لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۷

سفیر اسرائیل در سازمان ملل تصاویر ماهواره‌ای «پایگاه ایران در سوریه» را به نمایش گذاشت‎


دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل می‌گوید کشورش تصمیم گرفت این اطلاعات را افشا کند تا «جهان عمق دخالت ایران در سوریه را درک کند».
دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل می‌گوید کشورش تصمیم گرفت این اطلاعات را افشا کند تا «جهان عمق دخالت ایران در سوریه را درک کند».

دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل روز پنجشنبه ششم اردیبهشت در نشست شورای امنیت با نشان دادن یک تصویر ماهواره‌ای از آنچه که پایگاه نظامیان ایران در سوریه نامید، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران «آموزش و فرماندهی ۸۲ هزار شبه نظامی شیعه در سوریه را در اختیار دارد».

به گزارش جروزالم پست، آقای دنون در توضیح ۸۲ هزار شبه نظامی تحت فرمان ایران نیز گفت، سه هزار تن آنها از شاخه قدس سپاه پاسداران ایران هستند؛ نه هزار تن شبه نظامی حزب الله، ده هزار تن شیعیان آورده شده از عراق، افغانستان و پاکستان، و شصت هزار تن بقیه، سوری هستند.

تصویر ماهواره‌ای که سفیر اسرائیل در سازمان ملل آن را نشان داد، اشاره به پایگاهی در فاصله نه کیلومتری از دمشق، پایتخت سوریه، دارد که وی آن را مرکز اصلی انتقال، جذب و آموزش نیرو، با هدف انجام ماموریت‌های محوله در سوریه و منطقه نامید.

سفیر اسرائیل گفت، کشورش تصمیم گرفت این اطلاعات را افشا کند تا «جهان عمق دخالت ایران در سوریه را درک کند».

آقای دنون پیش از نشست شورای امنیت نیز با حضور در یک کنفرانس خبری گفت پهپاد ایرانی که بیست و یکم بهمن پارسال از سوریه به حریم هوایی اسرائیل رخنه کرد، مجهز به مواد انفجاری بود.

نشست ماهیانه شورای امنیت سازمان ملل با هدف بررسی وضعیت خاورمیانه بویژه مسائل فلسطینیان برگزار شد؛ اما رسانه‌های اسرائیل از پیش گفته بودند که سفیر کشورشان در سازمان ملل در این نشست «افشاگری مهمی» در مورد ابعاد حضور نظامی ایران در سوریه می‌کند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، نیز در نشست شورای امنیت تاکید کرد که ایران با ارسال موشک به یمن و پهپاد از سوریه به آسمان اسرائیل، منطقه را بی‌ثبات می‌کند. خانم هیلی افزود که ایران از انصارالله یمن، حماس و حزب الله که غیرنظامیان را گوشت دم توپ کرده‌اند، حمایت می‌کند.

سخنان سفیر اسرائیل در سازمان ملل در خصوص پایگاه جذب و آموزش ۸۲ هزار شبه نظامی شیعه در سوریه زیر فرمان ایران در حالی است که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز پنجشنبه در مصاحبه با وبسایت سعودی ایلاف گفت که ایران سوریه را به جبهه تهدید دیگری علیه اسرائیل مبدل کرده و از این پس مراکز تحرکات ایران در سوریه «هدف» خواهد بود.

ایران اما همچنان مدعی است که حضور نظامی‌اش در سوریه «مستشاری»، به دعوت «دولت قانونی» بشار اسد و بر اساس توافق‌های نظامی و امنیتی میان تهران و دمشق است.

نگرانی اسرائیل از تقویت حضور نظامی ایران در سوریه و نزدیکی موعد اعلام تصمیم آمریکا در مورد برجام، دو موضوع اصلی در تشدید تهدیدهای متقابل سران اسرائیل و ایران در روزهای گذشته بوده است. وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه پنجشنبه با وبسایت ایلاف گفت «اگر ایران به تل آویو حمله کند، اسرائیل نیز تهران را می‌زند».

مقامات عالی ایران اما این هفته با اشاره به کشته شدن هفت نظامی ایرانی در حمله هوایی منتسب به اسرائیل در بیستم فروردین علیه پایگاه تی- ۴ در سوریه گفتند مجازات اسرائیل «قطعی است».

در این میان، آویگدور لیبرمن که به آمریکا رفته است، پنجشنبه با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، در کاخ سفید دیدار کرد؛ دیداری که به گزارش رسانه‌های اسرائیل با محوریت ایران و در آستانه تصمیم پیش روی دولت آمریکا در مورد برجام انجام شد.

دونالد ترامپ ۲۲ دی ماه گذشته گفت برای «آخرین بار» توافق هسته‌ای با ایران را در شکل کنونی آن تایید کرده، و تاکید داشت که تا چهار ماه دیگر «معایب فاجعه بار» این توافق باید برطرف شود. این مهلت بیست و دوم اردیبهشت به سر می‌رسد. اسرائیل نیز خواهان لغو برجام یا تغییر کلی مفاد آن شده است.

دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در نشست پنجشنبه شورای امنیت، گفت «همه کشورهای امضا کننده برجام، باید تصمیم بگیرند که در کنار آمریکا می‌ایستند یا ایران که حامی ترور و در سودای تسلط بر منطقه است».

به گفته این سفیر، «سیاست دولت‌های اسرائیل از زمان نخست وزیری (مناخم) بگین روشن است؛ هیچ رژیمی امکان نخواهد یافت که با تجهیز به سلاح هسته‌ای، اسرائیل را نابود کند».

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، روزهای گذشته در مذاکرات با دونالد ترامپ در واشینتگتن تلاش کرد تا آمریکا را به باقی ماندن در برجام متقاعد کند. وی تاکید کرد که باید توافق دیگری با چهار محوریت با ایران بدست آید.

سران ایران اما در برابر هشدار دادند که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران نیز از آن شانه خالی می‌کند و حتی ممکن است از معاهده ان‌پی‌تی، منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، خارج شود.

XS
SM
MD
LG