لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

لاپید: اسرائیل خواهان گسترش روابط خود از حاشیه خلیج فارس به کل خاورمیانه است


یائیر لاپید (چپ) در کنار وزیر خارجه امارات
یائیر لاپید (چپ) در کنار وزیر خارجه امارات

وزیر خارجه اسرائیل که برای «دیدار تاریخی» با سران امارات متحده عربی به کشور همسایه سفر کرده است، می‌گوید کشورش علاوه‌بر کشورهای حاشیه خلیج فارس در پی توسعه و گسترش روابط با تمام خاورمیانه است.

یائیر لاپید شامگاه سه‌شنبه هشتم تیر و در آیین گشایش رسمی سفارت اسرائیل در ابوظبی همه کشورهای منطقه را فراخواند که «واقعیت حضور اسرائیل در منطقه» را پذیرفته و با کشورش وارد گفت‌وگو شوند.

وزیر خارجه اسرائیل که اولین مقام رسمی این کشور در سفر به امارات پس از امضای پیمان صلح دو کشور است، تاکید کرده که «خاورمیانه خانه ما است، ما جایی نمی‌رویم. ما این‌جا هستیم که بمانیم».

او همچنین با قدردانی از دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو که «معمار» و بانی «پیمان‌های صلح ابراهیم» میان اسرائیل و کشورهای عربی بودند، ابراز اطمینان کرد که «توافق‌های بیشتری از این دست در راه است».

مسئله ایران در میانه گسترش روابط اسرائیل با کشورهای همسایه

آقای لاپید اما از اظهارنظر درباره هماهنگی اسرائیل با کشورهای حاشیه خلیج فارس بر سر مسئله ایران خودداری کرد. او گفت مایل نیست در حالی‌که در امارات متحده عربی به سر می‌برد، میزبانان خود را با سخن گفتن درباره کشور همسایه «شرمسار» کند.

وزیر خارجه اسرائیل در عین حال بار دیگر بر نگرانی کشور خود در مورد توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد.

همزمان با رسمی شدن انتصاب نخستین سفیر بحرین در اسرائیل و گشایش سفارت اسرائیل در ابوظبی و کنسولگری این کشور در دوبی، رسانه‌های اسرائیل اهمیت این رویدادها را در نزدیک‌تر شدن اسرائیل به مرزهای ایران دانسته‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و بحرین، ۹ ماه و نیم پس از امضای رسمی پیمان برقراری کامل روابط سیاسی میان اسرائیل و بحرین، پادشاه این امیرنشین، ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، روز سه‌شنبه، هشتم تیر، انتصاب خالد یوسف احمد الجلاهمه را به سمت نخستین سفیر کشورش در اسرائیل رسمیت بخشید.

آقای الجلاهمه از اوایل بهار از سوی وزارت خارجه منامه به این سمت منصوب شده بود، اما پادشاه بحرین می‌بایست استوارنامه او را تایید می‌کرد.

آقای لاپید نیز در واکنش به انتصاب نخستین سفیر بحرین در اسرائیل، در توییتر خود ضمن شادباش به سفیر و تحسین از اقدام پادشاه بحرین نوشت: «یک گام حائز اهمیت دیگر در تقویت مناسبات مهم دو کشور برداشته شده است.»

به گزارش تایمز اسرائیل، انتصاب رسمی سفیر بحرین دو روز پس از نخستین دیدار میان یائیر لاپید با همتای بحرینی‌اش، عبداللطیف الزیانی، در رم، پایتخت ایتالیا، و گفت‌وگوی آنها از جمله در مورد «چالش‌های ناشی از ایران» صورت گرفته است.

هنوز تاریخ دقیقی برای ورود دیپلمات ۴۳ ساله بحرینی که نزدیک به خاندان حاکم کشور در منامه است، به تل‌آویو و آغاز به کار او در اسرائیل ذکر نشده است.

بحرین دومین کشور از دولت‌های عربی، پس از امارات متحده عربی بود که سال گذشته به درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا، برای عادی‌سازی کامل مناسبات با اسرائیل پاسخ مثبت داد.

سفارت اسرائیل در منامه از اوایل زمستان سال گذشته آغاز به کار کرده، اما تعیین ساختمان دایمی برای آن، به پاییز امسال موکول شده است.

اسرائیل و بحرین در ۹ ماهی که از امضای پیمان کامل مناسبات سپری شده، ده‌ها توافق همکاری در زمینه بانکی، تجاری، امور آب و فن‌آوری امضا کرده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل نظر به فعالیت گسترده یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد، که نماینده تام‌الاختیار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت، برای نزدیکی به کشورهای عرب به ویژه همسایگان ایران بود، تاکید دارند که همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی میان اسرائیل با بحرین و امارات و سایر امیرنشین‌های خلیج فارس، از تعاملات عادی مهم‌تر هستند.

وزیر خارجه اسرائیل روز چهارشنبه نهم تیر، همچنین کنسولگری اسرائیل در دوبی و غرفه اسرائیل در نمایشگاه بین‌المللی اکسپوی این شهر را افتتاح می‌کند.

به گفته شبکه کان اسرائیل، دفتری در طبقه بیستم برج «الاتحاد» در ابوظبی که سفارت اسرائیل رسما در آن افتتاح شد، به مدت سال‌ها و پیش از برقراری مناسبات کامل صلح بین دو کشور در اختیار اسرائیلی‌ها بوده و شمار زیادی از بازرگانان اسرائیلی از طریق آن، امور خود را پیش می‌بردند.

شبکه کان افزود نخستین دیدار رسمی وزیر خارجه اسرائیل از امارات در زمان حساسی صورت گرفته که در وین مذاکرات قدرت‌های جهانی ایران، با هدف بازگشت آمریکا به برجام، در جریان است.

این شبکه با نقل قول از مقامات ارشد اسرائیلی گفته است که «مبارزه با ایران» راه ورود اسرائیل به امارات و خلیج فارس و علنی شدن همکاری‌ها را هموار کرد.

به گزارش کان، حال که اسرائیل جای پای خود را در امارات رسمیت بخشیده، هنوز کار زیادی برای رفتن به جلو در کشوری که چسبیده به ایران است، در برابر خود دارد.

امیرنشین‌های حوزه خلیج فارس در یک سال اخیر بارها تاکید کرده‌اند که همکاری و مناسبات آنها با اسرائیل علیه کشور ثالثی نیست.

با این حال، سران امیرنشین‌ها، پا به پای اسرائیل، نگرانی‌ زیادی در خصوص برنامه هسته‌ای و عملکرد منطقه‌ای ایران بیان کرده‌اند.

در همین حال، گروه حماس روز سه‌شنبه ضمن محکوم کردن سفر یائیر لاپید به امارات متحده عربی، گفته بود توافق‌های عادی‌سازی اسرائیل را ترغیب می‌کند که به «تجاوز» علیه فلسطینی‌ها ادامه دهد.

امارات متحده عربی اما گفته است که توافق با اسرائیل در نهایت به نفع فلسطینیان خواهد بود.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، روز سه‌شنبه در مصاحبه با یک رسانه اسرائیلی گفت که دیر یا زود، اسرائیل باید برای مسئله فلسطینیان راه حلی بیابد.

XS
SM
MD
LG