لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۴

رسانه‌های عربی:‌ نشست فرماندهان ایرانی و سوری هدف حمله اسرائیل در حماه بود


نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل
نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل

در حالی که وزیر دفاع اسرائیل عملیات هوایی این هفته کشورش در سوریه را تلویحا تایید کرد، به گزارش رسانه‌های منطقه، یک نشست مشترک افسران ارشد ایران و سوریه در خاک سوریه هدف این حمله بوده است.

از اسماعیل قاآنی که سه ماه پیش به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی در عملیات پهپادی آمریکا در بغداد، به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب شد، به عنوان هدف عملیات اسرائیل نام برده شده است.

به گزارش وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت، نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه چهارشنبه در یک کنفرانس خبری، در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل عامل حملات موشکی اخیر به سوریه بوده است، گفت که اسرائیل «در زمان بحران کرونا نیز به عملیات در ورای مرزهایش ادامه می‌دهد».

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، سه‌شنبه شب گذشته، ۱۲ فروردین‌ماه، با تایید حملات موشکی به این کشور گفته بود که سامانه‌های دفاع هوایی اکثر موشک‌های شلیک شده به استان حمص را رهگیری و «منهدم کردند».


در همین حال ناظر حقوق بشر سوریه از اصابت هشت فروند موشک، از جمله به پایگاه هوایی شعیرات در حمص خبر داده و نوشته بود نظامیان ایرانی سابقه حضور در این پایگاه را دارند.

اما به نوشته وب‌سایت میدل‌ ایست مانیتورینگ بر اساس گزارش الشروق و نیز شمار دیگری از رسانه‌های منطقه، یک نشست افسران ارشد ایرانی و سوری در منطقه حماه هدف اصلی این حملات بود. بر اساس این گزارش‌ها، اسماعیل قاآنی سه‌شنبه شب پس از سفر به عراق، وارد سوریه شده و در این محل با افسران ارشد سوری دیدار داشت.

حماه، مرکز استانی به همین نام، در همسایگی استان حمص قرار دارد.

رسانه‌های اسرائیلی بعد از حمله سه‌شنبه شب بر اساس گزارش‌های منطقه‌ای، آگاهی از جابه‌جایی افسران ارشد تحت تعقیب یا احتمال یک نقل و انتقال مهم تسلیحاتی را دلیل حمله دانستند.


اسرائیل که همواره بر عملیات برای بیرون راندن ایران از سوریه تاکید کرده، پس از وقفه‌ای کوتاه در این نوع حملات که ظاهرا ناشی از درگیری این کشور با بحران کرونا بوده، حملات هوایی در منطقه را از سرگرفته است.

رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ادعای رسانه‌های عربی در مورد کشته شدن اسماعیل قاآنی در حمله هوایی شب پیش از آن در سوریه را رد کردند.

«باشگاه خبرنگاران جوان» نوشت: «خبر بی‌اساس در ارتباط با شهادت سردار قاآنی از سوی رسانه‌های داخلی رسمی، به ویژه سپاه پاسداران، به‌شدت تکذیب شد... و سپاه اعلام کرد ایشان در سلامت کامل هستند.»

در همین حال رسانه‌های ایران همچنین به نقل از سرتیپ احمدرضا پوردستان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش و فرمانده پیشین نیروی زمینی ارتش که نام او نیز به عنوان یکی از همراهان اسماعیل قاآنی در سفر منطقه‌ای اسماعیل قاآنی ذکر شده بود، نوشتند که انتشار این اکاذیب تلاشی برای گمراه کردن افکار عمومی است.

به گزارش ایسنا، امیر پوردستان در همین حال گفت اسرائیل مناطقی را در سوریه بمباران کرد «ولی با هوشیاری جبهه مقاومت این حملات تلفات و خساراتی نداشت».

از سوی دیگر، ایران حضور اسماعیل قاآنی در عراق و سوریه و احتمالا در لبنان را رد یا تایید نکرده است.

روسیا الیوم، شبکه عرب‌زبان روسیه، نخستین منبعی بود که از رفت‌وآمدهای فرمانده جدید قدس در منطقه خبر داد و نوشت او دوشنبه وارد بغداد شد و با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق گفت‌وگو کرد.

روزنامه لبنانی الاخبار نیز که به حزب‌الله نزدیک است، گزارش داد که اسماعیل قاآنی در حضورش در بغداد با هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح، نوری المالکی، رهبر ائتلاف «دولت قانون» و عمار حکیم، رهبر جریان ملی «الحکمه» و سپس در نجف با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و افراد دیگر دیدار کرد تا گروه‌های شیعه عراق را به «وحدت کلمه» و رویه در انتخاب نخست وزیر جدید عراق ترغیب کند.

آسوشیتدپرس چهارشنبه در گزارشی هدف از سفر اسماعیل قاآنی را هماهنگی گروه‌های نیابتی متحد ایران در عراق اعلام کرد.

در پی این گزارش‌ها، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، چهارشنبه در توییتی نوشت «ایران یا نیروهای نیابتی‌اش در حال برنامه‌ریزی برای اجرای یک حمله مخفیانه علیه نیروها و دارایی‌های آمریکا در عراق هستند؛ اگر چنین شود، ایران حقیقتا بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.»

XS
SM
MD
LG