لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۶

حذف ویدئوی حمله مقامات عرب به ایران از کانال رسمی نتانیاهو


دفتر نخست وزیری اسرائیل ویدئوی اظهارات چند دیپلمات عرب در یک جلسه کنفرانس ورشو را که در آن از جمله وزیر خارجه بحرین جمهوری اسلامی ایران را عنصر «مسموم» منطقه توصیف می‌کند از کانال رسمی نخست وزیر اسرائیل در یوتیوب پاک کرد.

کانال یوتیوب بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه، ۲۵ بهمن، در حاشیه روز دوم و پایانی از اجلاس آینده صلح و امنیت خاورمیانه در ورشو، ویدئویی از اظهارات شیخ احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان و عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات را در یک پانل مذاکره در اجلاس ورشو منتشر کرد.

این سه دپیلمات ارشد از کشورهای خلیج فارس در نشستی که ظاهرا قرار نبوده فیلمی از آن رسانه‌ای شود، در برابر حاضران، ایران را یک خطر جدی در منطقه توصیف می‌کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، ظاهرا بنیامین نتانیاهو و مقامات حاضر در اجلاس ورشو در میان شنوندگان این پانل بوده‌اند.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، انتشار این فیلم از سوی دفتر نخست وزیری اسرائیل ظاهرا برای این هدف بود که نشان دهد این کشورها نیز شریک موضع‌گیری اسرائیل در برابر ایران هستند.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیلی هاآرتص و وای‌نت، در پی واکنش‌ها به انتشار این فیلم، پس از مدت زمان کوتاهی، دفتر نخست وزیری اسرائیل این فیلم را از کانال رسمی بنیامین نتانیاهو در یوتیوب حذف کرد.

بر اساس فیلم منتشره، وزیر خارجه بحرین، شیخ خالد بن احمد می‌گوید: «من با این فکر بزرگ شدم که نزاع اسرائیلی- فلسطینی مهم‌ترین نزاع در منطقه است، اما سمی‌ترین موضوع در تاریخ مدرن از جمهوری اسلامی ایران رسید... این چالش که آمد دیدیم که دیگر محدودیتی نمی‌شناسد.»

وزیر خارجه بحرین در ادامه گفت، باید در برابر این چالش (جمهوری اسلامی ایران) ایستاد تا بتوانیم در برابر چالش‌های دیگر نیز بایستیم. در نزاع اسرائیلی – فلسطینی، اتفاقاتی افتاد؛ پیمان کمپ دیوید و کنفرانس مادرید وجود داشت؛ راه‌های زیاد دیگری برای نزاع بود؛ اگر این طرف مسموم [ایران] و اسلحه و جای پای سربازان جمهوری اسلامی نبود فکر می‌کنم ما امروز به راه حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی خیلی نزدیک‌تر می‌بودیم.

خالد بن احمد همچنین در اشاره به حضور ایران در خاورمیانه افزود: «این یک چالش جدی است که نمی‌گذارد ما در هر موضوعی، چه سوریه، چه یمن، چه عراق و چه هر جای دیگری که باشد، پیشرفت کنیم.»

وزیر خارجه بحرین همچنین افزود، دولت منامه خود را «زیر تهدید» ایران احساس می‌کند و کشورش ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته با این خطر دست و پنجه نرم می‌کند.

عادل الجبیر نیز که تا چندی پیش وزیر خارجه عربستان بود و اکنون وزیر مشاور سعودی است، در این پانل گفت، ایران هر جا که پا می‌گذارد، ویرانی به بار می‌آورد.

به گفته عادل الجبیر، کمک‌های ایران به حماس و جهاد اسلامی فلسطین به حکومت فلسطینی لطمه زد؛ ایران سوریه را ویران کرد؛ به کویت و بحرین سلاح قاچاق می‌کند؛ سلاح به دست گروه‌های تروریستی می‌رساند؛ کارخانه تولید سلاح در سودان برپا می‌کند و در صدد است آفریقا، اندونزی و تایلند را به هرج و مرج بکشاند.

وزیر مشاور سعودی همچنین برنامه موشک‌های بالیستیک ایران را «یک مشکل دیگر منطقه» نامید که ایران به خاطر آن باید «مجازات» شود، همان گونه که «حمایت ایران از تروریسم قابل قبول نیست».

عادل الجبیر افزود: «زمانی که برجام امضا شد، همه فکر کردند که همه چیز دارد خوب می‌شود... ولی ما که در منطقه بودیم، از سایر مسائل ایران خبر داشتیم. ده سال هم زود تمام می‌شود و ایران می تواند بمب اتم بسازد... در آن صورت ما آسیب می‌بینیم؛ وقتی آنها به حوثی‌ها و حزب‌الله موشک می‌دهند باز این ما هستیم که آسیب می‌بینیم.»

وزیر خارجه پیشین سعودی در نهایت گفت، اگر ایران به کشوری مطلوب مبدل شود، خوب خواهد بود اما ایران تلاش‌های آشتی‌جویانه کشورهای عرب را رد کرده است.

در حالی که کشورهای عرب خلیج فارس همواره ایران را به مداخله در امور داخلی خود متهم می‌کنند، مقامات دولت حسن روحانی، از جمله خود او، سیگنال داده‌اند که خواهان برقراری روابط گرم با همسایگان عرب ایران هستند.

اما از سوی دیگر رهبر جمهوری اسلامی به‌ویژه در سال‌های اخیر هرگز از انتقاد و حمله به این کشورها فروگذار نکرده است.

عادل الجبیر در ورشو همچنین افزود، هر کس که خواهان صلح و ثبات در خاورمیانه است باید به ایران بگوید که مراقب رفتارش باشد.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات نیز در این نشست در پاسخ به پرسشی در مورد موضع امارات نسبت به حملات هوایی اسرائیل به آن چه این کشور «اهداف ایرانی و هم‌پیمانان ایران در سوریه» می‌نامد، حق اسرائیل برای دفاع از خود را امری طبیعی دانست.

در همین حال خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با گزارشگر اعزامی رسانه اسرائیلی وای‌نت به ورشو گفت، برقراری مناسبات رسمی میان بحرین و اسرائیل و دیدار بنیامین نتانیاهو از منامه «به وقت خود» و «سرانجام اتفاق خواهد افتاد».

اما وزیر خارجه بحرین و وزیر مشاور سعودی به پرسش خبرنگاران دیگر در این خصوص که آیا با نخست وزیر اسرائیل در ورشو ملاقات کرده‌اند، پاسخ ندادند.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه، ۲۴ بهمن، پس از دیدار با یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، که در برابر دوربین‌ها در ورشو انجام شد، به عبری گفت: «برای پیشبرد منافع مشترک با کشورهای پیشگام عربی در جنگ با ایران» به نشست ورشو آمده است.

در حالی که فیلم این اظهارات او در رسانه‌های اسرائیل پخش شد، دفتر نخست وزیری اسرائیل متن انگلیسی سخنان او را از «جنگ با ایران» به عبارت «مقابله با ایران» تغییر داد.

نخست وزیر اسرائیل به وزیر خارجه عمان گفت دعوت اخیر سلطان قابوس از او برای سفر به مسقط «یک تصمیم شجاعانه بود» و «کشورهای بسیاری که برخی از آنها در اجلاس ورشو نیز حضور دارند، به مسیر مشابه روی آوردند... و مناسبات خارجی اسرائیل به نحو مثبتی در حال گرم شدن (با کشورهای عربی) است».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه پنج‌شنبه در نشست خبری پایانی اجلاس ورشو تاکید کرد که «تهدید ایران، کشورهای عربی و اسرائیل را به یکدیگر نزدیک کرد».

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز پنج‌شنبه در سخنرانی در نشست ورشو با خرسندی از حضور کشورهای عربی در کنار اسرائیل در این اجلاس گفت «عصر تازه‌ای» آغاز شده است.

ایران که یکی از موضوع‌های اصلی در نشست دو روزه ورشو بود، این اجلاس را ابتدا «سیرک» نامید، و سپس بیانیه پایانی کنفرانس را هم «سند شکست» لقب داد.

منابع: روزنامه هاآرتص، وای‌نت/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG