوردار است.

فرماندهان ارتش اسرائیل و مقامات اطلاعاتی آمریکا پس از آن به درگیر شدن «محسوس‌تر» ایران در هر جنگ آتی میان اسرائیل و حزب الله اشاره می‌کنند. از سویی مقاماتی از ایران مانند ابراهیم رییسی، رییس تولیت آستان قدس رضوی، و مهره‌های مهم حشد الشعبی عراق که همپیمان ایران هستند، در ماه‌های گذشته با همراهی فرماندهان حزب الله به مرز جنوب لبنان و اسرائیل رفتند و منطقه را نظاره کردند.

همچنین قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، به تازگی در نقطه‌ای نامعلوم با حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله، دیدار کرده است؛ جزییات بیشتری از این دیدار منتشر نشده و شبکه‌های فضای مجازی آقای سلیمانی تنها به انتشار عکسی از این دیدار اکتفا کردند.

XS
SM
MD
LG