لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

زدن ماسک در اسرائیل بار دیگر اجباری شد


تازه یک ماه بود که رستوران‌ها و مراکز تفریحی در اسرائیل بار دیگر به روی مردم باز شده بودند
تازه یک ماه بود که رستوران‌ها و مراکز تفریحی در اسرائیل بار دیگر به روی مردم باز شده بودند

وزارت بهداشت و درمان اسرائیل روز جمعه، چهارم تیرماه، دستور داد که از ظهر همین روز استفاده از ماسک دوباره اجباری شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مردم باید در هر محیط بسته و همچنین در اماکن باز که تراکم جمعیت و رفت و آمد در آن زیاد است، دوباره ماسک بزنند.

بازگشت ماسک به زندگی مردم در حالی است که این کشور با درصد بسیار بالای مردم کاملا واکسینه شده خود، از چند ماه پیش به زندگی عادی بازگشته و ضرورت استفاده از ماسک در محیط‌های بسته نیز از ماه گذشته لغو شده بود.

دستورات جدید پس از آن صادر می‌شود که شماری از دانش‌آموزان مدارس در شهرهای بنیامینا و مودیعین به کرونا مبتلا شدند؛ منشاء ابتلا ظاهرا پدر یکی از دانش‌آموزان بود که با ابتلا به کرونا از نوع «دلتا» به اسرائیل بازگشته بود.

به نوشته جروزالم پست، شهر بنیامینا از سوم تیر «شهر قرمز» توصیف شده و شماری از ساکنان شهرهای کفارصبا، رمله و هرتصلیا در ردیف مبتلایان به کرونا قرار گرفته‌اند.

در شبانه روز گذشته ابتلای ۲۲۷ تن به کرونا ثبت شده بود. از روز یک‌شنبه گذشته تقریبا روزانه صد تن دیگر به کرونا مبتلا شده‌اند. این در حالی است که از اواسط اسفند شمار مبتلایان تقریبا به صفر رسیده و مرگ و میر بیماران کرونایی بستری در بیمارستان نیز در دوره اخیر صفر بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین نظر به این‌که بیش از ۷۰ درصد مردم ۱۶ ساله به بالا در این کشور کاملا واکسینه شده‌اند، گفته بود اسرائیل «اولین کشور دنیا است که بر کرونا کاملا غلبه کرد».

اما دولت جدید به نخست وزیری نفتالی بنت با اعلام این‌که قرمز شدن وضعیت ابتلا در شهر بنیامینا را به عنوان بازگشت دوباره کرونا تلقی می‌کند، رشته مقررات سخت‌گیرانه‌ای را برقرار کرده است.

در همین حال ورود گردشگران خارجی واکسینه شده که قرار بود از دهم تیر آزاد شود، دست‌کم برای یک ماه دیگر ممنوع شد.

همچنین بار دیگر پروازهای مسافربری با بسیاری از کشورها که هنوز درصد زیادی از مردم آن واکسینه کامل نشده‌اند، تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

دولت تعیین کرده که اگر شهروندان در پروازهای غیرمستقیم نیز، به یکی از کشورهای «فهرست قرمز کرونایی» سفر کنند، جریمه سنگین پنج هزار شِکِلی (معادل حدود ۱۵۰۰ دلار آمریکا) بپردازند. برای عدم استفاده از ماسک نیز مقررات تنبیهی تعیین شده است.

کودکان بالای ۱۲ سال در صورت ابتلا به کرونا و خروج از خانه مشمول جریمه خواهند شد و اگر کودکی زیر ۱۲ سال مقررات را نقض کند، والدین او جریمه مالی می‌شوند.

صدها نیروی پلیس بسیج شده‌اند که روزانه به در منازل افرادی بروند که لازم است در قرنطینه بمانند.

در همین زمینه نفتالی بنت همراه با وزیران بهداشت و راه و ترابری روز چهارشنبه از فرودگاه اصلی این کشور در نزدیکی تل‌آویو که مبداء اصلی ورود و خروج پروازها به خارج است، بازدید کرد.

آقای بنت از اسرائیلی‌ها خواست که امسال از سفر به خارج خودداری کنند، امری که به تظاهرات گروه زیادی از راهنمای گردشگران در فرودگاه انجامید.

نفتالی بنت با اشاره به فرزندان نوجوان خود به مردم توصیه کرده که کودکان ۱۲ تا ۱۶ ساله را نیز واکسینه کنند.

از میان حدود نیم میلیون دانش‌آموز در این سنین، تنها ۲۱ هزار تن تا حال واکسن زده‌اند.

مسئولان امور بهداشتی اسرائیل ابراز نگرانی کرده‌اند که حدود دو و نیم میلیون کودک زیر ۱۲ سال که واکسنی برای آنها توصیه نشده، منبع موج تازه‌ای از کرونا باشند.

از سوی دیگر، نخستین کارناوال بزرگ عمومی در این کشور که رژه همجنس‌گرایان است، روز جمعه در شهرهای تل‌آویو و حیفا با شرکت ده‌ها هزار تن در حال برگزاری است.

به نوشته هاآرتص، یک مقام ارشد نمایندگی شرکت فایزر در اسرائیل گفته است که در صورت ابتلای افراد واکسینه شده با فایزر به ویروس کرونا از نوع «دلتا»، بیماری آنها سخت نخواهد بود، اما هنوز این امر در دست بررسی بیشتر است.

XS
SM
MD
LG