لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

نخست‌وزیر اسرائیل: برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از همه توان خود استفاده می‌کنیم


دیدار روز دوشنبه بنیامین نتانیاهو (راست) نخست‌وزیر اسرائیل با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا
دیدار روز دوشنبه بنیامین نتانیاهو (راست) نخست‌وزیر اسرائیل با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه ۱۰ بهمن در دیدار با وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش از هر چه در توان دارد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

دیدار بنیامین نتانیاهو با آنتونی بلینکن در اورشلیم، و در چارچوب سفر سه‌ روزه وزیر خارجه آمریکا به غرب آسیا، برگزار شد. این نخستین ملاقات طرفین از زمان تشکیل دولت جدید اسرائیل و بازگشت آقای نتانیاهو به قدرت بود.

آقای بلینکن بر «تعهد خلل‌ناپذیر» آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید کرد. وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای «شراکت ۷۵ ساله» دو کشور متحد «بر اساس منافع متقابل و ارزش‌های دموکراتیک» را یادآوری کرد.

وزیر خارجه آمریکا پس از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، سومین مقام ارشد آمریکا است که در ده روز گذشته در چارچوب سفر به غرب آسیا و شمال آفریقا، از اسرائیل دیدار می‌کند.

دیدار بلینکن از اسرائیل با عملیات منتسب به این کشور علیه کارخانه‌های ساخت پهپاد در شهر اصفهان و نیز دو حمله هوایی علیه کاروان کامیون‌ها در مرز سوریه- عراق، همزمان شد.

سایت اسرائیلی «والانیوز» روز دوشنبه به نقل از یک مقام این کشور نوشت که عملیات پهپادی اصفهان در شامگاه هفتم بهمن «موفق» بوده است. پیش از آن، گزارشگر اسرائیلی نیویورک‌تایمز عملیات اصفهان را کار اسرائیل خواند.

شبکه «کان» در ارتباط با حمله پهپادی به مجتمع صنایع نظامی اصفهان یادآوری کرد که دو روز پیش از آن رویداد، ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، در سفر به اسرائیل، با نخست‌وزیر و رئیس موساد دیدار کرده بود.

همچنین دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که در پی حمله شامگاه ۹ بهمن به کامیون‌هایی که از عراق به سوی سوریه در حرکت بودند، روز دوشنبه ۱۰ بهمن نیز حملات مشابهی علیه کاروان دیگری از چند کامیون در همین منطقه مرزی انجام شد.

آوی دیختر، وزیر عضو کابینه امنیتی اسرائیل، روز دوشنبه در پاسخ به شبکه «کان» که آیا اسرائیل عامل حملات پیاپی به ابوکمال بوده است یا نه؟ گفت «کامیون‌های حامل غذا و آذوقه مورد حمله قرار نمی‌گیرد».

آمریکا که همواره بر دفاع از اسرائیل در برابر «تهدیدهای ناشی از ایران» تاکید کرده، دو ماه پیش به‌دنبال یک حمله مشابه در بوکمال از خود در انجام آن عملیات سلب مسئولیت کرد.

آویو کوخاوی، رئیس وقت ستاد ارتش اسرائیل، زمان کوتاهی پس از حمله ماه نوامبر گفت اطلاعات دقیق حاکی بود که کامیون شماره هشت در آن کاروان، حامل سلاح بود.

آمریکا هفته گذشته رزمایش مشترکی را نیز با اسرائیل انجام داد که یک مقام ارشد آمریکایی در مورد آن گفت این «مهم‌ترین مانور دو کشور متحد تا کنون» است.

رسانه‌های اسرائیل آن مانور پنج روزه را در ارتباط با آمادگی‌های مربوط به احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران دانستند.

اما بحران امنیتی جاری میان اسرائیل و فلسطینیان بخش مهمی از مذاکرات آنتونی بلینکن با سران اسرائیل و فلسطینیان است. او در بدو ورود به اسرائیل خواهان آرامش طرفین و جلوگیری از تشدید بحران شد.

بحران امنیتی جاری میان اسرائیل و فلسطینیان

سران کشورهای منطقه از جمله مصر نسبت به تشدید بحران بین اسرائیل و فلسطینیان، به‌دنبال حملات متقابل روزهای اخیر طرفین، که کشته‌هایی داشته، ابراز نگرانی کرده‌اند.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر، که روز دوشنبه با آقای بلینکن در قاهره دیدار کرد، گفت دو طرف اسرائیلی- فلسطینی باید از گام‌هایی که بحران را تشدید می‌کند، خودداری کنند.

یک روز پس از عملیات ارتش اسرائیل در روز ششم بهمن در اردوگاه جنین در کرانه باختری که به کشته شدن دست‌کم ۱۰ فلسطینی منجر شد، یک فلسطینی مسلح ۲۱ ساله روز بعد شش اسرائیلی و یک شهروند اوکراین را در اورشلیم کشت و خود کشته شد.

روز هشتم بهمن نیز یک نوجوان ۱۳ ساله مسلح فلسطینی در اورشلیم یک پدر و پسر اسرائیلی را زخمی کرد. یکی از زخمی‌ها افسر ارتش بود که همراه با مهاجمِ زخمی شده به بیمارستان انتقال یافت.

اسرائیل خانه والدین دو مهاجم فلسطینی ساکن شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، را پیش از ویران کردن مسدود کرد و تصمیم گرفت که مجوز دادن اسلحه به شهروندان خود را سرعت دهد.

مقامات و رسانه‌های اسرائیل از تداوم خشونت و بروز «انتفاضه جدید» در نتیجه این بحران ابراز نگرانی کرده‌اند. در این میان، شرایط زندگی فلسطینیان و اعراب ساکن شرق اورشلیم سخت‌تر شده است.

رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی در نشست‌های اضطراری، از جامعه جهانی خواسته است تا متوجه اقدامات اسرائیل و اثرات آن بر صلح و ثبات منطقه باشد. رهبری فلسطینی بحران را متوجه دولت جدید اسرائیل کرده است که شمار زیادی از وزیران آن، سران و اعضای احزاب راست افراطی هستند.

قرار است آقای بلینکن روز سه‌شنبه در رام‌الله با محمود عباس دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل نگرانی کاخ سفید از عواقب اقدامات دولت جدید اسرائیل، مانند گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی و نیز «اصلاحات قضایی» مورد نظر بنیامین نتانیاهو را مطرح کرده است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، پیش از بروز بحران جدید در روابط اسرائیل و فلسطینیان، هدف عمده بنیامین نتانیاهو از مذاکراتش با مقامات آمریکا، شتاب دادن به کوشش‌ها برای عادی‌سازی هر چه زودتر روابط اسرائیل با عربستان بود.

XS
SM
MD
LG