لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

مقامات نظامی و اطلاعاتی پیشین اسرائیل از بایدن خواستند به برجام بازنگردد


محل برگزاری این دور از مذاکرات در وین
محل برگزاری این دور از مذاکرات در وین

گروه بزرگی از مقامات نظامی پیشین اسرائیل در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، علیه احتمال بازگشت دولت واشینگتن به برجام، توافق هسته‌ای با ایران، موضع گرفته‌اند.

به گزارش سایت خبری «واشینگتن فری‌بیکن»، «بیش از دو هزار تن» از بلندپایگان پیشین در تشکیلات نظامی، اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل، در این نامه نوشته‌اند که بازگشت آمریکا به برجام، منافع اسرائیل و «متحدین عرب» را به خطر خواهد انداخت.

گروه اسرائیلی که در زبان عبری «بیتخونیستیم» («امنیتی‌ها») نامیده می‌شود، افزوده‌اند که دولت بایدن و شمار «معدودی» از کشورهای اروپایی در حالی برای احیای برجام تلاش می‌کنند که نگرانی کشورهایی را که از سوی ایران تهدید می‌شوند، «نادیده می‌گیرند». اشاره آنها به فرانسه، بریتانیا و آلمان است.

مقامات ارشد پیشین اسرائیلی تکرار کرده‌اند که «ایران آشکارا به دنبال نابودی اسرائیل» است.

گروه یادشده این را نیز گفته است که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تقابل با اقدامات ایران، «یک امر اساسی برای ممانعت از وقوع یک فاجعه است». آنها به نوع «فاجعه‌ای» که ممکن است رخ دهد، اشاره نکرده‌اند.

به نظر می‌رسد نامه جدید گروه «بیتخونیستیم»، تکرار نامه‌ شش هفته پیش آنها باشد؛ این گروه در نامه پیشین اساسا خواهان خودداری آمریکا از ورود به مسیر احیای برجام شده بود.

دولت جو بایدن اما با اعزام هیئت به مذاکراتی که در دو هفته اخیر در وین، پایتخت اتریش، در جریان بوده، از طریق گفت‌وگو با سایر کشورهای عضو برجام، نوعی مذاکرات غیرمستقیم با ایران را آغاز کرده است.

نخست وزیر و سایر مقامات اسرائیل آشکارا از تماس‌های آمریکا با ایران ابراز ناخشنودی می‌کنند و حتی به آمریکا تلویحا «هشدار» داده‌اند.

گزارش‌های متعدد رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی، خرابکاری جدید هسته‌ای در سایت نطنز ایران در روز ۲۲ فروردین را به اسرائیل نسبت داده و افزوده‌اند که یکی از اهداف آن، لطمه زدن به مذاکرات کنونی در وین بوده است.

کابینه امنیتی- سیاسی اسرائیل روز ۲۹ فروردین در نشستی ویژه، عواقب بازگشت احتمالی آمریکا به برجام برای اسرائیل را بررسی کرد.

اما رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که در نشست یادشده کابینه تصمیم خاصی در مورد اقدامات احتمالی آتی اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران گرفته نشد.

XS
SM
MD
LG