لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

نخست‌وزیر اسرائیل: ایران در صورت سرکشی در برابر آژانس باید بهای سنگینی بدهد


نفتالی بنت می‌گوید اسرائیل «اقدام» علیه ایران را «وارد مرحله بالاتری کرده است»
نفتالی بنت می‌گوید اسرائیل «اقدام» علیه ایران را «وارد مرحله بالاتری کرده است»

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد گفت دولت او «متوقع است» که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست جاری خود در وین «هشداری روشن به رژیم تهران بدهد که در صورت ادامه سرکشی در برابر آژانس بهای سنگینی خواهد داد».

اجلاس فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین از روز ۱۶ خرداد آغاز شده و تا ۲۰ خرداد ادامه خواهد یافت.

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز ۱۷ خرداد با حمایت آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام ارائه دادند که از تهران می‌خواهد با آژانس همکاری صادقانه‌ انجام دهد تا برای مسائل مبهم باقی‌مانده مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای دو دهه پیش ایران، پاسخ قانع‌کننده به بازرسان آژانس داده شود.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز ۱۶ خرداد فاش کرد که نفتالی بنت در دیدار هفته گذشته با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، «اطلاعاتی را که اسرائیل در مورد ایران دارد»، به او ارائه کرد.

اسرائیل و آژانس توضیحاتی در مورد اطلاعاتی که بنی گانتز به آن اشاره کرده، نداده‌اند.

نفتالی بنت در حالی در سخنان سه‌شنبه خود از «توقع اسرائیل از آژانس برای دادن هشدار به ایران» سخن گفت که خود او در آخرین دیدارش با مدیرکل آژانس اظهار داشت که این نهاد باید «مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای» عمل کند.

آقای گروسی در نشست خبری روز ۱۶ خرداد در وین گفت به اسرائیل پاسخ داده که «بگذارید آژانس کار خود را بکند».

نفتالی بنت در سخنان روز سه‌شنبه خود همچنین تایید کرد که اسرائیل «اقدام» علیه ایران را «وارد مرحله بالاتری کرده است».

او توضیحی در مورد «مرحله بالاتر عملیات» علیه ایران نداد. اما به اعضای کمیسیون امور خارجی و دفاعی مجلس اسرائیل گفت که سال جاری یک «نقطه عطف» در راهبرد اسرائیل علیه ایران بوده است.

ممکن است این گفته نفتالی بنت اشاره تلویحی او به افزایش حملات اخیر منتسب به اسرائیل علیه سایت‌های هسته‌ای و نظامی و هدف قرار دادن نظامیان و دانشمندان ایرانی باشد.

او هشتم خرداد نیز گفته بود که «دوره مصونیت ایران به سر رسیده» و «سر اختاپوس که در ایران است دیگر نمی‌تواند در امان باشد».

اسرائیل دست‌کم در مورد یکی از حملات اخیر صورت گرفته در ایران، به آمریکا گفته است که کشتن حسن صیاد خدایی، سرهنگ سپاه پاسداران، کار اسرائیل بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG