لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

نپذیرفتن آتش‌بس؛ نتانیاهو: «حملات به غزه تا زمانی که لازم باشد ادامه می‌یابد»


بنیامین نتانیاهو (راست) نخست‌وزیر همراه با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل
بنیامین نتانیاهو (راست) نخست‌وزیر همراه با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل

سه روز پس از آن‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که کشورش پیشنهاد آتش‌بس را که از سوی گروه حماس ارائه شده نمی‌پذیرد، رسانه‌های اسرائیلی نیز روز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت نوشتند که رهبران سیاسی اسرائیل گفته‌اند که در حال حاضر «علاقه‌ای به ابتکارات مربوط به آتش‌بس ندارند.»

شبکه خبری آی۲۴ نیوز روز ۲۳ اردیبهشت خبر داده بود که اسرائیل درخواست مصالحه‌ای را که به نیابت از حماس دریافت کرده، نمی‌پذیرد.

روزنامه تایمز اسرائیل خبر می‌دهد که رهبران سیاسی اسرائیل «به صراحت اعلام کرده‌اند که علی‌رغم پیشنهادهای زیادی برای متوقف کردن جنگ، در حال حاضر به دنبال آتش‌بس» با گروه‌های غزه نیستند.

اخبار کانال ۱۲ اسرائیل نیز خبر داد که چندین طرح برای پایان دادن به خشونت پیشنهاد شده است، «اما رهبری سیاسی اسرائیل طرفدار جنگ چند روزه دیگر است تا ارتش اسرائیل بتواند مأموریت‌هایی را که می‌خواهد علیه حماس در غزه انجام دهد، به پایان برساند.»

جزئیات بیشتری در مورد این اهداف ارائه نشده است.

در همین ارتباط، در آستانه نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به بحران غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل نیز تاکید کرده است که حملات ارتش این کشور به مواضع حماس «تا زمانی که لازم باشد، ادامه خواهد یافت».

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای نتانیاهو، شامگاه شنبه، ۲۵ اردیبهشت در جریان یک سخنرانی تلویزیونی، گفت «هنوز در میانه عملیات هستیم» و با تلاش برای «جلوگیری از تلفات غیرنظامیان»، «به صورت مستقیم به تروریست‌ها حمله می‌کنیم».

او گفت اسرائیل مقصر این درگیری نیست و گروه حماس را متهم کرد که «عمدا قصد آسیب رساندن به غیر نظامیان دارد».

ارتش اسرائیل همچنین امروز منزل یحیی السنوار،‌ رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، در شهر خان یونس را بمباران کرد.

شبکه المیادین گزارش داده است که در جریان این حمله سه نفر کشته شدند.

در واکنشی تازه به رویدادهای غزه، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته است که از تلفات غیرنظامیان و تخریب ساختمان رسانه‌ها درغزه «بهت زده» و «آشفته» شده‌ است.

او به طرفین درگیر یادآوری کرده است که هدف گرفتن کورکورانه غیرنظامیان و تخریب ساختمان رسانه‌ها به مثابه نقض قوانین بین‌المللی است.

ساختمان ۱۲ طبقه‌ای که مقر رسانه‌های بین‌المللی از جمله شبکه الجزیره و خبرگزاری آسوشیتدپرس در غزه بود، با حمله هوایی ارتش اسرائیل در روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه به کلی ویران شد.

دور جدید درگیری‌های اسرائیل و فلسطینیان، از آغاز ماه رمضان بر سر اختلاف در خصوص مالکیت چند خانه در محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» در شرق بیت‌المقدس آغاز شد که در آخرین جمعه ماه رمضان به درگیری‌های گسترده در «حرم شریف» منجر شد.

به گفته منابع فلسطینی، از آغاز حملات یک هفته اخیر اسرائیل به نوار غزه، ۱۵۰ نفر از جمله ۴۱ کودک کشته شده‌اند.

مقامات اسرائیلی نیز می‌گویند در اثر پرتاب راکت به اسرائیل، تاکنون ۱۰ نفر از جمله ۲ کودک کشته شده‌اند.

همزمان با نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که قرار است امروز به صورت مجازی برگزار شود، هادی عمرو، مسئول ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده در امور اسرائیل و فلسطین که به اسرائیل سفر کرده است، قرار است امروز با رهبران اسرائیلی در بیت‌المقدس دیدار کند و پس از آن برای گفت‌وگو با مقامات فلسطینی به کرانه باختری برود.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه شنبه ۲۵ اردیبهشت، به‌طور جداگانه طی تماسی تلفنی با نخست وزیر اسرائيل و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که ایالات متحده در حال تلاش است تا با همکاری طرفین درگیر، از خشونت‌ها در منطقه کاسته شود.

در همین حال روز شنبه اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در تماس تلفنی با اسماعیل هنیه، رهبر حماس به او اطمینان داد که در نزاع با اسرائیل از این گروه حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG