لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

رضا اصلان، پیتر باینارت و دیگرانی که از ورود به اسرائیل منع شده‌اند


نمایی از فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو
نمایی از فرودگاه بین‌المللی بن گوریون در تل‌آویو

در اوج گزارش‌های مربوط به برخورد نیروهای امنیتی اسرائیل با یک روزنامه‌نگار مشهور یهودی آمریکایی و یک نویسنده و چهره مشهور ایرانی- آمریکایی در مرزهای اسرائیل، رسانه‌های دولتی این کشور گزارش داده‌اند که اسرائیل تنها در ما‌ه‌های گذشته از ورود ۲۵۰ خارجی، اکثرا مسلمان‌زاده، جلوگیری کرده است.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، به خواسته سازمان امنیت داخلی اسرائیل از آغاز سال ۲۰۱۸ تاکنون ۲۵۰ آمریکایی، اروپایی، آسیایی و آفریقایی از ورود به اسرائیل منع شده‌اند.

خارجی‌هایی که از ورود به اسرائیل منع شده‌اند، گذرنامه معتبر کشورهای غربی را دارند. برخی از آنها ده‌ها سال است در غرب زندگی می‌کنند اما هنگام رسیدن با هواپیما به فرودگاه اصلی اسرائیل از ورود منع شده‌اند.

شماری از این خارجی‌ها نه از راه هوایی، بلکه از راه پست مرزی تابا، بین اسرائیل و مصر و یا پل آلنبی میان اردن و اسرائیل نتوانسته‌اند وارد خاک اسرائیل شوند.

به نوشته هاآرتص، آمار ۲۵۰ خارجی که از ورود آنها در هفت ماه گذشته جلوگیری شده است، غیر از شمار دیگری از خارجی‌هایی است که در مرزها توقیف و بعد از بازپرسی اجازه ورود گرفته‌اند.

هاآرتص یادآور شده که هفته گذشته برخورد با پیتر باینارت روزنامه نگار مشهور یهودی چپگرا و حامی کارزار تحریم اسرائیل، و سپس برخورد با رضا اصلان نویسنده و روشنفکر و مجری مشهور آمریکایی زاده ایران بازتاب گسترده‌ای داشت.

پیتر باینارت همراه با خانواده‌اش برای شرکت در یک جشن مذهبی یهودی از آمریکا به اسرائیل رسید و توقیف و بازجویی شد. او اما در مقاله‌ای در روزنامه نیویورکی فوروارد و شبکه‌های اجتماعی‌اش توقیف و پرسش‌های مطرح شده از خود را توهین‌آمیز نامید.

با تشدید جنجال بر سر ماجرای باینارت و نظر به اینکه سخن از یک چهره بسیار پرآوازه یهودی است، هم سازمان امنیت اسرائیل بیانیه‌ای صادر کرد و این امر را ناشی از اشتباه در داوری نیروهای امنیتی حاضر در مرز هوایی دانست و هم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که مسئولان حاضر در محل اشتباه کرده‌اند.

اما پیتر باینارت تاکید کرد که این «پوزشخواهی نصف و نیمه را تنها زمانی می‌پذیرد که از فلسطینی‌ها و آمریکایی‌فلسطینی‌هایی که هر روز با وضعی به مراتب بدتر روبرو هستند، پوزش خواسته شود».

رضا اصلان، نویسنده کتاب‌های پرفروشی در باره ادیان و یک چهره روشنفکری و مجری برنامه‌های روشنگری دینی، نیز در توییتر خود نوشت که همراه با همسر آمریکایی‌اش جسیکا و سه فرزند خردسال‌شان و والدین همسرش به اسرائیل سفر کرده اما در مرز او را از خانواده جدا و توقیف کردند و به او گفتند «ممکن است مدتی طولانی بچه‌هایت را نبینی» و به بازجویی از او پرداختند.

رضا اصلان از مرز اردن با خانواده به این کشور آمده بود؛ برخورد امنیتی با او در بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی بازتاب یافت.

اما با همه تلاشی که سازمان امنیت و نخست وزیر اسرائیل برای دلجویی از پیتر باینارت کردند، از رضا اصلان پوزشخواهی نشد و به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این کشور با استناد به نیروهای امنیتی در مرز مدعی شد که اصلان در مرز «رفتاری مشکوک» داشت.

رضا اصلان در توییتر خود به طعنه نوشت بله در حالی که طفل سه ساله‌ام در آغوشم بود و دو طفل ۶ ساله دیگرم بی‌تابی می کردند و همسر و والدین سالمند همسرم نیز ایستاده بودند، «من مشکوک بودم»!

رضا اصلان گفته که بازجویان اسرائیلی با تهدید به زندانی کردن او در اسرائیل گفتند که او از اسرائیل نفرت دارد و حق موجودیت اسرائیل را نفی کرده است. اما شین بت در بیانیه‌ای گفت که این سخن رضا اصلان «اتهام بی‌پایه است».

ماجرای توقیف و بازجویی از رضا اصلان چند روز پیش از ماجرای پیتر باینارت رخ داده بود اما آقای اصلان نوشت که بعد از آنکه باینارت این موضوع را رسانه‌ای کرد، او نیز تصمیم گرفت که مردم را در جریان تجربه خود بگذارد.

رضا اصلان، ۴۶ ساله، زاده تهران و خواهر زاده لیلا فروهر، خواننده مشهور ایرانی ساکن کالیفرنیا است؛ تا یک دهه پیش، لیلا فروهر و خواهر مدیر برنامه‌هایش، فریبا، چند بار برای اجرای کنسرت به اسرائیل رفته بودند.

رضا اصلان دانش آموخته الهیات در دانشگاه هاروارد، محقق تاریخ ادیان ابتدا در آمریکا مسیحی شده بود اما خود تاکید کرده که از مسیحیت برگشته و دوباره مسلمان شده اما به نوشتن در مورد عیسی مسیح ادامه می‌دهد.

برخی از کتاب‌هایش در مورد ادیان در سال‌های اخیر در ردیف پرفروش‌ترین‌ها در آمریکا بوده و خود جوایز متعددی گرفته اما با ماجراهایی که با سی‌ان‌ان داشت، یک برنامه او در این شبکه سال گذشته قطع شد.

در این میان، اسرائیل در دفاع از خود تاکید دارد که حق این کشور است که در برابر کسانی که می‌توانند خطر یا تهدیدی باشند یا کسانی که دیدگاه‌های افراطی داشته‌اند، اقدام پیشگیرانه کرده و مانع از ورود آنها شود، اما اینکه اکثر خارجی‌هایی که از سفر منع می شوند، زاده شده در خانواده مسلمان هستند، به تازگی رسانه‌ای شده است.

به گزارش بخش انگلیسی تایمز اسرائیل، در کنار مسلمان زادگان اروپایی و آمریکایی، برخی از خارجی‌های دارای شهروندی آفریقا و کشورهای آسیایی که شماری از آنها نیز مسیحی هستند، و یا اهالی کشورهای عرب بوده‌اند، با منع ورود به اسرائیل، مواجه شده‌اند.

بر اساس این گزارش، عرب تبارها اکثرا به ظن «دخیل بودن در ترور، جاسوسی و خرابکاری سیاسی» از ورود منع شده‌اند در حالی که در یک سال اخیر حدود دو میلیون گردشگر به اسرائیل آمده و این کشور بیشترین شمار گردشگران در سال‌های گذشته را داشته است.

دینا زیلبر معاون دادستانی اسرائیل سه شنبه گذشته تایید کرد که موارد بازجویی در مرزها از منتقدین اسرائیل باید بررسی شده و سازمان امنیت داخلی باید پاسخگو باشد؛ به نوشته هاآرتص، دادستانی در پاسخ به درخواست شماری از نمایندگان مجلس اسرائیل قول این مداخله را داد.ه

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، در دوره اخیر شماری از اسرائیلی‌ها نیز از ورود به اسرائیل منع شده‌اند؛ از جمله سیمون زیمرمن از پایه گذاران گروه یهودی چپ IfNotNow، آویگایل کرشنباوم که برای یک شرکت تور سفر اسرائیلی- فلسطینی کار می‌کند و یا موری اِل روتمن زاخار نویسنده.

ماه گذشته آریئل گولد فعال یهودی حامی تحریم اسرائیل نیز از ورود به اسرائیل منع شد؛ سال گذشته مجلس اسرائیل قانون منع ورود حامیان جنبش تحریم اسرائیل را تصویب کرد.

XS
SM
MD
LG