لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

اسرائیل از حمله به «زیرساخت‌های ارتش سوریه» در پاسخ به حملات موشکی از این کشور خبر داد


یکی از حملات هوایی قبلی منتسب به اسرائیل به دمشق
یکی از حملات هوایی قبلی منتسب به اسرائیل به دمشق

ارتش اسرائیل در اقدامی کم‌سابقه خبر داد که هواپیماهای جنگی این کشور، بامداد چهارشنبه، در پاسخ به شلیک موشک از سوریه، زیرساخت‌های ارتش سوریه را هدف قرار داده‌اند.

هرچند ارتش اسرائیل بارها گفته است که با تقویت حضور نیروهای مرتبط با ایران در سوریه مقابله می‌کند، پیش از این کمتر سابقه داشته که مسئولیت حملات هوایی مشخص به خاک سوریه را به‌ عهده گرفته و آن را رسما اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه ارتش اسرائیل که روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن، منتشر شد آمده است: «شب گذشته پرتاب تعدادی موشک از سوریه به سمت بخش جنوبی بلندی‌های جولان شناسایی شد که در پاسخ، جنگنده‌های اسرائیلی شبانه زیرساخت‌های نظامی رژیم سوریه را در منطقه دَرعا بمباران کردند.»

این بیانیه جزئیاتی دربارهٔ تلفات یا خسارات ناشی از این حملات هوایی به جنوب سوریه ذکر نکرده است.

اسرائیل بلندی‌های جولان سوریه را در جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ تصرف کرد و بعداً آن را در اقدامی که هرگز توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد، ضمیمه خاک خود اعلام کرد.

در طول بیش از یک دهه جنگ داخلی در سوریه صدها حمله هوایی منتسب به اسرائیل در این کشور انجام شده که عمدتاً نیروهای مورد حمایت ایران و همچنین مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داده است.

از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود، چنین حملاتی تشدید شده است.

روز دوشنبه نیز در حمله‌ای منتسب به اسرائیل در سوریه هشت نفر، از جمله جنگجویان طرفدار ایران، کشته شدند. رسانه‌های ایران هدف این حمله را «مرکز مستشاری ایران» در دمشق توصیف کردند.

روز چهارم دی در پی حمله به ساختمانی در دمشق، رضی موسوی که رسانه‌های ایران او را از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران معرفی کردند، کشته شد.

رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی نوشتند که او از دهه ۱۳۷۰ «مسئول پشتیبانی و لجستیک نیروی قدس سپاه در سوریه» بوده و نقش مهمی در حفظ حکومت بشار اسد بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه داشته است.

چهار هفته پس از آن، حمله‌ای در روز روشن منتسب به اسرائیل به یکی از محله‌های شهر دمشق انجام شد که طی آن ساختمان محل «مستشاران» ایرانی با خاک یکسان شد. ساعتی بعد سپاه پاسداران در بیانیه‌ای رسمی از مرگ چهار نیروی ایرانی در این حمله خبر داد. دو مقام عالی‌رتبه سپاه قدس در میان آنها بودند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا/ م. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG