لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

«تغییر سیاست» اطلاع رسانی اسرائیل در قبال حملات به نیروهای ایران در سوریه


 نقشه منتشر شده در روز ۳۰ دی از مواضع نیروهای ایرانی در سوریه که توسط اسرائیل هدف قرار گرفتند.
نقشه منتشر شده در روز ۳۰ دی از مواضع نیروهای ایرانی در سوریه که توسط اسرائیل هدف قرار گرفتند.

سخنگوی ارتش اسرائیل دوشنبه اول بهمن در رشته توییت‌هایی تاکید کرد که این کشور «حمله به اهداف شاخه قدس سپاه پاسداران ایران در قلمرو سوریه را آغاز کرده» و همزمان، به ارتش سوریه نیز نسبت به هر کوششی برای آسیب رساندن به اسرائیلی‌ها یا حریم اسرائیل از خاک سوریه «هشدار داد».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل چند بار در دوره اخیر گفته بود که اسرائیل تنها ارتش جهان است که مستقیم با ایران در سوریه در جنگ است. وی به تازگی این را نیز افزود، کشورشدر صورتی که «خطری حیاتی» را از ناحیه ایران تشخیص دهد، حمله به خود ایران هم می‌تواند در دستور کار اسرائیل باشد.

در حالی که اسرائیل معمولا پذیرش مسئولیت حملات سه سال گذشته به «اهداف ایرانی و «هم‌پیمانان ایران در سوریه» را در ابهام می‌گذاشت، مقامات این کشور از چند روز پیش تایید کردند که این سیاست با هدف «دادن هشدار به ایران» عملا تغییر کرده است.

اما بحران امنیتی مرتبط با ایران و اسرائیل در خاک سوریه، از ظهر یک‌شنبه ۳۰ دی و بعد از شلیک یک فروند موشک زمین به زمین از خاک سوریه به سوی اسرائیل، اندکی بعد از یک حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه دمشق، دستخوش تغییرات اساسی شد، و به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، این کشور با حملات یک‌شنبه شب، حمله به شاخه قدس در سوریه را آغاز می‌کند.

اسرائیل که معمولا اکثر حملات سال‌های گذشته به سوریه را در ساعات نیمه شب انجام داده بود، دور تازه حملات را از ساعات ظهر یک‌شنبه ۳۰ دی به فرودگاه دمشق آغاز کرد؛ آن هم زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل دریک سفر چند ساعته در آفریقا بود.

به گزارش خبرنگاران اسرائیلی که نتانیاهو را در سفر یکشنبه او به انجامنا، پایتخت چاد، همراهی می‌کردند، او در میانه دیدار با رییس جمهوری این کشور آفریقایی، از نشست خارج شد تا به تماس تلفنی اضطراری فرماندهان ارشد نظامی اسرائیل در مورد حمله به دمشق پاسخ دهد؛ نتانیاهو در پایان دیدار با رییس جمهوری چاد نیز در شبکه‌های اجتماعی‌اش نوشت، حتی زمانی که من در ماموریت خارجی هستم، ماموریت ما در ضربه به اهداف خصم ادامه دارد.

اسرائیل تاکید می‌کند، موشک زمین به زمینی که یکشنبه از «حومه دمشق» به سوی تپه حرمون در بخش اسرائیلی ارتفاعات جولان شلیک شد، دلیل آغاز حملات مستقیم اسرائیل به شاخه قدس سپاه پاسداران ایران در سوریه است.

اسرائیل در حالی که می‌گوید، سامانه دفاع راکتی این کشور موشک زمین به زمین شلیک شده از سوریه را در هوا منحرف و خنثی کرده اما تاکید دارد که شاخه قدس سپاه «از ماهها قبل برای شلیک موشک از سوریه به اسرائیل برنامه‌ریزی کرده است».

سخنگوی نظامیان اسرائیل در رشته توییت‌های دوشنبه خود نوشته است، اسرائیل «برای مقابله با هر سناریویی آماده است و به عملیات تا هر زمان که لازم باشد برای دفاع از شهروندان خود ادامه می‌دهد».

این سخنگو نقشه هوایی «سایت‌های متعلق به شاخه قدس سپاه» در فرودگاه دمشق را که اسرائیل در ساعات نیمه شب یکشنبه 30 دی به بامداد دوشنبه اول بهمن به آنها حمله کرده، منتشر کرده است: چند انبار مهمات، هدفی واقع در فرودگاه بین المللی دمشق، یک سایت اطلاعاتی، و یک اردوگاه آموزش نظامی ایرانی‌ها در دمشق.

شرکت ماهواره‌ای اسرائیلی «ایمج ست» هفته گذشته تصاویری را از هدفی «وابسته به ایران» در خاک سوریه منتشر کرد که ظاهرا در ضربه هوایی دو هفته پیش این کشور به آن آسیب زیادی وارد آمده بود؛ امری که ایران به آن واکنش نشان نداد اما پس از آنکه نتانیاهو گفت، ایرانی‌ها هر چه زودتر از سوریه بیرون بروند، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه، گفت ایران «هر آنچه را که در سوریه دارد، حفظ می‌کند».

ایران در طول سال‌ها حضورش در سوریه را بر اساس دعوت «دولت قانونی سوریه» و در چارچوب کمک مستشاری توجیه کرده اما زمان انتشار سخنان اخیر فرمانده نیروی هوایی ایران در مورد آمادگی جمهوری اسلامی در «نبرد برای محو اسرائیل»، ظاهرا بر آتش بحران تازه اسرائیل و ایران دمیده است.

سرتیپ عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ایران، در سخنانی که دوشنبه از سوی «باشگاه خبرنگاران جوان» منتشر شد، گفت، نسل جوان و نسل بعدی ایران «با بی‌صبری و با همه وجود آماده نبرد» با اسرائیل برای «محو آنها از روی زمین است»...و «دانش لازم را برای روز موعود و نابودی اسرائیل می‌آموزد».

هر چند ظاهرا بر اساس برخی شواهد رسانه‌ای، سخنان فرمانده نیروی هوایی ایران روز ۲۱ دی در پایان یک رزمایش در استان اصفهان بیان شده، اما انتشار آن تنها ساعاتی پس از تشدید حملات اسرائیل به شاخه قدس سپاه در سوریه، با حساسیت مقامات اسرائیل روبرو شد، به گونه‌ای که نتانیاهو و سایر دولتمردان اسرائیلی بلافاصله آن را نقل کردند.

ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، دوشنبه گفت کشورش از این به بعد «در نبرد مستقیم و باز با شاخه قدس سپاه است»؛ یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی و مسئول پیشین «پرونده ایران» در دولت اسرائیل گفت، بشار اسد نیز بداند که اگر ایران از سوریه علیه اسرائیل اقدام کند، حکومت‌ خود او نیز در خطر است.

ژنرال دکتر شیمعون شاپیرا، نظامی پیشین و محقق تاریخ نظامی منطقه، دوشنبه در مقاله‌ای نوشت، هر چند ایران بهار ۲۰۱۸ نیز ۳۰ فروند موشک گراد و فجر به سوی اسرائیل نشانه‌گیری کرد که اکثر آنها در خاک سوریه فرو افتاد، اما این بار شاخه قدس سپاه از موشک‌هایی که دقت بیشتری دارد، بهره مند است و ظهر یکشنبه از یکی از این موشک‌های دقیق برای هدف قرار دادن شمال اسرائیل استفاده کرد که ره‌گیری و شکار شد.

به باور ژنرال دوره ذخیره شاپیرا، ایران با این تعرض در ساعات میانه روز، و در حالی که آگاه بود صدها گردشگر در منطقه گولان هستند، نشان داده که آماده وخیم کردن اوضاع و پذیرش مخاطرات یک رویارویی با اسرائیل است.

دکتر شاپیرا، از مقامات ارشد پیشین نخست وزیری اسرائیل، در مقاله‌اش در تارنمای یک مرکز مطالعات اورشلیم، تاکید کرد که اسرائیل در این مرحله، با وضعیت راهبردی جدیدی روبروست؛ به ارزیابی وی، در شرایطجدید، ایران نیز واکنش به اسرائیل از سوریه را تشدید می‌کند و حتی ممکن است وارد یک نزاع محدود با اسرائیل شود.

رون بن ییشای، کارشناس نظامی اسرائیلی نیز دوشنبه در وبسایت وای.نت نوشت، وضعیت راهبردی منطقه تغییر کرده و طرف‌ها هشدارهای متقابل را حاد کرده و از آمادگی برای تشدید بحران سخن می‌گویند.

آقای بن ییشای با اشاره به اینکه از سه شنبه گذشته ژنرال آویو کوخاوی ریاست ستاد ارتش اسرائیل را بعد از دوره چهار ساله ریاست گادی آیزنکوت در دست دارد، افزود، در دوران کوخاوی این ضربات احتمالا به سبک و سیاق پیشین ادامه خواهد یافت و طرف ها هنوز محتاط هستند که به یک نبرد واقعی مبدل نشود.

رون بن ییشای همچنین در اشاره به نقش روسیه، یادآوری کرد که روسیه همین روزهای گذشته به اسرائیل پیام داده بود که در حال بازسازی فرودگاه دمشق است و حملات اسرائیل به این منطقه باید متوقف شود اما اسرائیل در حالی که به این پیام مسکو بی‌اعتنایی کرد، در راستای هماهنگی نظامی پیشین خود با روسیه، اندک زمانی پیش از حملات یکشنبه و دوشنبه، روسیه را درجریان قصد خود برای «حملات قریب‌الوقوع» قرار داد.

تشدید بحران امنیتی و نظامی میان اسرائیل و ایران، در حالی که تهران و اورشلیم در ۴ دهه حیات جمهوری اسلامی دشمن یکدیگر بوده‌اند، از یک سو با چهلمین سالگرد انقلاب ایران، و از سوی دیگر، با تشدید روند قضایی در اسرائیل در ارتباط با پرونده های تحقیقاتی پلیس این کشور از بنیامین نتانیاهو مصادف شده است. حامیان نتانیاهو دوشنبه قویا «تکذیب کردند» که نخست وزیر بخاطر رهایی از عقوبت این ماجرا «قصد به راه انداختن جنگ دارد». به گفته آنها، منافع جدی امنیتی اسرائیل، تشدید و آشکار کردن حملات به اهداف ایرانی را ضروری کرده است.

در این میان، رسانه های ایران هفته گذشته، در خبرهایی که در آن از عواقب حملات اخیر اسرائیل به «اهداف ایرانی در سوریه» هیچ نشانی نبود، از تشییع جسد ۵ «مدافع حرم» در استان خراسان شمالی، همراه با ۵ جسد تازه بدست آمده از دوران جنگ ایران و عراق خبر دادند؛ هر چند این گزارش‌ها شامل جزییاتی در خصوص زمان و محل کشته شدن این افراد در سوریه نبود اما زمان تشییع جنازه این افغانستانی های عضو لشگر «فاطمیون»، اندکی بعد از حملات اخیر اسرائیل علیه «اهداف ایرانی و متحدین ایران در سوریه» بوده است.

XS
SM
MD
LG