لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

انتخابات اسرائیل؛ نتانیاهو در کسب اکثریت کرسی‌های مجلس ناکام ماند


نتانیاهو روز چهارشنبه با سران احزاب مذهبی و راست دیدار کرد تا مانع حمایت احتمالی این احزاب از بنی گانتز شود.
نتانیاهو روز چهارشنبه با سران احزاب مذهبی و راست دیدار کرد تا مانع حمایت احتمالی این احزاب از بنی گانتز شود.

بر اساس نتایج غیر رسمی انتخابات بیست‌ودومین دوره مجلس اسرائیل که روز ۲۶ شهریور برگزار شد، بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود نتوانست اکثریت کرسی‌های مجلس را برای حزب خود و جناح راست کسب کند.

این نتایج نشان می‌دهد که حزب آقای نتانیاهو ۳۱ کرسی بدست آورده که در مجموع با احتساب کرسی‌هایی که سه حزب راستگرا و مذهبی متحد او کسب کرده‌اند، تنها ۵۵ کرسی در اختیار دارد.

این در حالی است که احزاب برای دستیابی به حد نصاب لازم در پارلمان ۱۲۰ نفره اسرائیل به ۶۱ کرسی نیاز دارند.

حزب آبی- سفید به رهبری بنی گانتز ۳۲ کرسی کسب کرده که با حمایت دو حزب چپ و میانه و همچنین احتمال برخورداری از حمایت عرب‌های شهروند اسرائیل، حداکثر ۵۶ کرسی دارد.

هر چند آبی- سفید ظاهرا بزرگ‌ترین حزب در دوره بیست و دوم مجلس این کشور است، اما بنی گانتز فعلا تا کسب مقام نخست‌وزیری فاصله زیادی دارد.

بن‌بست ایجاد شده نتیجه شمارش ۹۱ درصد از آرا است؛ تحلیلگران رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند، نتایج نهایی ممکن است تغییرات جزیی در شمار کرسی‌های احزاب ایجاد کند.

با افزوده شدن آرای حدود ۲۰۰ هزار سرباز و بیماران بیمارستان‌ها و نیز چند صد دیپلمات در خارج، نتایج رسمی، اواخر هفته آینده از سوی ستاد مرکزی انتخابات به رئیس‌جمهوری این کشور ارائه می‌شود.

بنیامین نتانیاهو شامگاه چهارشنبه نشست حزب خود را برگزار می‌کند اما در نطق‌اش بعد از انتخابات، از اعلام پیوستن به یک دولت ائتلافی با حزب آبی- سفید خودداری کرد.

وی بدون اشاره به دلایل تضعیف حزب لیکود و جناح راست، گفت که می‌خواهد یک «دولت صهیونیستی» تشکیل دهد.

نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه با سران احزاب مذهبی و راست دیدار کرد تا مانع حمایت احتمالی یکی از این احزاب از بنی گانتز شود.

بر اساس گزارش‌ها، نتانیاهو آگاه است که برخوردار شدنش از حمایت ۶۱ نماینده کاری سخت است اما می‌خواهد حزب آبی- سفید را در تشکیل دولت، آچمز کند.

از سوی دیگر، بنی گانتز روز چهارشنبه گفت که خواهان تشکیل یک دولت «وحدت ملی خوب» است؛ او اما تایید کرد که روند تشکیل دولت ممکن است مدت مدیدی به درازا بکشد.

تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، وضعیت تشکیل دولت تا حد زیادی بستگی به عملکرد آویگدور لیبرمن دارد.

لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» و وزیر دفاع پیشین، پاییز پارسال عامل سقوط دولت نتانیاهو و برگزاری انتخابات فروردین امسال بود.

خودداری آقای لیبرمن از پیوستن به ائتلاف مورد نظر نتانیاهو بعد از انتخابات فروردین نیز با این استدلال که نباید به اخاذی‌ احزاب مذهبی تسلیم شد، موجب شکست آن انتخابات و رفتن اسرائیل به سوی دومین انتخابات امسال خود شد.

لیبرمن که دیدگاه‌های راست افراطی اما غیرمذهبی دارد، گفته است با مذهبیونی که در ارتش خدمت نمی‌کنند و می‌خواهند قوانین مذهبی را به همه جامعه تحمیل کنند، یا با عرب‌ها زیر سقف یک دولت نمی‌نشیند و تنها وارد یک ائتلاف وحدت ملی می‌شود.

اصرار لیبرمن به برپایی دولت وحدت ملی، به مفهوم ائتلاف میان لیکود و آبی- سفید، در شرایطی است که آقای گانتز گفته است نتانیاهو مظنون به فساد و در معرض محاکمه است و تنها اگر لیکود او را از رهبری کنار بگذارد، با این حزب وارد یک ائتلاف خواهد شد.

لیبرمن روز چهارشنبه گفت از رئوون ریولین رئیس‌جمهوری می‌خواهد نقش فعال‌تری تا رسیدن به دولت وحدت ملی ایفا کند.

آقای ریولین گفته که تلاش خواهد کرد تا با همین آرایش کنونی احزاب، دولت جدید تشکیل شود تا کشورش برای سومین بار در طول یک‌سال با انتخابات روبرو نشود.

طبق قوانین اسرائیل، رئیس‌جمهوری این کشور نظر به وضعیت احزاب، مختار است رهبر یک حزب یا سیاستمداری از یک حزب را که دارای بیشترین بخت تشکیل دولت تشخیص می‌دهد، مامور این کار کند.

انتخابات روز سه‌شنبه جایگاه اعراب شهروند در مجلس اسرائیل را تقویت کرد؛ اتحاد مشترک عربی به رهبری حقوقدان ایمن عوده ۱۳ کرسی بدست آورد زیرا شمار رای‌دهندگان در میان عرب‌های ۱۹۴۸ بیشتر از گذشته بود.

آقای عوده روز چهارشنبه گفت عزم راسخ عرب‌های کشور برای ساقط کردن دولت نتانیاهو در آستانه تحقق است؛ به گفته وی، نفرت‌پراکنی‌های نتانیاهو علیه اعراب، نتیجه عکس داد.

اما تا تشکیل دولت بعدی، هر مدت زمانی که طول بکشد، بنیامین نتانیاهو به عنوان رئیس دولت گذار، در مقام نخست‌وزیری باقی می‌ماند.

XS
SM
MD
LG