لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

برگزاری مراسم یادبود در امارات برای نظامیان کشته‌شده اسرائیلی


دیدار نفتالی بنت (چپ) با ولیعهد امارات در سال ۲۰۲۱
دیدار نفتالی بنت (چپ) با ولیعهد امارات در سال ۲۰۲۱

برای نخستین بار نمایندگان رسمی اسرائیل در کشور عربی و مسلمان امارات متحده عربی، برای نظامیان کشته شده در ارتش اسرائیل آیین یادبود برگزار کردند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که امیر خایک، سفیر این کشور در امارات متحده عربی، شامگاه ۱۳ اردیهبشت آیین‌ یادبود سربازان کشته شده اسرائیلی را در سفارتخانه‌ در ابوظبی برگزار کرد.

آقای خایک بعد از این مراسم به رسانه‌های اسرائیل گفت باور دارد که مقامات امارات در آیین‌ مشابه بعدی شرکت خواهند کرد.

در یک ‌سال و نیمی که از گشایش سفارت اسرائیل در امارات سپری شده، آیین محدودی در یادبود قربانیان هولوکاست برگزار شده بود.

مقامات امارات بر همبستگی با رنج یهودیان در هولوکاست و تقویت زمینه‌های گفت‌وگوی میان ادیان تاکید دارند.

اما تاکنون سابقه نداشته که آیین یادبود نظامیان کشته شده اسرائیلی در یک کشور عربی و مسلمان برگزار شود.

در ۴۴ سال روابط رسمی مصر و اسرائیل و ۲۶ سال مناسبات کامل اردن با اسرائیل، مراسمی از این دست در مصر و اردن برگزار نشده است.

در میان کشورهای غربی که با اسرائیل رابطه دارند، برگزاری آیین‌های یادبود نظامیان کشته شده در شهرهای مختلف آمریکا، به یک مراسم سالیانه مبدل شده است.

آیین‌ یادبود نظامیان کشته شده ارتش اسرائیل در یک امیرنشین خلیج فارس همزمان با آیین یادبود نظامیان در اسرائیل برگزار شد.

اسرائیل هر سال پیش از سالروز تشکیل خود، با نام «جشن استقلال»، به مدت یک شبانه‌روز آیین‌هایی را با عنوان یادبود نظامیانی که کشته شده‌اند، برگزار می‌کند.

اسرائیل می‌گوید که سربازان کشته شده‌ «با خون خود استقلال اسرائیل را آبیاری کرده‌اند».

در سال‌های گذشته یادبود اسرائیلی‌هایی نیز که در حملات فلسطینیان کشته شده‌اند، با عنوان «قربانیان اقدامات خصمانه» به مراسم رسمی یادبود نظامیان افزوده شده است.

اسرائیل شمار کشته‌های خود را از آغاز جنبش صهیونیسم در سال ۱۸۶۰ میلادی و نه از سال ۱۹۴۸ که این کشور برپا شده، حساب می‌کند و اسرائیلی‌هایی را نیز که در کشورهای دیگر در حملات تروریستی کشته شده‌اند به این فهرست اضافه می‌کند.

ارتش اسرائیل روز ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد که شمار این کشته‌ها به ۲۴ هزار و ۶۸ تن رسیده است. از سال گذشته ۵۶ تن به این فهرست افزوده شده است.

بخش بزرگی از این سربازان در عملیات نظامی در برابر فلسطینیان و اعراب، مانند جنگ‌های دهه‌های گذشته با کشورهای عربی، شامل عراق، اردن، مصر، سوریه و لبنان کشته شده‌اند. بیشترین تلفات نظامیان اسرائیلی در جنگ پاییز سال ۱۹۷۳ بوده که ۲۶۵۶ نظامی اسرائیلی در ۱۹ روز این جنگ کشته شدند.

آیین مرکزی یادبود نظامیان کشته شده و «قربانیان اقدامات خصمانه» با شرکت آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش و اسحاق هرتزوگ، رئیس ‌جمهور اسرائیل، شامگاه ۱۳ اردیبهشت، در «دیوار ندبه» در شرق اورشلیم، بیت‌المقدس، برگزار شد و صدها نظامی اسرائیل و خانواده‌های آنان در این محل حضور یافتند.

آغاز آیین‌های یادبود نظامیان در «دیوار ندبه»، که فلسطینیان و مسلمانان آن را «دیوار براق» می‌نامند، در حالی بود که طول یک ماه گذشته همزمان با ماه روزه رمضان، مسجدالاقصی و شرق اورشلیم شاهد تنش‌های زیادی میان فلسطینیان با پلیس اسرائیل بود. این تنش‌ها هنوز پایان نیافته اما در روزهای پایانی رمضان به سوی آرامش نسبی رفت.

با این حال، ارتش اسرائیل ورود فلسطینیان به اسرائیل را در روزهایی که آیین‌های یادبود نظامیان کشته شده و سالروز تشکیل این کشور برگزار می‌شود، منع کرده است.

XS
SM
MD
LG