لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

درگیری شدید فلسطینیان با نیروهای امنیتی اسرائیل در مسجدالاقصی


عکس مربوط به روز جمعه، ۲۶ فروردین‌ماه
عکس مربوط به روز جمعه، ۲۶ فروردین‌ماه

مسجدالاقصی، مکان مقدس مسلمانان در شرق اورشلیم، بیت‌المقدس، روز جمعه، ۲۶ فروردین، در دومین جمعه ماه رمضان به صحنه درگیری شدید میان فلسطینیان با نیروهای پلیس و امنیتی اسرائیل مبدل شده است.

از نخستین ساعات بامداد این روز و در پایان نماز سحرگاهی در مسجد، درگیری شدید میان فلسطینیان و نیروهای امنیتی اسرائیلی آغاز شد.

این درگیری گسترده در حالی ادامه دارد که هزاران پلیس و نیروهای مرزبانی و امنیتی اسرائیل در اطراف مسجدالاقصی و محله‌های اطراف آن، برای رویارویی با تحولات احتمالی، مستقر شده‌اند.

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از افزایش شمار مجروحان فلسطینی به یک‌صد و پنجاه تن است.

هلال احمر فلسطینی پیشتر اعلام کرده بود که در چند ساعت اولیه درگیری‌ها حدود یک‌صد زخمی فلسطینی را به بیمارستان‌های شرق بیت‌المقدس منتقل کرده است.

رسانه‌های اسرائیلی نیز از زخمی شدن سه پلیس در ساعات اولیه خبر دادند.

به گفته پلیس اسرائیل، صدها فلسطینی با سنگ به سوی نیروهای اسرائیلی حمله کرده و آن‌ها در واکنش وارد الاقصی شدند. پلیس از گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی استفاده کرد.

به گزارش سایت اسرائیلی وای‌نت، پلیس اسرائیل بازداشت «صدها مظنون» فلسطینی را تایید کرد. یعکوو شبتای، فرمانده کل پلیس اسرائیل، که در محل حضور دارد، گفت که خشونت و ناآرامی تحمل نخواهد شد.

نفتالی بنت، نخست ‌وزیر اسرائیل، پس از یک نشست اضطراری، گفت که «نیروهای امنیتی برای هر ماموریتی آماده هستند».

بحران در الاقصی در حالی از سرگرفته شده که مسیحیان آیین‌های عید پاک و یهودیان آیین‌های عید پسح را در اماکن مقدس خود در شرق اورشلیم آغاز کرده‌ و همزمان، ورود همه فلسطینیان به اسرائیل در روزهای جمعه و شنبه ممنوع شده است.

جنبش حماس که در روزهای گذشته در مورد ورود یهودیان به صحن الاقصی هشدار داده بود، در بیانیه روز جمعه خود اعلام کرد که «ادامه تعرض به الاقصی» سراسر منطقه را به آتش خواهد کشید.

سایر گروه‌های فلسطینی نیز در بیانیه‌های روز جمعه خود در مورد عواقب خطرناک رویدادهای الاقصی هشدار دادند.

به گزارش شبکه کان اسرائیل، عامه فلسطینیان و جنبش فتح، که رهبر آن محمود عباس است، از اظهارات رهبر تشکیلات خودگردانی که حملات مسلحانه به مردم اسرائیل را نکوهش کرده، ناخشنود هستند و آن‌ها نیز در روزهای گذشته فلسطینیان را به واکنش دعوت کرده بودند.

سخنگویان فتح روز جمعه گفتند که آسیب رسیدن به الاقصی امری وخیم است که ممکن است به جنگی شدید در منطقه منجر شود.

دفتر محمود عباس نیز در بیانیه روز جمعه خود اسرائیل را متهم کرد که بحران سیاسی را به بحران مذهبی تبدیل می‌کند.

کشور اردن که مسئولیت رسمی اماکن اسلامی بیت‌المقدس را در دست دارد، در روزهای گذشته هشدار داده بود که تنش‌های جدید در الاقصی ظرفیت تبدیل شدن به یک بحران منطقه‌ای را دارد و باید از آن دوری کرد.

ترکیه نیز که به تازگی مناسبات خود را با اسرائیل بهبود داده، در این زمینه هشدار پیشاپیش داده و گفته بود که روابطش با اسرائیل ممکن است تحت تاثیر این بحران قرار بگیرد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل، روز پنج‌شنبه اطمینان داده بود که کسی از یهودیان مجوز ورود به «معبد مقدس» برای بردن «ذبح قربانی» برای عید پسح را ندارد و ادعاهای فلسطینیان در این مورد زمینه‌سازی برای خشونت است.

بحران الاقصی پس از یک‌ سال آرامش نسبی در شرق اورشلیم، در شرایطی تکرار شده که سایر شهرهای اسرائیل نیز در دوره اخیر و در پی کشته شدن ۱۴ اسرائیلی در حملات فلسطینیان، شاهد استقرار هزاران نیروی پلیس است.

عملیات ارتش اسرائیل برای دستگیری فلسطینیانی که ممکن است ظرفیت انجام عملیات خرابکاری را داشته باشند، در نقاط مختلف کرانه باختری در روزهای اخیر افزایش یافته و ادامه دارد.

فلسطینیان می‌گویند از آغاز رمضان تا روز ۲۵ فروردین، ۲۰ فلسطینی، عمدتا در بخش‌های شمالی کرانه باختری کشته شده، ده‌ها تن زخمی و شمار نامعلومی بازداشت شده‌اند. شهر جنین و اردوگاه نزدیک به آن، شاهد بیشترین حضور نیروهای اسرائیلی و درگیری‌ها بوده است.

رعد فتحی حازم، فلسطینی عامل حمله مسلحانه هشت روز پیش تل‌آویو و همچنین عامل یک حمله اخیر دیگر به اسرائیلی‌ها از ساکنان جنین بودند.

هفت تن از بیست کشته اخیر فلسطینیان تنها در رویدادهای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه جان باختند. یکی از آنها یک وکیل ۳۴ ساله بود که خودرویش در یک برخورد میان فلسطینیان و نظامیان اسرائیلی گیر افتاده بود اما شش تن دیگر در زد و خورد با نیروهای اسرائیل کشته شدند.

به گزارش شبکه کان، هزاران فلسطینی در آیین‌های تشییع جنازه این کشته‌ها هشدار داده بودند که رویدادها به الاقصی کشیده خواهد شد.

بهار سال گذشته نیز در جریان برخوردهای فلسطینیان و اسرائیل بر سر محله «شیخ جراح» در شرق اورشلیم، مدتی درگیری‌های گسترده در مسجدالاقصی رخ داد که به درگیری بی‌سابقه در شهرهای اسرائیلی که ترکیب مشترک جمعیت یهودی و عرب دارند، کشیده شد.

بحران سال گذشته همچنین به شلیک هزاران راکت از غزه به شهرهای مختلف اسرائیل و پاسخ نظامی سهمگین اسرائیل در غزه منجر شد.

XS
SM
MD
LG