لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

«هکرهای ایرانی» اطلاعات شخصی ۳۰۰ هزار اسرائیلی را به سرقت بردند


 یک کارشناس امنیت سایبری که در مقابل نقشه ایران ایستاده است٬ توضیحاتی درباره تکنیک‌های هکرها در جمهوری اسلامی ارائه کرد. (عکس از آرشیو)
یک کارشناس امنیت سایبری که در مقابل نقشه ایران ایستاده است٬ توضیحاتی درباره تکنیک‌های هکرها در جمهوری اسلامی ارائه کرد. (عکس از آرشیو)

رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه گزارش دادند که «یک گروه هکر ایرانی» اطلاعات شخصی ۳۰۰ هزار اسرائیلی را از وب سایت‌های گردشگری و مسافرتی به سرقت برده و منتشر کرده است.

تایمز اسرائیل می‌گوید، این حمله دو هفته پیش روی داده است و اداره حفاظت از حریم خصوصی اسرائیل نیز این موضوع را تایید کرده است.

رسانه‌های اسرائیل نام این گروه هکری در ایران را «پسران تیز» معرفی کرده‌اند.

گفته می‌شود٬ این گروه هکر ایرانی وب سایت اصلی «گل تورز ال تی»، یک شرکت گردشگری و مسافرتی را که ۲۰ وب سایت رزرو سفر دارد، مورد حمله قرار داده است.

اداره حفاظت از حریم خصوص در بیانیه‌ای اعلام کرده است، اطلاعاتی مانند شماره تلفن، مقصد مسافرت، اطلاعات حساس پزشکی به سرقت رفته است.

این سازمان تصریح کرده است که بلافاصله پس از هک با مالک «گل تورز ال تی» تماس گرفته شد تا نقایص امنیتی که هکرها از آن سوء استفاده کرده‌اند را مورد رسیدگی قرار دهد، اما وی از همکاری با این نهاد امتناع کرد.

این نهاد با اشاره به این که مالک «گل تورز ال تی» تغییرات لازم انجام نداد، گفته است که تحقیقات در مورد این حادثه را آغاز کرده است.

کانال ۱۲ اسرائیل نیز به نقل از یک مقام مطلع گفته است، مالک «گل تورز ال تی» حاضر نشد موضوع هک وب سایت را به دلیل هزینه‌های احتمالی آن پیگیری کند.

این گزارش اضافه کرده است که مالک «گل تورز ال تی» همچنین دستورالعمل‌های ارائه شده توسط اداره ملی سایبری اسرائیل پس از هک را نادیده گرفته است. این دستورالعمل‌ها برای تقویت امنیت این شرکت و همچنین جلوگیری از افشای اطلاعات اضافی ارائه شده بود.

طبق این گزارش، در اقدامی کم سابقه در اسرائیل، نیروهای امنیتی این کشور روز پنجشنبه به دفاتر این شرکت یورش بردند و سرورهای آن را تا پایان تحقیقات ضبط و توقیف کردند.

اداره محافظت از حریم خصوص در بیانیه خود تصریح کرده است٬ چنانچه نفوذ سایبری و امنیتی روی دهد و یک شرکت و نهاد خصوصی آن را گزارش ندهد و همکاری نکند، نهادهای مسئول قاطعانه برای حفاظت از امنیت عمومی از جمله توقف فعالیت چنین شرکتی، دخالت خواهند کرد.

مالک «گل تورز ال تی» در مصاحبه با کانال ۱۲ اسرائیل از نحوه برخورد مقامات مسئول با این موضوع به شدت انتقاد کرده است.

مالک «گل تورز ال تی» گفته است، «من هرگز نگفتم [اقدامات امنیتی آنلاین شرکت] را ارتقا نمی‌دهم زیرا برای من هزینه دارد.»

او در ادامه گفته است، ایرانی‌ها فقط اسم و شماره تلفن [مشتریان] را از سایت ما به سرقت برده‌اند. ما شماره کارت اعتباری را در سیستم خود نگه‌داری نمی‌کنیم. کسانی که سایت‌های ما را هک کردند، همان‌هایی هستند که بیمارستان‌ها را هک کردند. ما می‌دانیم که چگونه با آنها برخورد کنیم، اما هرگز تصور نمی‌کردیم که از اسرائیل بیشتر از ایرانی‌ها آسیب ببینیم.»

این حادثه هفته‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد که دولت اسرائیل به شرکت‌هایی که در حوزه ارتباطات فعالند دستور داده تا امنیت سایبری خود را تقویت کنند.

قرار است که شرکت‌های ارتباطاتی در اسرائیل استانداردهای یکپارچه را رعایت کنند.

گابی پورتنوی، رئیس اداره ملی سایبری اسرائیل، هفتم تیر گفت که ایران به «رقیب اصلی» سایبری اسرائیل تبدیل شده است

رئیس اداره ملی سایبری اسرائیل تصریح کرد که کشورش در حال ایجاد یک «گنبد آهنین سایبری» است که با استفاده از سازوکارهای جدید، «حملات سایبری را کاهش می‌دهد، بانک اطلاعاتی جدید و یک رویکرد کلی هوش مصنوعی برای یکسان‌سازی تشخیص بی‌درنگ در سراسر کشور... در مسیر تلاش‌های مداوم دفاع سایبری ایجاد می‌کند».

به گفته گبی پورتنوی، این سازوکار موجب «ارتقاء امنیت سایبری» می‌شود.

او گفت: «ما به سرعت در حال حرکت از دفاع منعطف به سمت دفاع پیشگیرانه هستیم»، و سعی می‌کنیم مهاجمان سایبری را در پناهگاه‌های امن دیجیتالی خود که در گذشته بدون هیچ مانعی از آن‌جا دست به حمله می‌زدند، تعقیب کنیم.

با استفاده از تایمز اسرائیل، جروزالم‌پست و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG