لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

تاکید بحرین بر «اهمیت مشارکت» کشورهای منطقه در مذاکره درباره پرونده اتمی ایران


شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین
شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین، روز پنج‌شنبه، ۷ اسفند، دربارهٔ موضوعات مربوط به ایران و همچنین احتمال همکاری بحرین در راه‌اندازی یک کارخانه واکسن در اسرائیل گفت‌وگو کردند.

با میانجی‌گری دولت دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور سابق آمریکا، بحرین و امارات متحده عربی روز ۱۵ سپتامبر به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل رسمیت بخشیدند، اقدامی که نگرانی‌های مشترک این کشورها دربارهٔ ایران از انگیزه‌های اصلی آن عنوان می‌شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، نتانیاهو و آل خلیفه هر دو در مورد تماس تلفنی روز پنج‌شنبه خود اطلاعیه‌هایی منتشر کردند اما فقط در اطلاعیه طرف بحرینی از ایران نام برده شده است.

دفتر رسانه‌ای دولتی بحرین در این مورد در توئیتر خود نوشته است که طرفین در این گفت‌وگو، بر اهمیت «شرکت داشتن در هرگونه گفت‌وگو دربارهٔ پرونده هسته‌ای ایران برای کشورهای منطقه» تأکید داشته‌اند.

دفتر بنیامین نتانیاهو هم نوشته است که او با آل خلیفه در مورد بازدید او از بحرین، هر زمان که محدودیت‌های کرونایی اجازه بدهد، صحبت کرده است.

پیشتر حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، پیشنهاد فرانسه برای اضافه شدن عربستان سعودی به مذاکرات هسته‌ای با ایران و همچنین مذاکره مجدد درباره برجام را رد کرده و گفته است: «هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد و هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد».

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که دولتش وعده بازگشت به برجام را داده است، هفته گذشته از آمادگی واشینگتن برای حضور در مذاکرات غیر رسمی با ایران و اعضای گروه ۱+۵ خبر داد، اما ایران تاکنون به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

شیخ خالد بن احمد الخلیفه، وزیر خارجه وقت بحرین، در ششم مهرماه سال گذشته گفته بود که کشورش از توافق هسته‌ای جدید با ایران در صورتی که شامل برنامه موشکی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیز بشود، استقبال می‌کند.

مقام‌های ایرانی همواره احتمال هرگونه گفت‌وگوی فراتر از مفاد برجام را رد کرده‌اند.

درپی عادی‌سازی روابط اسرائیل و بحرین، اسرائیل انتظار دارد، علاوه بر موارد دفاعی و گردشگری، تجارتش با بحرین در سال ۲۰۲۱ به حدود ۲۲۰ میلیون دلار بالغ شود.

در اطلاعیه روز پنج‌شنبه ولیعهد بحرین آمده است که پادشاه بحرین برای سرمایه‌گذاری در ایجاد یک کارخانه تولید واکسن در اسرائیل ابراز علاقه‌مندی کرده است.

با استفاده از رویترز و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG