لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

سفر بنت به واشینگتن با «برنامه‌ای جدید برای متوقف ساختن ایران»


نفتالی بنت
نفتالی بنت

در حالی که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه، دوم شهریور، تل‌آویو را به قصد واشینگتن جهت دیدار با جو بایدن ترک می‌کند، یک مقام ارشد سیاسی این کشور به رسانه‌ها گفت که آقای بنت راهبرد جدیدی را در مورد ایران به رئیس جمهور آمریکا ارائه خواهد کرد.

این مقام وابسته به دفتر نخست وزیری اسرائیل افزود که دولت بنت در حدود سه ماهی که بر سر کار بوده، سیاست اسرائیل در قبال ایران را بررسی کرده و طرح تازه‌ای را در ارتباط با غنی‌سازی اورانیوم ایران و اقدامات ایران در منطقه تنظیم کرده است.

پیشتر کاخ سفید اعلام کرده است که دیدار نفتالی بنت و جو بایدن روز پنج‌شنبه، چهارم شهریور، برگزار خواهد شد.

نفتالی بنت در نشست روز یک‌شنبه دولت خود با اشاره به سفر پیش رو به واشینگتن، از ارائه طرح تازه به آمریکا سخن گفت اما توضیح بیشتری درباره آن نداد.

اما رسانه‌های اسرائیلی در مورد این طرح گفته‌اند که راهبرد پیشنهادی او مبتنی بر عدم بازگشت آمریکا به برجام است.

به نوشته تایمز اسرائیل، ماهیت طرح نفتالی بنت «مهار ایران» بدون برجام است.

همچنین به گزارش شبکه تلویزیون آی ۲۴، آقای بنت معتقد است که نظر به پیشرفت‌ قابل ملاحظه در برنامه هسته‌ای ایران، توافق هسته‌ای شش سال پیش اکنون دیگر یک موضوع بی‌ارتباط است زیرا در صورت احیای آن و رفع تحریم‌ها، منافع «بیش از حد» در اختیار ایران می‌گذارد.

مقامات دولت نفتالی بنت روز دوشنبه نیز به رسانه‌ها گفتند که دولت بنیامین نتانیاهو در مورد ایران بسیار حرف می‌زد، اما واقعیت این است که یک «میراث بغرنج و ناگوار» برای دولت کنونی به جای گذاشته و فاصله زمانی ایران تا داشتن مواد کافی برای تولید بمب اتمی بسیار کوتاه شده است.

با وجود تکاپوی شدید نفتالی بنت و تنظیم «طرح راهبردی» او برای ارائه به جو بایدن علیه ایران، مقامات اسرائیل گفته‌اند کار روی این طرح زمانی آغاز شد که به نظر می‌رسید مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در وین به نتیجه می‌رسد اما دولت اسرائیل آگاه است که اکنون این چشم‌انداز، به ویژه نظر به آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی در ایران، بسیار دورتر شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل، با انتقادهای صریح و پیاپی از احتمال بازگشت دولت جو بایدن به برجام، هشدار می‌داد که در آن صورت، اسرائیل اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، به صراحتی بیشتر منظور بنیامین نتانیاهو را بیان کرده و شش ماه پیش در خطاب تلویحی به دولت جو بایدن گفت که احیای برجام یعنی آغاز جنگ (اسرائیل علیه ایران).

اما یائیر لاپید، وزیر خارجه دولت کنونی، در دیداری با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، تاکید کرد که این دولت اختلافات با آمریکا را پشت درهای بسته مطرح می‌کند، نه در برابر میکروفون‌ها.

اندکی پیش از آغاز سفر نفتالی بنت به آمریکا، ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا، سی‌آی‌ای، در سفر به اسرائیل، با نفتالی بنت و سایر مقامات ارشد این کشور درباره ایران گفت‌وگو کرد اما طرفین از اشاره به اختلافات احتمالی خودداری کردند.

دولت اسرائیل گفته است که سفر نفتالی بنت به آمریکا، در همین حال برای «تنظیم دوباره» روابط دو کشور و احیای «حمایت دو حزبی» در آمریکا از اسرائیل است. دولت بنت معتقد است که بنیامین نتانیاهو ماهیت روابط اسرائیل را عمدتا به مناسبات با دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان آمریکا محدود کرده بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه شب در اظهاراتی در خصوص سفر نفتالی بنت و برنامه‌ای که برای مطرح شدن به رئیس جمهور آمریکا دارد، تاکید کرد که اسرائیل یکی از متحدان مهم آمریکا است.

آقای پرایس در همین حال گفت که دولت جو بایدن به صراحت تاکید کرده که ایران خود باید برای بازگشت به برجام تصمیم بگیرد و در هر حال، تحریم‌ها علیه ایران کماکان باقی است.

شش دور از مذاکرات هسته‌ای ایران با سایر کشورهای باقی‌مانده در برجام دو ماه پیش، در آخرین هفته‌های کار دولت حسن روحانی، به پایان رسید و هنوز تاریخ دور هفتم از این گفت‌وگوها تعیین نشده است.

در جریان مذاکره تلفنی دوشنبه شب میان ابراهیم رئیسی با سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، نیز که کشورش میزبان این مذاکرات بوده، اشاره‌ای ظاهرا به موعد احتمالی تجدید گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین نشد.

حسین امیرعبداللهیان، که از سوی ابراهیم رئیسی برای احراز پست وزارت خارجه بعد از محمدجواد ظریف پیشنهاد شده، روز یک‌شنبه در سخنانی در مجلس ایران تاکید کرد که در صورت گرفتن رای اعتماد نمایندگان مجلس، «از میز مذاکره نخواهد گریخت» اما امور وزارت خارجه را «به برجام گره نخواهد زد».

اسماعیل کوثری، یکی از مهره‌های محافظه‌کار حامی دولت ابراهیم رئیسی، هفته گذشته گفت که «در دولت رئیس جمهور جدید، بحث عدم مذاکره بر سر برجام، مطرح نیست» و «ادامه خواهد یافت».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این هفته تکرار کرده بود که با بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، ایران نیز به تعهدات خود بر اساس این توافق باز خواهد گشت اما ایران اجازه نخواهد داد که این مذاکرات فرسایشی شود و «زمان به نفع برجام نیست».

XS
SM
MD
LG