لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

گانتز پرواز پهپادهای حزب‌الله را «ماموریتی مرگبار برای ایران» توصیف کرد


نمونه‌ای از پهپاد مهاجر که اکنون مدل شماره شش آن نیز تولید شده و پیشرفته‌ترین پهپاد تهاجمی ساخت ایران معرفی می‌شود
نمونه‌ای از پهپاد مهاجر که اکنون مدل شماره شش آن نیز تولید شده و پیشرفته‌ترین پهپاد تهاجمی ساخت ایران معرفی می‌شود

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز پنج‌شنبه، ۱۶ تیر، با اشاره به اقدام اخیر حزب‌الله در ارسال پهپاد بر فراز سکوی گازی «کاریش» در دریای مدیترانه گفت که حزب‌الله «ماموریتی مرگبار را برای ایران انجام می‌دهد که به شهروندان لبنانی آسیب می‌زند».

به گزارش روزنامه اسرائیلی معاریو، ژنرال گانتز که در آیین اعطای سردوشی به افسران جدید اسرائیل سخن می‌گفت، افزود که از نظر اسرائیل مسئولیت با کشور لبنان است که از تجاوزات ایران به اسرائیل از خاک لبنان جلوگیری کند.

یائیر لاپید، نخست ‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل، نیز در این آیین گفت که اسرائیل از مجموعه دشمنان خود، شامل ایران و حزب‌الله، «قوی‌تر، پیشرفته‌تر و سرسخت‌تر است».

جنبش حزب‌الله تایید کرده که روز شنبه، ۱۱ تیر، سه فروند پهپاد را به فراز حوزه سکوی «کاریش» در نزدیکی آب‌های لبنان فرستاد. حزب‌الله ماموریت این پهپادها را «شناسایی» اعلام کرد.

ارتش اسرائیل هر سه پهپاد یادشده را منهدم کرده و گفته بود پیشاپیش از این قصد حزب‌الله آگاهی داشته و برای انهدام پهپادها آماده بود. با این حال، ارتش اسرائیل گفته بود که پهپادها تهدید جدی نبودند.

حزب‌الله گفته است که حوزه گازی که اسرائیل با نام «کاریش» (به معنی کوسه) قصد تسریع برنامه‌ریزی در آن جهت استخراج گاز را دارد، «منطقه مورد مناقشه» میان اسرائیل و لبنان است و از این رو اسرائیل تا روشن شدن سرنوشت این منطقه نباید به اقدامی برای بهره بردن از این منبع دست بزند.

نجیب میقاتی، نخست ‌وزیر و عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان، در دیداری در روز ۱۴ تیر اقدام حزب‌الله را به عنوان عملکردی که از ظرفیت به خطر انداختن جدی منافع ملی لبنان برخوردار است، نکوهش کرده و از این جنبش خواستند از دست زدن به اقداماتی که تنها یک کشور باید آن را انجام دهد، خودداری کند.

به گزارش یدیعوت آخرونوت، بنی گانتز روز چهارشنبه، ۱۵ تیر، نیز در یک نشست خبری گفته بود که پهپادهای اعزامی حزب‌الله ساخت ایران بودند. با این حال، او توضیح بیشتری در این باره نداد.

به گفته آقای گانتز، هدف حزب‌الله ایجاد اخلال در مذاکرات اسرائیل و لبنان بر سر ترسیم مرز دریایی است، اما پیش از هر چیز، شهروندان لبنان را که در دشواری‌های اقتصادی غوطه‌ور هستند، به خطر می‌اندازد.

وزیر دفاع اسرائیل تاکید کرده که «کاریش» در محدوده دریایی متعلق به اسرائیل واقع است.

اما رام بن‌باراک، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اسرائیل و معاون پیشین سازمان جاسوسی موساد، روز ۱۲ تیر به شبکه کان اسرائیل گفته بود که ارزیابی او این است که ایران با اقدام حزب‌الله در ارسال پهپادها ارتباطی ندارد و حزب‌الله مستقلا به این اقدام تحریک‌آمیز دست زده است.

حزب‌الله از دو دهه پیش، از جمله با یاری‌های جمهوری اسلامی ایران، در یک روند تدریجی و پیگیر، یگان هوایی خود را نیز تقویت کرده و ارزیابی می‌شود که شمار نامعلومی پهپاد، از جمله از انواع مهاجر ۴، ابابیل ۲ و ۳، شاهد ۱۲۹ و یاسر دارد.

همزمان با تحرکات حزب‌الله بر سر حوزه دریایی یادشده، مذاکرات دریایی اسرائیل و لبنان با وساطت عاموس هوخشتاین، یک دیپلمات دولت آمریکا، در جریان است.

آقای هوخشتاین به تازگی مواضع لبنان را به طرف اسرائیلی ابلاغ کرده اما ظاهرا اسرائیل به خاطر تحولات سیاسی اخیر داخلی خود و تغییر نخست ‌وزیر، هنوز در مورد نظرات دولت لبنان اظهارنظر نکرده است.

در این میان به نوشته معاریو، حزب‌الله روز هشتم تیر نیز یک پهپاد را به سوی اسرائیل اعزام کرده بود. اما اداره سانسور ارتش اسرائیل تنها یک هفته بعد اجازه انتشار خبر آن را به رسانه‌ها داد. بر اساس این گزارش، ارتش اسرائیل آن پهپاد را نیز ساقط کرد و لاشه آن به بخش لبنانی آب‌های دریای مدیترانه سقوط کرد.

روزنامه لبنانی الاخبار که با حزب‌الله هم‌سویی دارد، نوشته بود که با وجود اقدامات حزب‌الله در ارسال پهپاد دولت اسرائیل از طریق آمریکا به دولت لبنان پیام داده که خواهان وخیم شدن اوضاع نیست و به مذکرات دریایی متعهد است.

حوزه گازی «کاریش» در ۹۰ کیلومتری غرب سواحل اسرائیل واقع است که شرکت‌های استخراج گازی «دِلِک» و «نوبل انرژی» امتیاز استخراج آن را گرفته‌اند. اما دولت اسرائیل شریک درآمد و مالک اصلی محسوب می‌شود.

«کاریش» سومین حوزه گازی است که اسرائیل در دو دهه اخیر کشف کرده و قرار است که مانند حوزه‌های «تامار» و «لویاتان» در شکوفایی اقتصادی اسرائیل نقش مهمی ایفا کند. اسرائیل صادرات گاز از دو حوزه اول را به منطقه و اروپا تسریع کرده است.

XS
SM
MD
LG