لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

وزیر اطلاعات اسرائیل از دیدار «موفق» با رضا پهلوی در واشینگتن خبر داد


شاهزاده رضا پهلوی
شاهزاده رضا پهلوی

یک ماه پس از دعوت رسمی دولت اسرائیل از شاهزاده رضا پهلوی در اولین سفر یک شخصیت سرشناس ایرانی به این کشور، وزیر اطلاعات اسرائیل این بار در واشینگتن با او دیدار کرد.

گیلا گاملی‌ال، وزیر اسرائیلی که در سفر پنج روزه رضا و یاسمین پهلوی به اسرائیل میزبان آن‌ دو بود، توئیت کرد که روز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت، با رضا پهلوی، دو فعال حقوق بشر و رئیس بنیاد «متحدان اسرائیل» یک «دیدار موفق» داشته است.

خانم گاملی‌ال در این پیام توییتری افزود: «سیاست خون‌خوارانه رژیم آیت‌الله‌ها که به مردم ایران و جهان صدمه می‌زند، باید باعث بسیج جامعه بین‌المللی شود.»

او که سفر رضا پهلوی به کشورش را «تاریخی» و «سرآغاز یک راه نوین در مسیر ازسرگیری دوستی ملت‌های اسرائیل و ایران» نامیده بود تأکید کرد که در آینده نیز به دیدارها و مذاکرات با این رهبر اپوزیسیون ایرانی ادامه خواهد داد.

بن چاویس و تیش‌کای بازیل، دو فعال حقوق بشر و جاش راینستین، رئیس بنیاد «متحدان اسرائیل» در دیدار واشینگتن با حضور خانم گاملی‌ال و آقای پهلوی مشارکت داشتند.

آقای راینستین رضا پهلوی را «قهرمان آزادی و بزرگ‌ترین امید برای صلح میان اسرائیل و ایران» نامید.

بنیاد «متحدان اسرائیل» که ۱۶ سال پیش در آمریکا تأسیس شد و مقر آن در اورشلیم/بیت‌المقدس است، بر اساس باورهای مسیحی و ارزش‌های یهودی-مسیحی در راستای حمایت از موجودیت و تقویت اسرائیل، برای آموزش و توانمند کردن قانون‌گذاران در کشورهای جهان فعالیت می‌کند.

این بنیاد برای آشنا کردن سیاستمداران خارجی با وضعیت اسرائیل، تورهای بازدید از این کشور برگزار می‌کند. گروه‌های چپ‌گرای اسرائیلی منتقد برخی از اقدامات این بنیاد هستند.

رضا پهلوی در اسرائیل گفته بود با آزادی ایران از یوغ حاکمان کنونی‌اش، تلاش اسرائیل برای گسترش پیمان‌های صلح ابراهیم با کشورهای عربی را می‌توان به «پیمان کوروش» ارتقا داد.

او در پایان آن سفر نیز در سخنرانی در «انجمن ضد افترا»، که یک نهاد فعال در راستای مبارزه با یهودستیزی در آمریکا است، با اشاره به معبد یهودیان در اورشلیم، گفت «ایران معبد من است» و جامعه جهانی وظیفه اخلاقی دارد فعالانه در کنار ایرانیان بایستد تا این معبد هم آزاد شود.

سفر رضا پهلوی به اسرائیل واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

به‌ نظر می‌رسد از سوی دولت اسرائیل تحت رهبری بنیامین نتانیاهو، خانم گاملی‌ال کماکان مسئول ادامه تماس‌ها با آقای پهلوی است.

با استفاده از توئیتر، رادیوفردا/ ف. ر./ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG