لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

بانک مرکزی اسرائیل: رکود اقتصادی ناشی از کرونا تا نیمه تابستان ادامه می‌یابد


در حالی که دولت اسرائیل سخت‌ترین تدابیر در میان تقریبا تمامی کشورهای جهان را برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تصویب کرد، بنا به ارزیابی بانک مرکزی این کشور، رکود اقتصادی ناشی از این وضعیت تا نیمه تابستان آینده ادامه خواهد داشت.

به نوشته تایمز اسرائیل، امیر یارون، رئیس کل بانک مرکزی این کشور، دوشنبه شب، ۱۹ اسفند، احتمال داد که رشد دوباره اقتصادی اسرائیل، بعد از غلبه بر ویروس کرونا، سریع باشد و اثرات رکود کنونی در لحاظ سالیانه، ناچیز خواهد بود.

بانک مرکزی اسرائیل که تیمی را برای رسیدگی به اثرات اقتصادی کرونا تشکیل داده، تحقق این ارزیابی را به توانایی جهان در عبور از بحران این ویروس مشروط می‌داند.

همزمان اکثر شرکت‌های بزرگ هوایی جهان و نیز شماری از شرکت‌های هوایی اسرائیلی پروازهای بین‌المللی به مقصد و مبداء اسرائیل را در پی دستورات دولت این کشور قطع کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو دوشنبه شب در پایان یک نشست دیگر در ستاد مبارزه با کرونا، که مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز در آن حضور داشت، اعلام کرد که تصمیماتی سخت را پس از مشورت‌های طولانی اتخاذ کرده است.

بر اساس این تصمیمات، هر شهروند خارجی از هر جای جهان که به اسرائیل می‌آید، از روز ۲۲ اسفند و همچنین هر اسرائیلی که از هر جای جهان بازمی‌گردد از ۱۹ اسفند باید ۱۴ روز در قرنطینه بماند.


تا پیش از این، اسرائیلی‌هایی که از برخی کشورهای آسیایی یا اروپاییِ درگیر در بحران کرونا بازگشته بودند، موظف به رعایت قرنطینه خانگی بودند.

بر اساس تصمیمات جدید، خارجی‌هایی که به اسرائیل برسند، از جمله شهروندان آمریکا، اگر آدرس مشخصی برای قرنطینه در اسرائیل نداشته باشند، از فرودگاه اخراج خواهند شد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که بنیامین نتانیاهو نگران واکنش آمریکا به قرنطینه شدن شهروندان آمریکایی در اسرائیل بود؛ وی یک روز پیش از آن در تماس تلفنی با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری و رئیس ستاد آمریکا در مبارزه با کرونا، درباره راهکارهای علمی مشترک گفت‌وگو کرده بود.

اسرائیل نخستین کشور دنیا بود که از ماه گذشته تمامی پروازها به چین را قطع کرد؛ و سپس دامنه این ممنوعیت را به کشورهای مختلف اروپایی گسترش داد اما اکنون این مقررات شامل تمامی کشورهای دنیا شده است.

نظر به حضور میلیون‌ها گردشگر در طول سال در اسرائیل، این کشور تاکید دارد که اگر این تدابیر سخت‌گیرانه را اعمال نکرده بود، ممکن بود با بحران جدی روبه‌رو شود و اکنون موفق شده شمار مبتلایان را مهار کند.

شمار مبتلایان به کرونا در اسرائیل تا روز سه‌شنبه، ۲۰ اسفند، به ۵۰ تن رسیده است. اکثر آنها در تماس با خارجی‌هایی بود‌ه‌اند که در سفر به اسرائیل ناقل ویروس بوده و از آن آگاهی نداشته‌اند یا اسرائیلی‌هایی که از کشورهای مختلف اروپاییِ درگیر در کرونا به کشورشان بازگشته‌اند.

دستورات سخت‌گیرانه اسرائیل، اثرات فوری بر سایر عرصه‌های اقتصادی این کشور داشته است؛ شرکت هوایی العال اعلام کرد که شماری از خلبانان و خدمه خود را اخراج می‌کند؛ فرودگاه بن‌ گوریون اعلام کرد که ظرفیت کاری خود را ۷۰ درصد کاهش داده؛ هتل‌های بسیاری خالی شدند و مردم برای خرید به سوپرمارکت‌ها هجوم بردند.

با وجود این، فعالیت مدارس، ادارات و موسسات خصوصی به شکل «عادی» ادامه دارد.

در همین حال اظهارات یک خاخام بانفوذ که گفته است پروردگار این ویروس را به خاطر برگزاری کارناوال‌ همجنسگرایان به اسرائیل هم فرستاده است، واکنش‌های سختی در جامعه اسرائیل در پی داشته است.

گروه‌های حقوق بشری با نکوهش شدید حاخام مئیر مازوز خواهان عذرخواهی او شده‌اند.

XS
SM
MD
LG