لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

حکم دادستان اسرائیل به ادامه روند قضایی در پرونده‌های فساد نتانیاهو


بنیامین نتانیاهو ترجیح می‌داد پس از انتخابات به دادگاه بازگردد.
بنیامین نتانیاهو ترجیح می‌داد پس از انتخابات به دادگاه بازگردد.

دادستان کل اسرائیل روز جمعه، ۱۲ بهمن‌ماه، اعلام کرد که آغاز روند قضایی استماع از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، در پرونده‌های فساد منع قانونی ندارد و دادگاه او برگزار خواهد شد.

به گفته این مقام قضایی، ارائه کیفرخواست در پرونده‌هایی که ظن ارتکاب فساد بنیامین نتانیاهو در آن مطرح است، پیش از انتخابات دو ماه دیگر اسرائیل «هیچ منع قانونی ندارد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آویخای مندلبلیت، دادستان کل، این امر را در نامه رسمی به تیم وکلای نخست وزیر خبر داد.

وکلای آقای نتانیاهو در روزهای گذشته با آقای مندلبلیت دیدار کرده و دلایل خود را برای تعویق آغاز روند قانونی علیه نخست وزیر، تا بعد از پایان انتخابات پیش‌ روی اسرائیل، بیان کرده بودند.

دادستان کل همچنین تاکید کرده که کار تیم‌های او برای رساندن پرونده‌ها به آخرین مرحله ادامه دارد و او نظر نهایی را «بسیار زود» اعلام خواهد کرد؛ رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که این تصمیم تا دو هفته دیگر گرفته می‌شود.

بازجویان ستاد مبارزه با فساد در پلیس اسرائیل در سه سال گذشته بارها از بنیامین نتانیاهو در سه پرونده با نام‌های یک هزار، دو هزار و چهار هزار بازپرسی کرده و پرسش‌ها از او در پرونده سه هزار، مربوط به نحوه خرید چند زیردریایی از آلمان برای ارتش اسرائیل به عنوان «فرد مطلع» بود.

پلیس به دادستانی توصیه کرده در سه پرونده علیه آقای نتانیاهو کیفرخواست صادر کند.

دریافت امتیازات شخصی مانند هدایای گرانبها، زد و بند با یک غول رسانه‌ای علیه رسانه‌های دیگر و روند واگذاری شرکت مخابرات، سه پرونده‌‌ای است که آقای نتانیاهو در آنها بازجویی شد.

انتخابات پارلمانی زودهنگام اسرائیل روز ۲۰ فروردین ۹۸ برگزار می‌شود؛ نتانیاهو به عنوان رهبر حزب حاکم لیکود، در این انتخابات نیز همچنان نامزد اصلی پست نخست وزیری است.

حامیان آقای نتانیاهو پس از اعلام نظر دادستانی در روز جمعه تکرار کردند که مسئولان قوه قضائیه و فرماندهان پلیس «زیر فشار رقیبان سیاسی» نخست وزیر قرار گرفته‌اند.

بنیامین نتانیاهو ماه گذشته با انتقاد از این که پلیس در مرحله تحقیقات او را با شاهدانی که علیه وی شهادت داده‌اند، رو در رو نکرده، خواهان آن شد که این مراحل از سرگرفته شود؛ نهادهای قانونی این درخواست را رد کردند.

شاهدان در همه پرونده‌ها، نزدیک‌ترین مقامات و افراد به نخست وزیر در دوره‌های مختلف بوده‌اند.

با وجود نزدیک شدن پرونده‌های تحقیقات از آقای نتانیاهو به مراحل حساس پس از سال‌ها گزارش‌های رسانه‌ای و سه سال تحقیقات پلیس در اسرائیل و شمار دیگری از کشورهای جهان، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هنوز درصد چشم‌گیری از رای‌دهندگان اسرائیلی او را شایسته‌ترین سیاست‌مدار برای پست نخست وزیری می‌دانند.

بر اساس چند نظرسنجی انجام شده در پی ورود بنی گانتز، رئیس پیشین ستاد ارتش، به صحنه انتخابات، هنوز اکثریت رای‌دهندگان فکر می‌کنند که نتانیاهو بیشترین تجربه و لیاقت را برای اداره امور کشور دارد و حزب او، لیکود، با کسب ۳۰ کرسی از میان ۱۲۰ کرسی مجلس، حزب اول کنست خواهد بود.

از دیگر سو، همه این نظرسنجی‎ها بخت بالایی برای آقای گانتز و حزب تازه تاسیس او به نام استحکام اسرائیل پیش بینی می‌کنند؛ حزب او می‌تواند بیش از ۲۰ کرسی را تصاحب کند و ۳۵ درصد رای‌دهندگان فکر می‌کنند که وی، لیاقت پست نخست وزیری را دارد.

نزدیک شدن آقای گانتز به محبوبیتی تقریبا هم‌طراز با بنیامین نتانیاهو و مبدل شدن حزب استحکام اسرائیل به حزب دوم این کشور در حالی است که سرلشگر گانتز تنها دوشنبه این هفته رقابت خود را آغاز کرد اما لیکود و آقای نتانیاهو سابقه‌ای ده‌ها ساله دارند.

ورود حزب استحکام اسرائیل به صحنه سیاست، همه احزاب دیگر اسرائیل را به‌شدت تضعیف کرده و حتی می‌تواند در معرض فروپاشی قرار دهد.

منابع: هاآرتص، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG