لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

اسرائیل: سکوت در برابر روسیه، بررسی «ارسال کمک دفاعی به اوکراین»


نفتالی بنت
نفتالی بنت

روزنامه اسرائیل هیوم شامگاه سه‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، گزارش داد که دولت اسرائیل تصمیم گرفته از واکنش بیشتر به اظهارات تند و بی‌سابقه سرگئی لاوروف و بیانیه شدیداللحن وزارت خارجه روسیه خودداری کند.

به نوشته اسرائیل هیوم، دولت اسرائیل تصمیم به سکوت در برابر روسیه را با این رویکرد گرفته که به تنش ایجاد شده در روابط این کشور با روسیه پایان داده شده و از تبدیل آن به بحران جلوگیری شود.

این تصمیم پس از آن اتخاد شده که وزارت خارجه روسیه روز ۱۳ اردیبهشت، اسرائیل را به «همکاری با دولت نئونازی کی‌یف» متهم کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود نوشت که در «طول تاریخ کم نبوده‌اند یهودیانی که با نئونازی‌ها همکاری کرده‌اند».

بیانیه وزارت خارجه روسیه در حالی منتشر شد که اسرائیل انتظار داشت تا مسکو به خاطر اظهارات قبلی سرگئی لاوروف «از اسرائیل و از ملت یهود پوزش بخواهد».

آقای لاوروف روز ۱۱ اردیبهشت در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی ایتالیا گفته بود: «بزرگ‌ترین افراد یهودستیز خود ریشه یهودی داشته‌اند» و «اگر اشتباه نکنم، آدولف هیتلر هم از خون یهودی بود».

او مدعی شد که یهودی بودن ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین، «مانع از این حقیقت نمی‌شود که در اوکراین نازیسم ریشه دوانده باشد».

نفتالی بنت، نخست ‌وزیر و یائیر لاپید، وزیر خارجه و شمار دیگری از مقامات ارشد اسرائیلی اظهارات سرگئی لاوروف را به‌شدت محکوم کردند.

آقای لاپید گفته بود، به عنوان کسی که پدربزرگ خودش به دست نازی‌ها در رویدادهای هولوکاست کشته شده، یهودیان یا اوکراینی‌ها نازی نبودند، بلکه یهودیان در هولوکاست در یک کشتار سیستماتیک هیتلری کشته شدند.

وزارت خارجه روسیه اما در بیانیه بعدی خود گفت: «اظهارات یائیر لاپید تا حد زیادی نشان می‌دهد که چرا دولت کنونی اسرائیل از حکومت نئونازی در کی‌یف حمایت می‌کند.»

حال، به نوشته روزنامه اسرائیل هیوم، چند دلیل موجب شده است که دولت اسرائیل تصمیم بگیرد که در برابر روسیه سکوت کند.

این روزنامه افزود، اسرائیل از جمله نگران اقدامات دیپلماتیکی است که روسیه می‌تواند علیه اسرائیل انجام دهد و یا نگران است که این تنش تنها به بیانیه وزارت خارجه روسیه محدود نشود.

اسرائیل هیوم در ادامه نوشت که اسرائیل به‌ویژه از احتمال وارد شدن لطمه به «منافع عمده» خود نگران است.

اشاره تلویحی این روزنامه به وابستگی شدید اسرائیل به همراهی ضمنی روسیه در زمان حملات هوایی متعدد منتسب به اسرائیل علیه اهداف ایران در سوریه است.

تصمیم اسرائیل به عدم واکنش بیشتر به روسیه در حالی است که آندری یرماک، رئیس ستاد ارتش اوکراین و دستیار ارشد ولودیمیر زلنسکی به تایمز اسرائیل گفت که اظهارات سرگئی لاوروف نشان می‌دهد که «روسیه یک تهدید برای یهودیان است» و اسرائیل بیش از این نباید در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین در سایه بماند.

در همین زمینه، رسانه‌های اسرائیل روز ۱۳ اردیبهشت گزارش دادند که اسرائیل در حال بررسی احتمال ارسال برخی تجهیزات «دفاعی» به اوکراین است.

به نوشته هاآرتص، آمریکا و کشورهای غربی می‌خواهند که اسرائیل به صراحت بیشتر روسیه را نکوهش کرده و بخشی از کارزار ارسال تجهیزات نظامی برای اوکراین باشد.

اما به نوشته هاآرتص، یکی از دلایل عمده دیگر اسرائیل برای بررسی ارسال برخی از تجهیزات «دفاعی» به اوکراین جلوگیری از این احتمال است که کارخانه‌های صنایع نظامی اسرائیل و صادرات آنها زیان ببیند.

اسرائیل در جنگ سال گذشته جمهوری آذربایجان در ارمنستان صادرات عمده تجهیزات پیشرفته نظامی به ارتش آذربایجان را به میزان چشمگیری افزایش داده بود.

XS
SM
MD
LG