لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

اسرائیل در واکنش به مخالفت خامنه‌ای با عادی‌سازی روابط: برای ما فرصت بود


یک مقام ارشد دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به رادیوی ارتش این کشور گفت سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی که به طور تلویحی از عربستان خواست از عادی‌سازی رابطه با اسرائیل دوری کند، «فرصتی» برای بنیامین نتانیاهو فراهم کرد تا بر خواسته دولت خود بر پیشبرد صلح با ریاض تأکید کند.

گالاتز، رادیوی ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه ۱۲ مهر در گزارشی در خصوص «پشت پرده» رویدادهایی که سبب شد نخست‌وزیر این کشور روز ۱۱ مهر تنها ساعاتی کوتاه پس از نطق علی خامنه‌ای، علیه آن موضع بگیرد، اعلام کرد که اظهارات رهبر جمهوری اسلامی ایران از نظر دفتر نخست‌وزیری اسرائیل «یک فرصت» تلقی شد تا به جامعه بین‌المللی نشان داده شود که «کدام طرف خواهان جنگ و کدام طرف خواهان صلح است».

به گفته رادیوی ارتش اسرائیل، در حالی که بنیامین نتانیاهو در حال گذراندن تعطیلات اعیاد پاییزه یهودیان در شمال اسرائیل است، «آرامش او را این بار نه مخالفان معترض به طرح تغییرات قضایی، بلکه سخنرانی تند علی خامنه‌ای در ارتباط با احتمال رابطه اسرائیل با عربستان، مختل کرد» و آقای نتانیاهو در میانه تعطیلات خود یک کلیپ تصویری در این ارتباط تهیه کرد.

بنیامین نتانیاهو در آن کلیپ گفت حکومت ایران «فلاکت» صادر می‌کند و اسرائیل «صلح و پیشرفت را به کشورهای منطقه عرضه می‌کند».

علی خامنه‌ای در سخنرانی در جمع سران حکومت خود، سفیران کشورهای خارجی در تهران و مهمانان «کنفرانس وحدت» به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اسلام گفت «اگر همه متحد باشیم و ایران، عراق، سوریه، لبنان، عربستان، مصر، اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس خط مشی واحدی را در مسائل اساسی و کلی اتخاذ کنند، قدرت‌های زورگو نمی‌توانند و جرأت نمی‌کنند در امور داخلی و سیاست خارجی آن‌ها دخالت کنند».

رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که اسرائیل «نه تنها از ایران بلکه از همه کشورهای اطراف خود همچون مصر و سوریه و عراق لبریز از کینه و غیظ است».

او گفت در حالی که اسرائیل «در بدترین شرایط خود قرار دارد، وضعیت جاری مشوق برقراری رابطه با آن نیست».

علی خامنه‌ای موضع شناخته‌شده خود در لزوم دفاع از حقوق فلسطینیان به عنوان «اولین موضوع مهم جهان اسلام» را تکرار کرد. با این حال، او صریحاً از عربستان نام نبرد.

مقام ارشد دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به رادیوی ارتش اسرائیل گفت جمهوری اسلامی توانی برای اخلال در روند عادی‌سازی رابطه عربستان با اسرائیل ندارد، بلکه تنها می‌تواند «سخنرانی‌هایی که استیصال خود را از این روند نشان می‌دهد» ارائه کند.

این گزارش مناسبات میان ایران و عربستان را که در ماه‌های اخیر، پس از ۷ سال، ازسرگرفته شد، نه «صلح سرد» که «جنگ سرد» توصیف کرد.

این رادیو افزود که «خصومت بین این دو قدرت از بین نرفته و کوشش‌های ایران برای همکاری عربستان علیه اسرائیل، تأثیری نخواهد داشت زیرا ایرانِ شیعی بر دنیای سنی که عربستان خود را رهبر آن می‌داند، نفوذی ندارد.»

به گفته گزارشگر امور سیاسی رادیو ارتش اسرائیل، دولت این کشور از ایران در ارتباط با تلاش‌های عادی‌سازی رابطه با سعودی «نگرانی ندارد» و «شاید اظهارات رهبر ایران به اسرائیل نیز در سرعت دادن به این روند کمک می‌کند تا صداهای مزاحم زودتر حذف شده و توافق عادی‌سازی رابطه بین اورشلیم و ریاض در ماه‌های آتی به‌دست آید».

وزیر دفاع اسرائیل روز سه‌شنبه در واکنش به سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت «رژیم تروریستی قاتل در ایران قبلاً موفق شده چندین کشور تحت نفوذ خود را به فروپاشی بکشاند و حال می‌خواهد با تهدیدهای توخالی، کوشش‌ها برای دستیابی به صلح (میان اسرائیل و عربستان) را مختل کند».

یوآو گالانت افزود «ایران به اقدامات خود در راستای گسترش ترور و ویرانی ادامه می‌دهد، و اسرائیل برای دستیابی به امنیت برای شهروندان خود و صلح در خاورمیانه گام برمی‌دارد».

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، سه‌شنبه در واشینگتن گفت دولت جو بایدن به شنیدن نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران «علاقه‌ای ندارد». این سخنگو گفت «عادی‌سازی رابطه کشورهای عربی با اسرائیل می‌تواند سبب دیگرگونی مثبت در خاورمیانه شود».

عربستان که خطاب تلویحی اظهارات علی خامنه‌ای بود، به آن واکنش نشان نداده است. معلوم نیست که سفیر عربستان که تازه به تهران اعزام شده، در میان حضار شنونده سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی ایران بود یا نه.

گزارش‌ها در خصوص کوشش آمریکا برای عادی‌سازی رابطه عربستان و اسرائیل پس از آن اوج گرفت که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، سه هفته پیش برای نخستین بار در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز تأیید کرد که مواضع کشورش و اسرائیل در مذاکرات برای دستیابی به راهکار صلح، «هر روز بیشتر به یکدیگر نزدیک‌ می‌شود».

دو وزیر اسرائیلی از حزب حاکم لیکود در کمتر از یک هفته به عربستان سفر کرده و قرار است سومین وزیر اسرائیلی به‌زودی راهی ریاض شود.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که وزیر ارتباطات، شلومو کرحی، در حضور این هفته خود در ریاض آیین‌های مذهبی یهودی عید «سایبان‌ها» را هم برگزار می‌کند.

با استفاده از رادیوی ارتش اسرائیل، شبکه ایکس، تایمز اسرائیل و رادیو فردا؛ ف.ر / ب.ب
XS
SM
MD
LG