لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

مقام ارشد اسرائیلی: ایران تا دستیابی به بمب اتمی فاصله زیادی دارد


سه نمونه از سانتریفیوژهای ساخت ایران در نطنز
سه نمونه از سانتریفیوژهای ساخت ایران در نطنز

فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل می‌گوید که به‌رغم پیشرفت ایران در زمینه اتمی در ماه‌های اخیر، دستیابی تهران به بمب اتمی، اگر اتفاق بیفتد، در آینده دور خواهد بود.

ژنرال تامیر هِیمن، فرمانده «امان»، سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، روز جمعه، ۹ مهر، در گفت‌وگو با سایت والانیوز و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل افزود: «ایران تا موقعیتی که با بمب هسته‌ای اسرائیل را تهدید کند، فاصله زیادی دارد.»

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، به تازگی گفته بود که فاصله ایران تا داشتن مواد کافی برای تولید بمب هسته‌ای، به تنها چند هفته رسیده است. وی خواهان اقدام جامعه جهانی علیه ایران شده و گفته بود که اسرائیل «طرح ج» یا طرح سوم خود را برای حمله به ایران آماده دارد.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، نیز در سخنرانی هفته گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل و در سفر اوایل شهریور خود به آمریکا برای دیدار با جو بایدن گفته بود که «ایران تمامی خطوط قرمز در پیشرفت برنامه هسته‌ای را زیر پا گذاشته است».

اما اظهارات فرمانده «امان»، به عنوان نهادی که ظاهرا مسئول ارائه مهم‌ترین ارزیابی‌های نظامی در مورد «خطرات» بالقوه برای اسرائیل است، با بسیاری از سخنان مقامات دیگر اسرائیل در این زمینه که «تهدید هسته‌ای ایران برای اسرائیل خطری فوری و تهدید‌کننده برای موجودیت اسرائیل است» تناقض‌هایی دارد.

مقامات اسرائیل هیچ‌گاه در مورد تضادهایی که در سخنان و ارزیابی‌هایشان در خصوص میزان پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران عنوان می‌کنند، توضیح نداده‌اند.

به گفته ژنرال تامیر هیمن، ایران با وجود داشتن برنامه هسته‌ای و حضور در سوریه، «که اسرائیل پیوسته با آن مقابله می‌کند و خساراتی زیاد هم در راه این تقابل به حکومت بشار اسد وارد کرده»، از رویارویی مستقیم (با اسرائیل و آمریکا) در منطقه خودداری می‌کند ولی اسرائیل «بی‌وقفه در حال رصد ایران است».

فرمانده «امان» همچنین گفت که ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، «حاصل همکاری اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا» بود.

به گفته ژنرال هیمن، اسرائیل اطلاعاتی در اختیار داشت که «نشان می‌داد قاسم سلیمانی در آستانه اجرای عملیاتی وسیع علیه نیروهای آمریکا در خلیج فارس بود».

تامیر همچنین اظهار داشت: وقتی اسرائیل این اطلاعات را با آمریکا به اشتراک گذاشت، نقطه عطفی در برخورد آمریکا با ایران رخ داد، زیرا تا پیش از آن، آمریکا تنها علیه داعش اقدام می‌کرد ولی اطلاعاتی که «ما به آمریکایی‌ها دادیم، اقدامات آمریکا را تغییر داد» و «ما جان آمریکایی‌های زیادی را در منطقه نجات دادیم».

او گفت: «نابود کردن قاسم سلیمانی اوج همکاری در ائتلاف تنگاتنگی بود که از عوامل و کشورها علیه ایران تشکیل شد.»

به گفته فرمانده «امان»، «در حالی که آمریکایی‌ها در آستانه خروج از خلیج فارس بودند، ما توانستیم جهت حرکت ناو آمریکایی را بچرخانیم و آنها را در منطقه نگه داریم».

ژنرال همچنین تصریح کرد: «از بین بردن قاسم سلیمانی نشان داد که چه کسانی در این مسیر می‌توانند از سر راه برداشته شوند؛ کسانی که قدرت اجرایی بالا و راهبرد جنایتکارانه در قبال اسرائیل دارند؛ هر فرد مشابه دیگر در این مسیر در فهرست سیاه اسرائیل قرار می‌گیرد؛ این نوع از افراد که دارای ترکیبی از توان عملیاتی و ایدئولوژی هستند، برای اسرائیل بسیار خطرناک هستند؛ قاسم سلیمانی و بها ابوالعطا، فرمانده ارشد جهاد اسلامی که در عملیات "کمربند سیاه" دو سال پیش در غزه نابود شد، در ردیف این افراد هستند».

به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، قاسم سلیمانی بامداد روز ۱۳ دی ۱۳۹۸ در جریان سفری از سوریه به عراق، و در حالی که به گفته مقامات عراقی و ایران، بنا به دعوت نخست وزیر عراق وارد بغداد شده بود، همراه با ابومهدی المهندس، معاون فرماندهی نیروهای حشدالشعبی در فرودگاه بغداد کشته شد.

بنیامین نتانیاهو همان شب در پیام به دونالد ترامپ، کشتن قاسم سلیمانی را «شادباش» گفت و آن را «اقدامی شجاعانه» نامید.

فرمانده سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در پایان دوره فرماندهی خود، این را نیز به رسانه‌های کشورش گفته که بودن او در سال‌های گذشته در این مقام، وی را به فردی «ضد ایرانی، حتی در سطوح افراطی» مبدل کرده است.

وی گفته است «حکومت حاکم بر ایران باید سقوط کند، ادامه موجودیت آن برای اسرائیل خوب نیست؛ ساقط خواهد شد اما باید (این روند) را شتاب داد». وی در مورد نحوه تسریع در «روند سقوط» حکومت ایران توضیحی نداد.

XS
SM
MD
LG