لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

وزیر اطلاعات اسرائیل: بحرین و عمان هم به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو روی می‌آورند


امارات سومین کشور عربی و نخستین کشور حوزه خلیج فارس است که با اسرائیل رابطه عادی برقرار می‌کند.
امارات سومین کشور عربی و نخستین کشور حوزه خلیج فارس است که با اسرائیل رابطه عادی برقرار می‌کند.

الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، روز یکشنبه ۲۶ مرداد گفت انتظار می‌رود که بحرین و عمان با پیوستن به امارات متحده عربی، به عادی‌سازی روابط با اسرائیل اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کوهن گفت در پی توافق اخیر اسرائیل با امارات، کشورهای بیشتری در خلیج فارس و همچنین کشورهای اسلامی در آفریقا، روابط با اسرائیل را عادی خواهند کرد.

او به رادیوی ارتش اسرائیل گفت، بحرین و عمان «قطعا» در این دستور کار هستند و در میان کشورهای آفریقایی، اول از همه سودان قرار دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۲۳ مرداد از «توافق تاریخی» میان امارات و اسرائیل برای عادی سازی روابط دوجانبه خبر داد.

امارات سومین کشور عربی و نخستین کشور حوزه خلیج فارس است که با اسرائیل رابطه عادی برقرار می‌کند.

بحرین و عمان که وزیر اطلاعات اسرائیل عادی‌سازی رابطه کشورش با آنها را «قطعی» دانسته است، در بیانیه‌های رسمی از تصمیم امارات حمایت کرده‌اند.

ابتدا وزارت خارجه بحرین شامگاه ۲۳ مرداد از این «تحول تاریخی» استقبال کرد.

اما گفت‌وگوی تلفنی حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی برای شادباش «گام تاریخی» و «مواضع افتخارآفرین» دولت امارات در قبال اسرائیل، نشانی مهم از قطعی بودن تصمیم منامه برای عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل تلقی شده است.

به گزراش رسانه‌های اسرائیل، یوسی کوهن، رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل نیز روز ۲۵ مرداد تلفنی با نخست‌وزیر بحرین گفت‌وگو کرده بود.

نخست‌وزیر اسرائیل سه سال پیش در سفر به مسقط با سلطان قابوس، رهبر فقید عمان، دیدار کرد.

عبدالفتاح برهان، رهبر شورای انتقالی سودان نیز چند ماه پیش در آخرین سفر بنیامین نتانیاهو به آفریقا با او در کشور اوگاندا دیدار کرد.

دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو روز ۲۳ مرداد در سخنانی درباره توافق امارات با اسرائیل، ابراز امیدواری کرده بودند که کشورهای دیگری نیز به صلح با اسرائیل روی آورند.

ایبی برکوویچ، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح خاورمیانه نیز از «کشورهای دیگری که در این مسیر گام برخواهند داشت» سخن گفته است.

همچنین جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، روز ۲۳ مرداد گفت، دست‌کم یک کشور دیگر «در روزهای آینده» به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل اقدام خواهد کرد.

او سپس روز ۲۵ مرداد گفت، عادی سازی مناسبات عربستان و اسرائیل «اجتناب‌‌ناپذیر» است. عربستان اما به این اظهارات آقای کوشنر واکنش نشان نداد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، عربستان موافقت کرده که پروازهای اسرائیل و امارات، با عبور از آسمان عربستان انجام شود.

شرکت الاتحاد امارات در سه ماه گذشته سه پرواز برای رساندن «تجهیزات پزشکی و درمانی در مبارزه با کرونا» برای فلسطینیان، از ابوظبی به تل‌آویو انجام داده است.

ظاهرا چند پرواز دیگر بین دو کشور، پروازهای محرمانه مقامات ارشد اسرائیلی به امارات بوده است.

در این میان، رئیس موساد روز یکشنبه راهی امارات شد تا تفاهم‌های کشورش با ابوظبی را وارد مراحل عملی کند.

این نخستین سفر علنی یوسی کوهن به ابوظبی پس از دیدارهای محرمانه از کشورهای حوزه خلیچ فارس در سال‌های گذشته است.

بنیامین نتانیاهو روز ۲۳ مرداد در نامه‌ای از نقش یوسی کوهن در «دستاوردهای تاریخی» کشورش در قبال امیرنشین‌ها قدردانی کرد. وی ابراز اطمینان کرد که با کوشش‌های رئیس موساد دایره کشورهای عربی و اسلامی که به زودی رابطه با اسرائیل را رسمی می‌کنند، وسیع‌تر شود.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند مراکش در میان دولت‌هایی است که احتمالا تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رابطه با اسرائیل را رسمی خواهد کرد.

در ۷۲ سال تشکیل کشور اسرائیل، مصر و اردن موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخته‌ و با آن توافق صلح امضا کرده‌اند. اما کشورهای مسلمانی مانند ترکیه و آذربایجان با اسرائیل رابطه کامل در سطح سفیر دارند.

ترکیه با وجود ابراز خشم شدید از امارات به خاطر تصمیم اخیرش در قبال اسرائیل، رابطه میان خود با دولت اسرائیل را حفظ کرده و سفارت ترکیه در تل‌آویو کماکان فعال است.

XS
SM
MD
LG