لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

اسرائیل اخذ عوارض از اماکن متعلق به کلیساهای مسیحیان را متوقف کرد


 رهبران کلیساها از یکشنبه این هفته درب کلیسای مقبره مقدس عیسی مسیح در شرق اورشلیم را در یک اعتراض کم سابقه بستند.
رهبران کلیساها از یکشنبه این هفته درب کلیسای مقبره مقدس عیسی مسیح در شرق اورشلیم را در یک اعتراض کم سابقه بستند.

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه هشتم اسفند دستور داد که برنامه اخذ مالیات و عوارض از املاک و اماکن متعلق به کلیساهای مسیحیان در سرزمین‌های مقدس تعلیق شود.

دستور آقای نتانیاهو پس از آن صادر شد که رهبران کلیساها از یکشنبه این هفته درب کلیسای مقبره مقدس عیسی مسیح در شرق اورشلیم را در یک اعتراض کم سابقه بستند.

کلیسای مقبره مقدس که قیامت یا رستاخیز نیز نامیده می شود، مکانی است که پیکر مسیح مصلوب، سه روز در آن بر جای ماند تا به آسمان عروج کرد و یکی از مهم‌ترین اماکن مقدسه برای مسیحیان جهان محسوب می شود.

متولیان کلیساهای کاتولیک رومی، اروتدوکس یونانی و نیز کلیسای ارامنه در آغاز این هفته دوشادوش یکدیگر در برابر درب بسته کلیسای مقبره تاکید کردند که تسلیم فشار شهرداری اورشلیم نخواهند شد و تا تصمیم اسقف‌های اعظم، کلیسای مقبره مقدس بسته می ماند.

اما به گزارش خبرگزاری ها، با دخالت نخست وزیر اسرائیل، نیر برکت، شهردار اورشلیم، سه شنبه اعلام کرد که طرح گرفتن مالیات و عوارض از املاک کلیساهای مسیحی در حال حاضر راکد می ماند.

زاخی هانگبی، وزیر دولت اسرائیل نیز اعلام کرد یک کمیته شامل نمایندگان شهرداری و وزارت خانه‌های خارجه، کشور و دارایی با حضور نمایندگان کلیساهای مسیحیان اورشلیم بزودی مسئله اختلاف شهرداری با کلیساها را بررسی می کند.

شهرداری اورشلیم به تازگی اعلام کرده بود که معافیت مالیاتی کلیساها لغو می شود و اماکن متعلق به کلیسا محل درآمدهای کلان هستند و باید در ازای خدماتی که از شهرداری دریافت می کنند، مالیات بپردازند.

شهردار اورشلیم در توییتر خود نوشته بود، بدهی مالیاتی کلیساها و اماکن متعلق به آنها در دوره اخیر به ۶۵۰ میلیون شِکِل (حدود ۱۸۵ میلیون دلار) افزایش یافته است. بدستور شهرداری، حساب‌های بانکی برخی از این اماکن در مسدود شده بود.

اما بعد از مداخله نخست وزیر اسرائیل، نیر برکت سه شنبه در یک مصاحبه رادیویی گفت که او در مقام شهردار تنها باید مراقب باشد که همه مالیات و عوارض را بپردازند، و به گفته او، شهرداری «نیت بدی» نداشته است.

به گزارش اسوشیتدپرس، سران کلیسا با این تاکید که اماکن و املاک متعلق به کلیسا در خدمت هدف‌های مذهبی و زائران است نه برای کسب درآمد، می گویند که شهردار اورشلیم درصدد تغییر وضعیت کنونی در شهر است.

هر سال صدها هزار و گاه تا میلیون‌ها زائر مسیحی از سراسر جهان به سرزمین‌های مقدس می روند که این حضور گسترده، منبع یک درآمد سرشار برای شهر اورشلیم است.

متولیان کلیساها در دوره اخیر از یک روند قانونگزاری در مجلس اسرائیل نیز در ارتباط با زمین‌های وسیعی که قرن‌ها متعلق به کلیساها در شرق و غرب اورشلیم است و در حدود یک قرن گذشته در رهن یهودیان بوده، ابراز نگرانی کرده اند.

به گفته سران کلیسا، اسرائیل از طریق یک قانون که در مرحله پیش نویس بوده و هنوز به رای گیری در مجلس این کشور نرسیده است، «در صدد تسلط» بر این اراضی برآمده است.

اما به گزارش اسوشیتدپرس، با مداخله نخست وزیر اسرائیل در روز هشتم اسفند، روند قانونگذاری در مورد اراضی متعلق به کلیساها نیز معلق شد.

XS
SM
MD
LG