لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

سفر وزیر اطلاعات اسرائیل به سودان برای مذاکره درباره طیفی از «مسائل امنیتی»


عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان
عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان

برای نخستین باز از زمان اعلام عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل، یک وزیر ارشد اسرائیل در سفر به خارطوم، با سران سودان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش رویترز و رسانه‌های اسرائیل، الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، شامگاه دوشنبه، ششم بهمن، در بازگشت از سفر یک روزه خود به خارطوم گفت درباره طیفی از «مسائل امنیتی و دیپلماتیک» با دولتمردان سودان گفت‌وگو کرده است.

الی کوهن توضیح نداد که با کدام یک از مقامات سودان دیدار کرده، اما سایت خبری آمریکایی اکسیوس گزارش داده که ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای انتقالی سودان و همچنین وزیر دفاع و اموراطلاعاتی این کشور در دیدارهای جداگانه با وزیر اطلاعات اسرائیل به گفت‌وگو نشستند.

اکسیوس همچنین نوشت که الی کوهن از سودان خواسته است تحریم اسرائیل را که از سال ۱۹۵۸ برقرار بوده، لغو کرده و امکان سفر آزادانه و تماس‌های عادی بین دو کشور را فراهم نماید.

سفر وزیر اطلاعات همراه با یک هیئت از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل، در پرواز مستقیم رفت و برگشت میان تل‌آویو و خارطوم، با وجود تشدید سخت‌گیری‌های اسرائیل برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و در حالی انجام شد که کار تنها فرودگاه بین‌المللی این کشور متوقف شده است.

بیانیه رسمی اسرائیل می‌گوید که یک هیئت رسمی از سودان نیز «به زودی» از اسرائیل دیدار می‌کند اما تاریخ آن اعلام نشد و میزبانان سودانیِ آقای کوهن نیز بیانیه‌ای در مورد حضور وزیر اطلاعات اسرائیل در خارطوم منتشر نکردند.

اما الی کوهن در بازگشت به تل‌آویو «اطمینان» داد که مذاکرات او در خارطوم، به «تامین امنیت اسرائیل و سودان، و نیز ثبات منطقه، کمک خواهد کرد». وی توضیح بیشتری در این باره نداد.

از دید رسانه‌های اسرائیل، سودان که سه دهه دوست نزدیک جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های متحد تهران، مانند حماس بوده، به تازگی با ورود به محور کشورهای میانه‌روی عرب شامل عربستان و امیرنشین‌های خلیج فارس، اهمیت راهبردی بسیاری در تقویت حضور اسرائیل در شاخ آفریقا و رصد این منطقه دارد.

اظهارات متعدد مقامات سیاسی و اطلاعاتی اسرائیل نیز نشان داده که آنها بیش از آن‌که به مزایای ناشی از مراودات بازرگانی و فن‌آوری با سودان و کشورهای عربی منطقه توجه داشته باشند، برای تقویت اتحاد خود با این دوستان جدید در برابر ایران، اهمیت قائل هستند.

سودان در روز دوم آبان امسال با کوشش دولت پیشین آمریکا به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل اقدام کرد.

مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، دو ماه پیش همراه با مقامات ارشد آمریکایی مانند استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری دولت دونالد ترامپ، برای هموار کردن مسیر عادی‌سازی مناسبات دو کشور، به خارطوم رفته بود.

اما سودان پیش از هر گام عملی در راستای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، تاکید داشت که آمریکا باید نام این کشور را از فهرست کشورهای حامی ترور حذف کند. دولت دونالد ترامپ در آخرین ماه کاری خود این خواسته سودان را عملی کرد.

جو بایدن پیش از آغاز ریاست جمهوری‌اش گفته بود که کوشش دولت دونالد ترامپ در عادی‌سازی رابطه کشورهای عربی با اسرائیل، مورد حمایت او هست اما قولی برای گسترش این نوع پیمان‌ها نداده است.

با وجود این، به نوشته سایت اکسیوس، یک روز بعد از سفر وزیر اطلاعات اسرائیل به سودان، معاون فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در آفریقا، روز سه‌شنبه، هفتم بهمن، در دیدارهایی با سران سودان در خارطوم در خصوص همکاری‌های نظامی و ضد تروریسم میان کشورهای متحد گفت‌وگو می‌کند.

XS
SM
MD
LG