لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

اردوغان پس از حدود یک دهه به امارات متحده عربی سفر کرد


دیدار چهار ماه پیش محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد و حاکم ابوظبی از آنکارا
دیدار چهار ماه پیش محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد و حاکم ابوظبی از آنکارا

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز دوشنبه ۲۵ بهمن در نخستین سفر رسمی خود به امارات پس از نزدیک به یک دهه، وارد ابوظبی پایتخت این کشور شد.

سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به امارات در حالی انجام می‌شود که دو کشور در طول سال‌ها درگیر تنش در مناسبات فیمابین به دلیل حمایت از طرف‌های مخالف در نزاع‌های منطقه‌ای بودند و همچنین بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه، اختلافات عمیقی داشتند.

انور قرقاش، مشاور حاکم ابوظبی، در استقبال از دیدار آقای اردوغان از امارات نوشت که این سفر «صفحه مثبت جدیدی را در روابط دوجانبه باز خواهد کرد».

او تأکید کرد که «امارات به تقویت ارتباط با کشورهای مختلف ادامه می‌دهد تا از ثبات و رفاه منطقه و مردم آن، حمایت کند».

روند کاهش تنش در روابط آنکارا- ابوظبی پس از دیدار چهار ماه پیش محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد و حاکم ابوظبی از آنکارا آغاز شد. وی در آن سفر از برپایی یک صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ترکیه خبر داد و ۱۰ توافق امنیتی، اقتصادی و فناوری با ترکیه امضا کرد؛ روندی که نویدی برای کاهش دشواری‌های اقتصادی دولت آنکارا تلقی شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اکنون نیز ۱۲ توافق‌نامه همکاری میان دو کشور در بخش‌های سرمایه‌گذاری، بازرگانی، صنایع نظامی، ترابری، کشاورزی و بهداشت و درمان آماده شده که در سفر آقای اردوغان به ابوظبی امضا خواهد شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه در آستانه انتخابات سال آتی و بدنبال وخیم شدن شرایط اقتصادی کشورش در صدد بهبود مناسبات با رقبای منطقه‌ای برآمده است. ارزش لیر ترکیه در چهار ماه اخیر به‌شدت سقوط کرده و تورم شدید دامنگیر زندگی مردم ترکیه شده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه در یادداشتی همزمان با آغاز سفر به ابوظبی، نوشت که از صمیم قلب به اهمیت تعمیق همکاری در امور امنیتی و برای ثبات منطقه در آینده، اعتقاد دارد» و مطمئن است که این همکاری «نه تنها در روابط دوجانبه بلکه در سطح منطقه اثرگذار خواهد بود».

آقای اردوغان در این مقاله در روزنامه اماراتی «خلیج تایمز»، در اشاره تلویحی به حملات اخیر حوثی‌های یمن به امارات، نوشت که ترکیه امنیت و ثبات امارات را از امنیت و ثبات خود جدا نمی‌داند.

امارات که از آغاز تشکیل ائتلاف نظامی عربی در جنگ یمن متحد عربستان بوده، به تازگی هدف حملات راکتی و پهپادی فزاینده شاخه نظامی حوثی‌های مورد حمایت ایران قرار گرفته است.

شورشیان حوثی گفته‌اند که امارات را به دلیل باز کردن پای اسرائیل در منطقه هدف این حملات قرار داده است.

از سوی دیگر، تشدید حملات حوثی‌ها به امارات، موجب گسترش همکاری‌های امنیتی امارات با اسرائیل، آمریکا و فرانسه شده است.

عبدالخالق عبدالله، استاد علوم سیاسی در امارات، در آستانه سفر آقای اردوغان به ابوظبی در توئیتی نوشته بود که آنکارا و ابوظبی باید به دنبال تقویت «مشارکت سیاسی راهبردی» باشند.

اما هنوز معلوم نیست که ترکیه آماده ورود به عرصه همکاری راهبردی با امارات باشد.

ترکیه در یک دهه اخیر متحد نزدیک قطر بوده و همکاری آنها در حالی عمیق‌تر شد که بحران شدید در روابط عربستان، امارات و بحرین در برابر قطر، سرانجام به قطع مناسبات این کشورها در سال ۲۰۱۷ منجر شد.

آقای اردوغان اما با تغییر نگاه به سوی امارات، از سال گذشته به سوی بهبود رابطه با سران ابوظبی گام برداشت و در حالی که امارات و اسرائیل نیز پس از عادی‌سازی رابطه به رشته‌همکاری‌های گسترده فیمابین روی آورده‌اند، نسبت به بهبود رابطه ترکیه با اسرائیل نیز اشتیاق نشان داده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه در روزهای اخیر از سفر قریب‌الوقوع اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل به آنکارا خبر داد، و همزمان، ابراز آمادگی کرد که گازی را که اسرائیل در سال‌های اخیر در حوزه‌های گازی مدیترانه کشف کرده، از طریق خاک ترکیه، به اروپا منتقل کند.

با این حال، رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات کشورشان نوشته‌اند که دولت نفتالی بنت نسبت به نزدیکی به ترکیه احتیاط خواهد کرد و کماکان برای اتحاد راهبردی خود با امارات و بحرین و همچنین همکاری‌های گسترده میان اسرائیل با یونان و قبرس اهمیت بیشتری قائل است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/پ.پ
XS
SM
MD
LG