لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

مقام نظامی اسرائیل: شبه‌نظامیان وابسته به ایران از مواضعی در سوریه عقب‌نشینی کردند


 یکی از حملات منتسب به اسرائیل به مصیاف
یکی از حملات منتسب به اسرائیل به مصیاف

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند، یک افسر ارشد ارتش این کشور روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت، حزب‌الله لبنان و سایر شبه‌‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه پس از یک سری حملات هوایی منتسب به اسرائیل در هفته‌های اخیر از یک منطقه در سوریه عقب نشینی کرده‌اند.

این مقام نظامی اسرائیلی همچنین اظهار داشت، عقب نشینی این نیروها از این منطقه احتمالا «نتیجه حملات ارتش اسرائیل» بوده است.

حملات هوایی اخیر منتسب به اسرائیل طی هفته‌های اخیر به فرودگاه های حلب و دمشق معطوف بوده است. گفته می‌شود این حملات برای جلوگیری از ارسال تسلیحات از ایران به گروه‌های شبه نظامی مانند حزب الله در سوریه انجام شده است.

یکی دیگر از اهداف حملات هوایی منتسب به اسرائیل، یک مرکز نظامی متعلق به ارتش سوریه در مصیاف در استان حماه بوده است.

بنی گانتز٬ وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه گفته بود که ایران «پایگاه‌های نظامی سوریه را به کارخانه‌های ساخت موشک تبدیل کرده است».

بنی گانتز با ارائه نقشه تاسیسات مجتمع صنایع دفاعی ارتش سوریه در منطقه مصیاف تصریح کرده بود که ایران برای نیازهای خود در حال ساخت «صنایع ترور» در سوریه است و دست‌کم ده پایگاه تولید جنگ‌افزار در سوریه دارد.

به گفته او، ایران به تازگی ساخت صنایع پیشرفته نظامی در یمن و لبنان را نیز آغاز کرده است.

وزنامه الشرق‌الاوسط ر هم در ۱۱ شهریور نوشته بود که پس از آخرین حملات هوایی منتسب به اسرائیل، روسیه از ایران خواسته است تا برخی مراکز استقرار نیروهای حامی خود در سوریه را «تخلیه» کند.

به نوشته این روزنامه چاپ لندن، افسران روسی به همتایان ایرانی خود گفته‌اند که باید نیروهای خود را از یک سایت نظامی بزرگ در استان حماه، که موشک‌های دوربرد ارتش سوریه در آن نگاهداری می‌شود، تخلیه کنند.

الشرق‌الاوسط گزارش خود را با استناد به اظهارات «یک مقام حکومت سوریه» که نام او را نبرده منتشر کرد و افزود که در پی «حملات اسرائیل» در روز دهم شهریور به فرودگاه‌های شهرهای حلب و دمشق، روسیه خواهان «خروج» شبه‌نظامیان ایرانی و متحدان آنها از مواضع مستقر در این مناطق شده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز که گزارش الشرق‌الاوسط را بازتاب داده٬ اضافه کرده بود که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، «سه سال است که ایران را از تلافی حملات اسرائیلی به سوریه منع کرده تا از تشدید تنش جلوگیری کند».

هاآرتص نوشت که این خواسته بشار اسد در زمان حیات قاسم سلیمانی، با ایرانی‌ها در میان گذاشته شد و بعد از کشته شدن فرمانده نیروی قدس سپاه نیز، ایران این خواسته را تا حد زیادی رعایت کرده است.

با استفاده از تایمز اسرائیل و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG