لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

انتشار اطلاعات همجنس‌گرایان و یک مرکز درمانی اسرائیلی به دست هکرهای «ایرانی»


گروه مهاجم سایبری «مرتبط با» ایران به نام «سایه سیاه» در تازه‌ترین اقدام خود علیه اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه، ۱۱ آبان، اطلاعات همجنس‌گرایان این کشور را منتشر کرد، به سه شرکت بزرگ ساختمان‌سازی اسرائیلی حمله کرد و همچنین داده‌های ۲۹۰ هزار مراجعه‌کننده به یک مرکز درمانی اسرائیلی را فاش کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، گروه «بلک شدو» پس از آن‌که درخواست باجش به مبلغ یک میلیون دلار با رمزارز پذیرفته نشد، پس از چند روز تهدید، اطلاعات شماری از همجنس‌گرایان اسرائیلی را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش‌ها، این اطلاعات شامل کسانی نیز هست که تمایل جنسی آنها تا کنون برملا نشده اما در مکاتبات داخلی سایت حامی همجنسگرایان به نام «اَترف» برای داشتن شریک جنسی جستجو کرده بودند.

«سایه سیاه» در بیانیه‌ای به زبان انگلیسیِ شکسته بسته نوشت که ۴۸ ساعت ضرب‌الاجل این گروه برای دریافت پول به سر رسید اما «کسی پولی نفرستاد». این گروه هشدار داد که «ما برنامه‌های دیگری داریم».

این گروه تصاویری را از مذاکراتی که میان میانجی‌گران سایت «اترف» با خود برای پرداخت باج آغاز شده بود، منتشر کرد که بر اساس آن، «سایه سیاه» ظاهرا حاضر شده بود مبلغ باج را به نیم میلیون دلار کاهش دهد.

با این حال، مسئولان سایت «اترف» هر نوع مذاکره با «سایه سیاه» را تکذیب کردند.

کانال تلگرامی که «سایه سیاه» از طریق آن ابتدا خبر هک سایت «اترف» و تهدید به اخاذی رمزارز را عنوان کرده بود، ساعاتی پس از انتشار تهدید، از سوی شرکت تلگرام مسدود شد اما «سایه سیاه» راه‌های دیگر ابراز نظرات خود را در اینترنت به دست آورد.

در اطلاعات منتشره درباره کاربران همجنسگرای سایت «اترف» نام صدها تن از آنها که آزمایش خونشان در مورد ابتلا به ایدز مثبت بوده، نیز منتشر شده است.

یورام هکوهن، مسئول سایت «اترف» گفت این رویداد، یکی از سخت‌ترین حملات صورت گرفته به امور شخصی افراد در اسرائیل تاکنون است که باید آن را «تروریسم به معنای واقعی آن» دانست.

مسئولان «اترف» به‌ویژه در مورد افشای اطلاعات اعراب و مذهبیون همجنسگرا، نظر به حساسیت جامعه آنها، ابراز نگرانی کردند.

همزمان «سایه سیاه» روز سه‌شنبه رایانه‌های سه شرکت بزرگ مهندسی و طراحی سازه‌های اسرائیل را هدف حمله سایبری قرار داد و بلافاصله نیز نقشه‌های ذخیره شده در رایانه‌های آنها را منتشر کرد.

ساعتی بعد نیز اطلاعات ۲۹۰ هزار مراجعه کننده به یکی از مراکز درمانی که عمدتا کار عکسبرداری پزشکی را در روند تشخیص بیماری احتمالی افراد انجام می‌دهد، منتشر شد.

هرچند «سایه سیاه» در حمله به سایت همجنسگرایان دریافت پول را عنوان کرده بود، حملات آن به شرکت‌های مهندسی و نیز مراکز درمانی، این ظن را تقویت می‌کند که هدف آنها تحقیر و ناتوان نشان دادن اسرائیل در مراقبت از داده‌ها است.

هفته گذشته نیز اطلاعات صدها سرباز اسرائیلی همراه با نوجوانانی که در حال آمادگی برای ورود به ارتش هستند، از رایانه‌های وزارت دفاع اسرائیل به سرقت رفت.

گروهی با نام «عصای موسی» مسئولیت افشای اطلاعات این دسته از نظامیان اسرائیلی را برعهده گرفت و همزمان با انتشار تصاویر خصوصی از بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، هشدار داد که وی را «زیر نظر دارد».

هشت روز پیش نیز شرکت «سایبرسِرو» که میزبانی سایت‌های شماری از شرکت‌های مهم خدمات اسرائیلی را در دست دارد، مورد حمله سایبری قرار گرفت.

متتیاهو انگل‌من، بازرس کل اسرائیل، روز ۱۱ آبان اعلام کرد که کشورش از آمادگی کافی برای مقابله با حملات سایبری برخوردار نیست.

حملات سایبری به نهادها و شرکت‌های اسرائیلی در حالی گسترش یافته و اهداف حملات متنوع‌تر شده که این کشور خود را یک قدرت نفوذناپذیر در زمینه رایانه و مراقبت از داده‌ها عنوان می‌کرد و شرکت‌های آن به کشورهای جهان خدمات مراقبت از داده‌ها ارائه می‌کنند.

تا چندی پیش حملات سایبری به اسرائیل بسیار محدود بود و در فواصل زمانی نسبتا طولانی رخ می‌داد. اهداف حملات نیز به برخی شرکت‌های خدماتی محدود می‌شد.

اسرائیل مدت‌ها به حزب‌الله و حماس در این نوع حملات مظنون بود اما به تازگی ردپای هکرهای مرتبط با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران را در این حملات جستجو می‌کند.

سلسله تعرض‌های سایبری به اسرائیل پس از آن در روزهای اخیر تشدید شد که هشت روز پیش در یک حمله هدفمند به سامانه هوشمند سوخت ایران، تمامی ۴۷۰۰ پمپ بنزین‌ در سراسر ایران از کار افتاد.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در روزهای اخیر گفته بود که کشورش با ایران در «جنگ سرد» است و به هر اقدام لازم دست خواهد زد. با این حال، اسرائیل مسئولیت حمله سایبری به سامانه سوخت ایران را برعهده نگرفته است.

مقامات ارشد ایران انگشت اتهام را در حمله بی‌سابقه به سامانه سوخت متوجه «رژیم صهیونیستی و آمریکا» کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG