لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

ارتش اسرائیل تمرین برای حمله احتمالی به ایران را از سر گرفت


آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل
آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل

پس از وقفه‌ای دوساله، نیروی هوایی ارتش اسرائیل تمرینات خود برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران را «از سرگرفته است».

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در شامگاه پنج‌شنبه، ۲۹ مهر، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش این کشور، دستور داده پس از دو سال وقفه در انجام این نوع تمرینات، بودجه لازم برای اجرای آن اختصاص یابد.

ژنرال کوخاوی همچنین دستور داده تا نیروی هوایی در«شبیه‌سازی حمله به برنامه هسته‌ای ایران، سخت آموزش ببیند».

به گزارش این شبکه، این دستورات در نشست روز ۲۸ مهر در ستاد کل ارتش در تل‌آویو صادر شده است.

این خبر تنها چند روز پس از آن منتشر می‌شود که در آغاز هفته شبکه ۱۲ گزارش داد که دولت نفتالی بنت پنج میلیارد «شِکِل» (معادل یک و نیم میلیارد دلار) برای حمله به ایران اختصاص داده که دو میلیارد «شکل» آن (معادل ۶۲۰ میلیون دلار) از بودجه نظامی سال ۲۰۲۲ و بقیه از ردیف‌های بودجه جاری تامین خواهد شد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز ۲۷ مهر با دفاع از افزایش بودجه درخواست شده دولت برای ارتش، تصریح کرد که این پول برای آمادگی جهت حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران ضرورت دارد.

آویو کوخاوی ۹ ماه پیش، زمانی که جو بایدن تازه وارد کاخ سفید شده بود، آشکارا اعلام کرد که ارتش اسرائیل در حال آماده‌سازی «برنامه‌های عملیاتی» جدید برای یک حمله نظامی قوی به ایران است.

نظر به پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در میانه تابستان نیز گفت که ارتش با بودجه‌هایی که لازم دارد، برنامه‌های عملیاتی خود را «تسریع» و «به‌روز» کرده و آماده حمله، در صورت صدور فرمان از سوی دولت، خواهد بود.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در سخنرانی ماه گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران «به یک مقطع حیاتی» رسیده و «به همان میزان، تحمل اسرائیل نیز به سر می‌رسد».

وی تاکید کرد: «کلمات مانع از چرخش سانتریفیوژها نخواهد شد... ما به ایران اجازه نخواهیم داد که به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل، روز ۲۹ مهر در واکنش به کوشش‌های دیپلماتیک کنونی برای از سرگیری مذاکرات میان قدرت‌های جهانی با ایران بر سر برجام گفت که «هیچ راهکار دیپلماتیک مانع از هسته‌ای شدن ایران نخواهد شد» و حمله اسرائیل به ایران «تنها دیر و زود دارد» و تا رسیدن زمان آن «خیلی طول نخواهد کشید».

آقای لیبرمن که قبلا هم وزیر دفاع بوده، از افزایش بودجه نظامی برای ارتش که وی حامی آن است، دفاع کرد و گفت این پول برای آمادگی‌های لازم و خرید سامانه‌ها جهت رویارویی با ایران است.

با این حال، مسئله بودجه نظامی در اسرائیل هنوز باید نهایی شود و این امر به روزهای آتی موکول شده است.

بسیاری از ناظران امور اسرائیل معتقدند که در یک دهه اخیر هرگاه که موعد تایید بودجه فرا می‌رسد، سران ارتش و دولتمردان اسرائیلی اظهارات بیشتری در مورد «خطرات ناشی از ایران» بیان می‌کنند تا ظاهرا با توسل به آن، بودجه ارتش را تایید کرده و هر از گاهی نیز کمک درخواستی از آمریکا برای ارتش یا خریدهای تسلیحاتی را تصدیق کنند.

با این حال، اسرائیل مدعی است که چه با حمایت آمریکا و چه بدون آن، آماده انجام حمله به ایران است زیرا برنامه هسته‌ای ایران به مرحله «غیربازگشت» رسیده است. از نظر اسرائیل، هدف غایی ایران، تولید جنگ‌افزار هسته‌ای است.

اما ایران این امر را قویا رد کرده و تاکید دارد که اسرائیل به عنوان «موجودیتی نامشروع» که خود نیز دارای «صدها کلاهک هسته‌ای است»، حق اظهارنظر در مورد «برنامه مسالمت‌جویانه» ایران را ندارد.

جو بایدن که پیش از ورود به کاخ سفید بر لزوم احیای برجام تاکید داشت، ده ماه پس از این مقام، هنوز تعهد خود را عملی نکرده است.

دولت بایدن تاکید کرده که هنوز به دنبال بازگشت مشترک خود و ایران به تعهدات هسته‌ای برجام است ولی هشدار داده که برای بازگشت تهران به میز مذاکرات در وین، تا ابد منتظر نخواهد ماند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در روزهای گذشته به همتای اسرائیلی خود، یائیر لاپید، گفت که در صورت ناکامی کوشش‌های دیپلماتیک، «هر گزینه‌ای» به روی میز خواهد بود.

اسرائیل از این‌ که جو بایدن، آنتونی بلینکن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به تازگی از وجود «گزینه‌های دیگر» در برابر ایران سخن گفته‌اند، خشنود است و آن را نتیجه موفقیت فشارهای خود به آمریکا می‌داند.

وزیر دفاع اسرائیل گفته است که غیر از «طرح ب» که تعیین جزئیات آن بر دوش آمریکا برای برخورد با ایران در صورت شکست تلاش‌های سیاسی است، اسرائیل خود «طرح ج» (یا «پلن سی») را هم آماده کرده است.

«طرح ج» ظاهرا مجموعه‌ای از اقدامات مخفی خرابکارانه در برنامه هسته‌ای ایران و تقویت توانمندی نظامی برای حمله احتمالی به سایت‌های اتمی ایرانی است.

نیروی هوایی اسرائیل در گذشته برای چنین هدفی در آسمان کشورهایی مانند یونان، ایتالیا و آمریکا تمرین کرده بود.

XS
SM
MD
LG