لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

اسرائیل می‌گوید ایران مسئول رخنه پهپادی از خاک سوریه است


نمونه‌ای از پهپادهای ساخت ایران که در یک رزمایش نظامی سپاه پاسداران آزمایش شدند
نمونه‌ای از پهپادهای ساخت ایران که در یک رزمایش نظامی سپاه پاسداران آزمایش شدند

ارتش اسرائیل روز دوشنبه گفت تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که پهپاد سرنگون‌شده ساخت ایران است و جمع‌آوری قطعات لاشه این پهپاد برای تحقیقات دقیق‌تر ادامه دارد.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد به نظر می‌رسد که ایران مسئول پرواز پهپادی بود که روز گذشته پس از رخنه به حریم هوایی این کشور در آسمان هدف قرار گرفت و منهدم شد.

هلی‌کوپترها و جنگنده‌های ارتش اسرائیل روز یکشنبه برای رهگیری و شکار یک پهپاد که از قرار معلوم از خاک سوریه وارد حریم هوایی اسرائیل شده بودند به پرواز درآمدند. به گفته ارتش اسرائیل، عملیات انهدام این پهپاد هیچ خسارتی در برنداشته است.

رهگیری و انهدام این پهپاد ساعاتی پس از آن روی داد که رسانه‌های ایران خبر دادند یک مستشار نظامی ایرانی که در حملات هوایی چند روز پیش اسرائیل به اهدافی در خاک سوریه مجروح شده بود بر اثر شدت جراحات درگذشته است.

این دومین مستشار نظامی جمهوری اسلامی است که بر اثر حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه در روزهای اخیر کشته می‌شود.

هفته گذشته دولت یونان اعلام کرد که دو شهروند پاکستانی را که قصد داشتند به یک مرکز یهودیان در آتن حمله کنند بازداشت کرده است. دولت اسرائیل می‌گوید جمهوری اسلامی و عوامل آن پشت این توطئه بوده‌اند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه گفت تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که پهپاد سرنگون‌شده ساخت ایران است و جمع‌آوری قطعات لاشه این پهپاد برای تحقیقات دقیق‌تر ادامه دارد.

از شروع جنگ داخلی سوریه در مارس ۲۰۱۱، جمهوری اسلامی ایران یکی از حامیان اصلی رژیم بشار اسد بوده و تعداد زیادی از مستشاران نظامی و پیکارجویان مورد حمایت خود را برای کمک به ارتش سوریه به این کشور اعزام کرده است.

ارتش اسرائیل در ۱۲ سال گذشته نیز با هدف جلوگیری از ارسال تسلیحات جمهوری اسلامی به لبنان و پیشگیری از نزدیک شدن نیروهای مورد حمایت ایران به مرزهای خود حملات مداوم و مکرری به خاک سوریه انجام داده است.

اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن را بزرگترین تهدید برای امنیت خود تلقی می‌کند. یکی از نگرانی‌های اصلی اسرائیل توسعه برنامه‌های هسته‌ای ایران است و بارها اعلام کرده که از تمامی روش‌های ممکن حتی اقدام نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای اسرائیل و برخی از دولت‌های غربی مبنی بر نظامی بودن فعالیت هسته‌ای خود را تکذیب کرده است.

به نظر می‌رسد که تعداد و تناوب حملات اسرائیل به سوریه افزایش یافته است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است و تحولات مربوط به جنگ سوریه را جمع‌آوری و منتشر می‌کند اخیرا اعلام کرد که اسرائیل از آغاز سال میلادی تاکنون حداقل ۹ بار به خاک سوریه حمله کرده است.

دولت و ارتش اسرائیل معمولا در مورد این حملات سکوت کرده و به ندرت مسئولیت آن را می‌پذیرند.

خبرگزاری دولتی سوریه روز یکشنبه گزارش داد که اسرائیل با موشک به چندین هدف در شهر حمص و نواحی روستایی اطراف آن حمله کرده‌اند.

به گفته این خبرگزاری، پدافند ضد هوایی سوریه این موشک‌ها را رهگیری و چند فروند از آن‌ها را در آسمان منهدم کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت که هدف حملات موشکی اسرائیل تاسیسات نظامی سوریه و قرارگاه‌های پیکارجویان وابسته به ایران ازجمله یک مرکز پژوهشی بوده است.

یووا گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، غروب یکشنبه در دیدار با سربازان اسرائیلی مستقر در کرانه باختری در مورد سوریه نیز صحبت کرد ولی به شکل مستقیم حملات اخیر به خاک سوریه را تایید نکرد.

او در بخشی از سخنانش گفت: «ما به ایرانی‌ها و حزب‌الله اجازه نخواهیم داد که به ما آسیب بزنند. ما در گذشته به آن‌ها اجازه نداده‌ایم که چنین کاری بکنند و اجازه نخواهیم داد که در آینده نیز چنین کاری بکنند».

وزیر دفاع اسرائیل در بخش دیگری از سخنانش ایران را متهم کرد که قصد دارد در جوار مرز با اسرائیل پایگاه‌های دائمی احداث کند.

او افزود: «هر وقت لازم باشد آن‌ها را از سراسر خاک سوریه بیرون می‌رانیم و به جایی خواهیم فرستاد که از آنجا آمده‌اند. و آن ایران است».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG