لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

ارائه طرحی برای لغو منع قانونی سفر اسرائیلی‌ها به مناطق کردنشین


یک نماینده مجلس اسرائیل که رییس گروه پارلمانی دوستی این کشور با کردها است، گفته طرحی را برای ارائه به مجلس کشورش آماده کرده که منع قانونی سفر اسرائیلی‌ها به مناطق کردنشین را لغو می‌کند.

به گزارش بخش انگلیسی تایمز اسرائیل در شماره یکشنبه دوازدهم آذر، خانم کِسِنیا سِوِتلووا افزوده است که این طرح در هفته‌های آینده به رای گیری مجلس گذاشته می‌شود.

این طرح در صورت مبدل شدن به قانون، به شهروندان اسرائیلی اجازه خواهد داد به طور قانونی به مناطق کردنشین خاورمیانه سفر گردشگری کرده و یا مراوات علمی، بازرگانی، کشاورزی و همکاری‌های دیگر داشته باشند.

به گفته این نماینده روس تبار مجلس اسرائیل، برطرف شدن منع قانونی سفر به «خاک دشمن» برای شهروندان اسرائیلی، افزون بر مناطق کردنشین شمال عراق، می‌تواند شامل بخش‌های کردنشین سوریه و حتی ایران باشد.

خانم سوتلووا که چهارشنبه گذشته در نشست بررسی مناسبات اسرائیل با کردها شرکت کرد، افزود که شهروندان اسرائیلی بویژه افرادی با ریشه و تبار کرد، تمایل زیادی دارند که سر خاک عزیزان و بستگان خود بروند و یا با مناطق کردنشین عراق همکاری بازرگانی داشته باشند.

به گفته این نماینده مجلس، همکاری‌های علمی‌ میان اسرائیل و مناطق کردنشین عراق نیز می‌تواند گسترش یابد.

رییس انجمن دوستی اسرائیل با کردها افزود، نظر به وابستگی شدید اقلیم کرد به بازرگانی با ترکیه و موضع سختی که ترکیه در ماه‌های گذشته علیه همه پرسی استقلال کردستان عراق گرفت و این منطقه را مورد تحریم قرار داد، «اهمیت زیاد دارد که اسرائیل بتواند فن آوری‌های کشاورزی مدرن خود را در اختیار اقلیم کرد بگذارد».

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، در نشست چهارشنبه گذشته برای بررسی مناسبات کردها و اسرائیل، نمایندگان مجلس از همه احزاب حامی‌ دولت و مخالفان حضور داشتند.

هیاتی از فعالان اسرائیلی در زمینه کردها و نیز کردهایی از کردستان عراق و اروپا در نشست یاد شده در اسرائیل شرکت داشتند.

طبق قانون اسرائیل، کشورهای عراق، ایران و سوریه و اکثر کشورهای عربی، «خاک دشمن» محسوب شده و سفر اسرائیلی‌ها به آنها منع قانونی دارد.

اما طبق طرح تنظیم شده از سوی رییس انجمن دوستی پارلمانی با کردها، مناطق کرد خاورمیانه را می‌توان از «خاک دشمن» مجزا دانست.

اسرائیل از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق حمایت کرده بود.

XS
SM
MD
LG