لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

«توافق» نتانیاهو با دادگستری اسرائیل بر سرِ پذیرش برخی از اتهامات شخصی


نتانیاهو در دادگاه در سال ۲۰۲۱
نتانیاهو در دادگاه در سال ۲۰۲۱

در ادامه رفت و آمد بنیامین نتانیاهو به دادگاه، رسانه‌های اسرائیل خبر می‌دهند که نخست‌ وزیر پیشین اسرائیل با دادگستری این کشور به توافقی رسیده که بر اساس آن، آقای نتانیاهو با پذیرش برخی اتهامات در پرونده‌هایی که به خاطر آن محاکمه می‌شود، از مجازات در امان خواهد ماند.

بر اساس پیش‌نویس این توافق که رسانه‌ای شده، بنیامین نتانیاهو همچنین یک شرط قوه قضائیه را خواهد پذیرفت، و آن این که به مدت هفت سال از سیاست کناره‌گیری کند.

به گفته تحلیلگران سیاسی اسرائیل، پذیرش شرط عدم فعالیت سیاسی در هفت سال آینده، برای بنیامین نتانیاهو که اکنون بیش از ۷۲ سال دارد، می‌تواند به مفهوم بسته شدن همیشگی کارنامه سیاسی او باشد.

بنیامین نتانیاهو که طولانی‌تر از هر سیاستمدار دیگر، در دو دوره، به مدت ۱۵ سال نخست ‌وزیر اسرائیل بوده، از یک سال پیش در سه پرونده اتهامی فساد، رشوه‌خواری و خیانت در امانت محاکمه می‌شود.

او در هفت ماه اخیر که دولت نفتالی بنت به روی کار آمده، با حفظ رهبری حزب لیکود، رهبر جناح اپوزیسیون است.

در سلسله گزارش‌هایی که انتشار آن از روز پنج‌شنبه، ۲۳ دی، آغاز شده و روز جمعه، ۲۴ دی، نیز جزئیات بیشتری از آن انتشار یافت، دست‌کم پنج دیدار محرمانه میان تیم وکلای بنیامین نتانیاهو با آویخای مندلبلیت، دادستان ارشد، در روزهای گذشته برگزار شده تا توافقی که آقای نتانیاهو را از عقوبت محاکمه نجات دهد، تنظیم شود.

سکوت بنیامین نتانیاهو به معنی درستی گزارش‌ها تلقی شده و همزمان، مقامات قوه قضائیه تلویحا گزارش‌ها را تایید کردند.

در گزارش‌ها آمده است که نشست‌های محرمانه برای تنظیم توافق، در آستانه شهادت دو «شاهد کلیدی» علیه آقای نتانیاهو برگزار شده است.

روزنامه هاآرتص این توافق را پیشاپیش و در صورت قطعی شدن «توافق قرن» نامیده است.

به نوشته وب‌سایت وای‌نت، تنها نکته‌ای که هنوز مانع از امضای توافق شده، درخواست آقای نتانیاهو است که «لکه ننگ» به او زده نشود. اما دادستان به دلیل وجود اتهامات «فریبکاری» و «خیانت در امانت» اصرار دارد که در توافق ذکر شود که «متهم» با پذیرش «لکه ننگ» از مجازات معاف می‌شود.

اعلام پیشرفت در این توافق، حتی پیش از قطعی شدن نیز بر صحنه سیاست اسرائیل تاثیر گذاشته است؛ از یک ‌سو رقابت میان مقامات لیکود برای به دست گرفتن رهبری حزب آشکارتر از گذشته شده و از سوی دیگر نشانه‌های اولیه از متزلزل شدن ائتلاف دولت بنت به چشم می‌خورد.

تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل تاکید کرده‌اند که ائتلاف دولت کنونی برقرار نخواهد ماند، زیرا وزیران و احزابی که اکنون در این دولت هستند، برای حفظ آینده سیاسی خود ترجیح می‌دهند که با حزب پرقدرت لیکود، زیر رهبری یک سیاستمدار دیگر به جای آقای نتانیاهو، هم‌پیمان شوند.

بسیاری از اعضای ارشد دولت کنونی گفته بودند که لیکود بدون بنیامین نتانیاهو می‌تواند «متحد مشروع» باشد.

در این صورت، وجود احزاب راست در ائتلاف دولت تقویت خواهد شد، که این امر آینه بهتری از جامعه اسرائیل است تا ائتلاف کنونی که ترکیبی از احزاب راست با احزاب میانه، چپ و حتی با یک حزب اسلامگرا از اعراب است.

ایسرائل کاتز، نیر برکت، یولی ادلشتین، میری رِگو و گیلعاد اردان، پنج سیاستمدار ارشد لیکود خود را لایق جایگزینی بنیامین نتانیاهو در رهبری حزب می‌دانند.

XS
SM
MD
LG