لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

درخواست چند مرکز اسرائیلی از بایدن برای خودداری از تحریم اُلیگارش روس


رومن آبراموویچ در سال ۲۰۱۵
رومن آبراموویچ در سال ۲۰۱۵

یکی از مهم‌ترین نهادهای تاریخی و فرهنگی اسرائیل از دولت جو بایدن خواست تا رومن آبراموویچ، ثروتمند روس- اسرائیلی، را از تحریم‌های احتمالی جدید، در پی تهاجم روسیه به اوکراین «معاف کند».

واشینگتن هنوز به این درخواست پاسخ نداده است. اما در فهرستی که شامگاه ۱۲ اسفند از سوی کاخ سفید برای تحریم الیگارش‌های مرتبط با ولادیمیر پوتین منتشر شد، نام رومن آبراموویچ دیده نمی‌شد.

در مقابل نام علی‌شیر عثمان‌اف، کلان‌ثروتمند دیگر که او نیز صاحب باشگاه فوتبال «اِوِرتون» انگلیس است،
در ردیف یکی از هشت الیگارش تحریم‌شده آمده است.

با ادامه تاخت و تاز ارتش روسیه در اوکراین و عمیق‌تر شدن خشم افکار عمومی در جهان از روسیه، دولت آمریکا یک کارگروه ویژه برای بررسی اموال ثروتمندان روسی نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تشکیل داده تا آنها را تحریم کرده و سرمایه و اموال‌شان را در خاک آمریکا مصادره کند.

احتمال تحریم این سرمایه‌داران پرآوازه روس در سایر کشورهای غربی نیز مطرح شده است.

روزنامه‌ آمریکایی واشینگتن پست و روزنامه بریتانیایی دیلی میل روز پنج‌شنبه، ۱۲ اسفند، گزارش دادند که موزه و موسسه «ید و شم» در نامه به دولت جو بایدن با اشاره به کمک‌های کلان مالی آقای آبراموویچ به این موزه، معاف کردن او از تحریم‌ها را عنوان کرده است.

به نوشته واشینگتن پست، دیوید باروخ لائو خاخام اعظم یهودیان غربی‌تبار در اسرائیل، و مرکز درمانی و بیمارستان «شیبا» در تل‌آویو در میان سایر نهادهای اسرائیلی هستند که همراه با موزه «ید و شم» نامه درخواست از آمریکا را به تام نایدز، سفیر آمریکا در اورشلیم، داده‌اند.

دانی دایان، رئیس موزه هولوکاست اورشلیم، به واشینگتن پست گفت تاجایی که من می‌دانم، آقای آبراموویچ «هیچ ارتباطی با آقای پوتین ندارد».

موزه «ید و شم» یکی از مهم‌ترین موزه‌های یادبود قربانیان هولوکاست در جهان است. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در سفر روز دهم اسفند خود به اسرائیل، همراه با نخست‌وزیر اسرائیل از این موزه دیدار کرد.

صدها تن از سران جهان در سفرهای رسمی خود به اسرائیل از این موزه که آثار به جا مانده از کشتار یهودیان به دست آلمان نازی در آن گردآوری شده، دیدار کرده‌اند.

گزارش رسانه‌های اسرائیل در روزهای اخیر حاکی بود که آقای آبراموویچ به تازگی کمک‌های دیگری به برخی نهادهای علمی و فرهنگی اسرائیل کرده است. به گفته شبکه کان اسرائیل، این کمک‌ها از جمله به دانشگاه تل‌آویو منتقل شد.

تایمز اسرائیل پیشتر نوشته بود که، آقای آبراموویچ که رسما از سال ۲۰۱۸ تابعیت اسرائیلی هم گرفته تا پیش از این بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به نهادهای اسرائیلی و یهودی کمک اهدا کرده است.

روزنامه بریتانیایی دیلی میل گزارش داده است که کمک رومن آبراموویچ به موزه «ید و شم» روز ۲۲ فوریه، تنها دو روز پیش از آغاز یورش همه‌جانبه روسیه به اوکراین ثبت شده است. این موزه در آن روز بیانیه قدردانی عمیق خود از آقای آبراموویچ را منتشر کرد.

رسانه‌های اسرائیل در آغاز این هفته گزارش داده بودند که دولت آمریکا به اسرائیل در زمینه احتمال این‌که کلان‌ثروتمندان روس بخواهند با استفاده از بانک‌های اسرائیل تحریم‌های آمریکایی علیه خود را دور بزنند، «هشدار داده است».

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در نشست وزارت خارجه به سایر وزیران دولت گفته بود که «نگذارید افرادی تلفن کرده و بخواهند که برای آنها کاری انجام دهید».

در اسرائیل تا حال برای تحریم کشور یا افراد خاصی، قانونی وضع نشده است.

چند تن از کلان‌ثروتمندان روس، با گرفتن تابعیت اسرائیلی به دلیل یهودی بودن، در اسرائیل نیز صاحب سرمایه هستند.

در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، آقای آبراموویچ روز دهم اسفند به طرز ناگهانی در لندن اعلام کرد که باشگاه فوتبال بریتانیایی چلسی را که بخشی از فهرست بلند اموالش است، می‌فروشد. این خبر بلافاصله در صدر گزارش‌های دنیای ورزش قرار گرفت.

او اعلام کرده که پس از ۲۰ سال مالکیت این باشگاه نه تنها بدهی دو میلیارد دلاری باشگاه را که او در طول سال‌ها تقبل کرده بود، پس نخواهد گرفت بلکه درآمد فروش باشگاه را نیز هزینه مردم اوکراین خواهد کرد. ارزیابی شده که باشگاه چلسی اکنون چهار میلیارد دلار ارزش دارد.

بسیاری از ناظران امور در دنیای ورزش گفته‌اند که آقای آبراموویچ به احتمال زیاد از روی نگرانی از این‌که در فهرست تحریم‌های آمریکا و غرب قرار گیرد، باشگاه مورد علاقه خود را به فروش گذاشته تا همزمان از آن نیز مراقبت کرده باشد.

بر اساس آخرین گزارش نشریه فوربز در سال ۲۰۲۱، ثروت رومن آبراموویچ، ۵۵ ساله، حدود ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است. او که یتیم بوده، در کودکی کارگری می‌کرد.

وی از جمله صاحب یک قصر ۲۰۰ میلیون دلاری در کنزینگتون در لندن، یک پنت‌هاوس حدودا ۳۰ میلیون دلاری، یک کشتی تفریحی به ارزش یک میلیارد و شش صد میلیون دلار، جت‌های خصوصی، بالگرد و خودروهای گرانبها است.

نام رومن آبراموویچ که در دوره‌هایی در سیاست روسیه نیز نقش داشت، به عنوان یکی از میانجی‌گران در مذاکرات روزهای اخیر میان روسیه و اوکراین مطرح شده بود.

XS
SM
MD
LG