لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

یائیر گلر: از ماه‌ها قبل از طرح ترور اطلاع داشتم، نمی‌دانم چرا مرا انتخاب کردند


یائیر گلر
یائیر گلر

یائیر گِلِر، بازرگان اسرائیلی ساکن استانبول، که رسانه‌ها در ترکیه از «طرح ترور» او از سوی یک باند مرتبط با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی خبر داده بودند، به رسانه‌های اسرائیل گفت از این ‌که چرا برای چنین هدفی انتخاب شده، آگاهی ندارد.

آقای گلر روز جمعه، ۲۲ بهمن، به سایت خبری اسرائیلی وای‌نت گفت که انتشار خبر روزنامه دیلی صباح در خصوص دستگیر شدن هشت تن از اعضای باندی که برای کشتن او فعالیت کرده بودند، وی را هراسان نکرده و او کماکان «عاشق ترکیه و شهر محل زندگی‌اش، استانبول است و قصد دارد سال‌های طولانی به کار و زندگی در ترکیه ادامه دهد».

روزنامه صباح روز جمعه گزارش داد که میت، سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه، اعضای باندی را که برای کشتن آقای گلر برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کردند، پس از آن‌که مدتی تحت تعقیب قرار داد، بازداشت کرد. این روزنامه نام و اسامی بازداشتی‌ها را نیز منتشر کرد.

رسانه‌های اسرائیل نیز نوشتند که میت اطلاعات خود در این باره را با ماموران ارشد موساد، سرویس جاسوسی خارجی اسرائیل، در نشستی در آنکارا در ماه ژانویه در میان گذاشته است.

بر اساس ارزیابی طرفین، نهادهای اطلاعاتی حکومت در ایران برای گرفتن انتقام کشته شدن محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد برنامه هسته‌ای ایران، طرح ترور یائیر گلر را به شهروندان ترکیه، که با رژیم ایران در ارتباط هستند، محول کردند.

یائیر گلر، ۷۴ ساله، صاحب شرکت و کارخانه فن‌آوری در زمینه صنایع هوا و فضا است که به گفته خود او، به «تمامی جهان» صادرات دارد.

آقای گلر روز جمعه با انتشار کلیپی گفت که ۸۰ دانشمند و مهندس و ۱۱۰ نیروی دیگر در ترکیه برای او کار می‌کنند.

یائیر گلر از ترکیه به خاطر مراقبت از جانش قدردانی کرد ولی به وای‌نت گفت که رسانه‌ها «نمک» ماجرا را زیاد کرده‌اند اما وی نمی‌تواند بیش از این چیزی بگوید.

آقای گلر این را نیز گفت که از رسانه‌ای شدن این رویداد که از چند ماه قبل از آن اطلاع داشته «غافلگیر شد»، و احتمال داد که این موضوع با نزدیک بودن سفر آستانه سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری ترکیه، به آنکارا ارتباط داشته باشد.

یائیر گلر با اشاره تلویحی به گزارش‌های جاری در اسرائیل مبنی بر این که احتمالا پلیس اسرائیل تلفن شماری از سیاستمداران، روزنامه‌نگاران، بازرگانان و افراد دیگر را از طریق نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس کنترل می‌کند، به وای‌نت گفت که او «بیشتر از پگاسوس می‌ترسد تا از ایرانی‌ها».

به گزارش صباح، یاسین طاهر‌امام‌کندی، شهروند ترکیه که مهره اطلاعاتی پیشین در این کشور بوده، طرح ترور یائیر گلر را به صالح مشتاق بیغوز محول کرد.

آقای بیغوز و هفت تن دیگر از اعضای باند بازداشت شده‌اند، اما آقای طاهر‌امام‌کندی ظاهرا اکنون در ایران است.

به نوشته صباح، اتهام وارده به این افراد، تشکیل باند برای جنایت خواهد بود.

دولت‌های ترکیه، اسرائیل و ایران هنوز به این گزارش‌ها واکنش نشان نداده‌اند.

ایران کشته شدن محسن فخری‌زاده را به اسرائیل نسبت داده بود. اسرائیل از زمان کشته شدن این مقام ارشد ایرانی در هفتم آذر ۱۳۹۹ ارزیابی کرده‌ بود که جمهوری اسلامی ایران در صدد انتقام برآید.

اسرائیل که در سال‌های اخیر از خنثی کردن طرح‌های متعدد منتسب به ایران با هدف بمب‌گذاری و کشتن اسرائیلی‌ها و یهودیان در نقاط مختلف جهان خبر داده، بعد از کشته شدن فخری‌زاده، اعلام کرد که نیروهای حزب‌اللهی عامل رژیم تهران برای کشتن یک بازرگان اسرائیلی در قبرس نیز مقدمه‌چینی کرده بودند.

نهادهای اطلاعاتی حکومت ایران ید طولایی در ربودن و ترور افراد در خارج از ایران، از جمله در خاک ترکیه دارند.

XS
SM
MD
LG