لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

تبریک ترامپ به نتانیاهو برای تشکیل دولت؛ توسل گانتس به بحران کرونا


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو به او به خاطر تشکیل دولت «تبریک» گفت.

رسانه‌های اسرائیل، بر اساس گزارش دفتر نخست وزیری این کشور، گفت‌وگوی آقای ترامپ در روز جمعه، هشتم فروردین، با بنیامین نتانیاهو را «گرم و دوستانه» توصیف کردند.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر از وضعیت مبهم سیاسی و عدم تشکیل دولت در دو انتخابات پیشین اسرائیل ابراز شگفتی کرده و گفته بود معلوم نیست آنجا چه می‌گذرد.

مکالمه تلفنی رئیس جمهوری آمریکا برای «تبریک» به بنیامین نتانیاهو یک روز پس از آن رخ می‌دهد که حزب آبی- سفید به رهبری بنی گانتس به دلیل اختلاف نظر رهبران آن بر سر تشکیل ائتلاف برای دولتی جدید به نخست وزیری آقای نتانیاهو، دچار انشعاب شد.

آقای گانتس که روز پنج‌شنبه با حمایت غیرمنتظره لیکود به ریاست دوره جدید مجلس این کشور برگزیده شد، به بهای ورود به دولتی که آقای نتانیاهو همچنان نخست وزیر آن باشد، به انشعاب در آبی- سفید تن داد.

۱۴ تن از منتخبان جدید حزب آبی- سفید از عملکرد آقای گانتس برای تشکیل دولت با لیکود حمایت کردند، در حالی که ۱۸ تن از نمایندگان دوره جدید حزب، با انشعاب از آن، انتقادهای شدیدی از آقای گانتس بیان کرده‌اند.

یائیر لاپید و ژنرال موشه یعلون که راه خود را از بنی گانتس و ژنرال گابی اشکنازی جدا کردند، این ‌دو و حامیان‌شان را به «خیانت نابخشودنی» به حزب و رای‌دهندگان متهم کردند.


در حالی بخت بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید تقویت شد که در پی انتخابات روز ۱۲ اسفند، که سومین انتخابات اسرائیل در کمتر از یک سال بود، رئیس جمهوری این کشور در روزهای گذشته آقای گانتس را مامور تشکیل دولت کرده بود.

تا پیش از انشعاب آبی- سفید، ۶۱ تن از ۱۲۰ منتخب جدید مجلس، از جمله نمایندگان عرب کنست، گفته بودند که حامی نخست وزیری بنی گانتس هستند، در حالی که ۵۸ نماینده از تشکیل دولت با نخست وزیری آقای نتانیاهو حمایت کرده بودند.

فروپاشی آبی- سفید یک پیروزی سیاسی برای بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شود، زیرا بعد از سال‌های طولانی حکومت حزب لیکود، آبی- سفید اولین حزبی بود که برای تشکیل دولت بختی واقعی داشت.

آقای نتانیاهو و لیکود در حالی از انشعاب آبی- سفید و ورود قریب‌الوقوع آقای گانتس و حامیانش به دولت جدید ابراز خشنودی می‌کنند که از یک سال و نیم پیش که این رئیس پیشین ستاد ارتش وارد صحنه سیاست شد، شدیدا از او انتقاد کرده و از جمله وی را به «ضعف نفس» متهم می‌کردند و حتی مدعی بودند که «ایران تلفن همراه او را هک کرده و فیلم‌های روابط او را در اختیار دارد».

از سوی دیگر، بنی گانتس که تا هفته گذشته تاکید داشت شریک دولتی نمی‌شود که «یک متهم به فساد» نخست وزیر آن باشد، استدلال کرده که به دلیل بحران ویروس کرونا، اسرائیل به دولت وحدت ملی نیاز دارد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو ظاهرا موافقت کرده تا پست‌های مهمی در دولت جدید از جمله وزارتخانه‌های خارجه، دفاع، دادگستری و دارایی را به آقای گانتس و حامیان او واگذار کند.

اما توافق نتانیاهو- گانتس هنوز شفاهی است و برخی تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل، احتمال منتفی شدن آن را بعید نمی‌دانند.

این دسته از ناظران اسرائیلی مدعی‌اند که آقای نتانیاهو ممکن است در آخرین لحظه از احزاب کوچک میانه برای تشکیل دولت استفاده کند و بنی گانتس و یارانش را کنار بگذارد.

در این میان، بحران ویروس کرونا که ظاهرا زمینه لازم را برای تشکیل ائتلاف جدید به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو فراهم کرده، اسرائیل را در شرایط اضطراری قرارداده و دولت ارتقای سخت‌گیری‌های بیشتر اجتماعی تا مرحله حکومت شبه نظامی را بررسی می‌کند.

هزاران نیروی ارتش برای کمک به پلیس جهت کنترل تعطیلی‌ها، آماده‌باش گرفته‌اند.

تا بامداد روز شنبه، ۹ فروردین، شمار مبتلایان به کرونا در اسرائیل به ۳۴۶۰ تن رسید؛ ۱۲ تن فوت شده و ۵۰ تن با حال «وخیم» در بیمارستان‌ها بستری هستند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دولت این کشور همچنان از سرویس جاسوسی خارجی‌اش، موساد، برای واردات تجهیزات پزشکی مقابله با کرونا استفاده می‌کند؛ به دلیل واردات تجهیزات از برخی کشورهای عرب خلیج فارس که با اسرائیل رابطه رسمی ندارند، موساد به کار گرفته شده است.

در این میان، به نوشته وب‌سایت وای‌نت، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو با او در روز شنبه گفته است که آلمان خود در بحران کرونا با کمبود دستگاه‌های تنفس مصنوعی روبه‌روست و نمی‌تواند نیاز اسرائیل به این دستگاه‌ها را تامین کند.

به نوشته رویترز، اسرائیل «مرکز مدیریت ملی» خود را نیز که تونل‌های زیرزمینی ضد موشکی در صورت بحران‌های جنگی حاد بود، برای استفاده احتمالی نخست وزیر و مقامات ارشد آماده کرده، در حالی که برخی از وزیران و مقامات گفته‌اند با رفتن رهبران کشور به پناهگاه‌های ضد موشک نمی‌توان با ویروس مبارزه کرد.

XS
SM
MD
LG