لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

واکنش‌ها به ادامه حمله متقابل اسرائیل و نوار غزه؛ «ممکن است تا یک هفته ادامه یابد»


اسرائیل روز شنبه ششم اوت یک ساختمان پنج طبقه در غزه را منهدم کرد
اسرائیل روز شنبه ششم اوت یک ساختمان پنج طبقه در غزه را منهدم کرد

همزمان با تشدید درگیری‌ها در دومین روز از بحران جنگی جدید بین اسرائیل و نوار غزه، ارتش اسرائیل روز شنبه هشدار داد که حملات هوایی علیه شبه نظامیان فلسطینی در غزه ممکن است «یک هفته» به‌طول بیانجامد.

در بحبوحه این درگیری، روسیه و قدرت‌های غربی از جمله ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا در واکنش‌هایی جداگانه خواستار «حفظ آرامش» و «حداکثر خویشتن‌داری» از سوی دو طرف شدند.

اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که عملیات «سپیده‌دم» را از عصر روز جمعه، ۱۴ مرداد، مشخصا علیه نیروهای سازمان جهاد اسلامی فلسطین و با اهداف «پیش‌گیرانه» آغاز کرد.

مقام‌های ارتش اسرائیل، با این حال، به نام گروه اسلام‌گرای حماس که حاکم عملی نوار غزه در ۱۵ سال اخیر بوده، اشاره نکرده‌اند.

در همین حال، اتحادیه اروپا روز شنبه ضمن ابراز نگرانی شدید از تازه‌ترین تحولات در محدوده غزه خواستار «حداکثر خویشتن‌داری» تمام طرف‌های درگیر شد.

سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای تصریح کرد که «اتحادیه اروپا همه طرف‌ها را به منظور اجتناب از تشدید تنش و تلفات بیشتر به حداکثر خویشتن‌داری فرا می‌خواند».

این بیانیه افزوده در حالی که اسرائیل حق دارد از جمعیت غیرنظامی خود محافظت کند، اما باید برای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر تمام اقدامات لازم را به انجام رساند.

هم‌زمان، ایالات متحده نیز از هر دو طرف خواستار حفظ آرامش شد و در عین حال، حق دفاع از خود را برای اسرائیل محفوظ دانست.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، تصریح کرد که واشینگتن از «حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر گروه‌های تروریستی که جان غیرنظامیان بی‌گناه را در اسرائیل می‌گیرند»، پشتیبانی می‌کند.

از سوی دیگر، روسیه که از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین، روابطش با اسرائیل وارد مرحله تازه‌ای شده است به درگیری اخیر واکنش نشان داده و همه طرف‌های درگیر را به «حداکثر خویشتن‌داری» فرا خوانده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت که شلیک ارتش اسرائیل به باریکه غزه در روز ۱۴ مرداد منجر به تشدید تنش تازه شد که گروه‌های فلسطینی نیز با بمباران گسترده و بی‌رویه به خاک اسرائیل به آن پاسخ دادند.

او همچنین تصریح کرد که مسکو عمیقا نگران است و چگونگی تحولات رویدادها بین اسرائیل و باریکه غزه را به دقت دنبال می‌کند.

بریتانیا نیز خواستار «توقف فوری خشونت» شد و در عین حال، بر حمایت خود از اسرائیل و حق این کشور برای دفاع از خود در برابر گروه‌های تروریستی تاکید کرد.

در نخستین بمباران سنگین اسرائیلی در غزه در شامگاه جمعه، ابتدا تیسیر الجعبری، از فرماندهان مهم میدانی شاخه نظامی جهاد اسلامی، کشته شد.

بنابر گزارش مقامات بهداشت و درمان فلسطین، در نتیجه حملات ارتش اسرائیل تاکنون ۱۵ فلسطینی از جمله دست‌کم چهار شبه نظامی دیگر از جهاد اسلامی و سه غیرنظامی از جمله یک کودک پنج ساله کشته شدند.

بر اساس این گزارش، شمار مجروحان نیز به بیش از ۱۲۰ تن رسیده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که وخامت اوضاع به‌ویژه در دومین روز از درگیری اخیر، با شدت درگیری در جنگ ۱۱ روزه پارسال با گروه حماس در نوار غزه برابری می‌کند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز، الجزیره و رادیو فردا/ آ.ت./ س.ن.
XS
SM
MD
LG