لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

وقوع درگیری جدید میان فلسطینیان و نیروهای اسرائیلی در حرم شریف


عکس مربوط به درگیری‌های دو هفته پیش
عکس مربوط به درگیری‌های دو هفته پیش

بروز درگیری‌های جدید در بامداد پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، میان فلسطینیان در حرم شریف در شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، چند مجروح و زخمی بر جای گذاشت.

فلسطینیان از مجروح شدن ۱۵ تن، از جمله بر اثر شلیک گلوله لاستیکی و گاز اشک‌آور از سوی پلیس اسرائیل گزارش دادند. اسرائیل نیز گفت که یک نیروی پلیس زخمی شد.

درگیری‌ها پس از چند روز آرامش لرزان در حرم شریف رخ داده و به وارد شدن خسارات به بخش «مصلی القبلی» در ضلع جنوبی محوطه حرم منجر شد.

پلیس اسرائیل اجازه داده بود که شماری از یهودیان از بامداد پنج‌شنبه، پس از چند روز وقفه، وارد محوطه الاقصی شوند، جایی که برای یهودیان معبد مقدس باستانی یهود محسوب می‌شود.

گروه‌های یهودی با همراهی پلیس وارد حیات الاقصی شدند، اما جوانان فلسطینی که در ادامه عید فطر از سحرگاه در مسجد حضور داشتند، اقدام به سنگ‌پرانی و پرتاب اشیاء دیگر کردند.

شبکه کان اسرائیل گزارش داد که یکی از یهودیانی که وارد الاقصی شد، پرچم اسرائیل را به اهتزاز درآورد، ولی پلیس پرچم را از دست این فرد گرفت.

ایتامار بن‌گویر، عضو مجلس اسرائیل از حزب لیکود، یکی از یهودیانی بود که وارد الاقصی شد. او گفت: «زمان ساخت کنیسه یهودی در معبد مقدس فرا رسیده است.»

سازمان امنیت داخلی اسرائیل آقای بن‌گویر را یک سیاستمدار افراطی که اقداماتش ممکن است تهدیدی برای امنیت همه کشور باشد، توصیف کرده است. اما این نماینده طبق قوانین، از مصونیت سیاسی برخوردار است.

جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس و سازمان جهاد اسلامی فلسطین از چند روز پیش در مورد ازسرگیری ورود یهودیان به الاقصی هشدار داده و آن را ادامه قصد اسرائیل برای «تقسیم» بخشی از حرم شریف قلمداد کرده‌اند. فلسطینیان گفته‌اند که اسرائیل «با آتش بازی می‌کند».

یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، هفته گذشته گفته بود که ورود یهودیان به الاقصی از این به بعد «خط قرمز» است و به آن واکنش نشان داده خواهد شد.

ازسرگیری تنش در الاقصی واکنش مصر و اردن را نیز در پی آورده است.

وزیر اوقاف مصر روز ۱۵ اردیبهشت گفت که اهتزاز پرچم اسرائیل در حرم ابراهیمی و اقدامات دیگر اسرائیلی‌ها «تحریک خطرناک احساسات مسلمانان جهان است».

اردن نیز که مسئولیت رسمی تولیت اماکن مقدسه بیت‌المقدس را در دست دارد، در بیانیه روز پنج‌شنبه خود تاکید کرد که اقدامات اسرائیلی‌ها در حرم ممکن است تمام منطقه را به جنگ بکشاند. وزیر اوقاف اردن گفت دولت اسرائیل باید جلوی اقداماتی را که تحریک احساسات مسلمانان است، بگیرد.

در طول ماه رمضان وقوع درگیری‌های شدید و گسترده در الاقصی شرایط امنیتی در شرق اورشلیم را وخیم کرده و طرفین احتمال درگیری نظامی را نیز مطرح کرده بودند.

تکرار تنش با سالروز تشکیل کشور اسرائیل مصادف شده است. اسرائیل امسال هفتاد و چهارمین سالروز تاسیس خود را جشن گرفته است.

همزمان نیروی هوایی اسرائیل برای نخستین بار رژه هوایی جنگنده‌هایش در جشن استقلال را بر فراز کرانه باختری نیز انجام داد. فلسطینیان این اقدام را تحریک‌آمیز و نشانه دیگری از نیت اسرائیل برای پیشروی در «اشغال اراضی فلسطینی» تعبیر کرده و آن را نکوهش کرده‌اند.

فلسطینیان سالروز تشکیل اسرائیل را «روز فاجعه» («یوم النکبه») می‌نامند و آن را بر اساس تاریخ میلادی، پانزدهم ماه مه، با برگزاری تظاهرات و راه‌پیمایی برگزار خواهند کرد.

مدتی بعد از آن نیز اسرائیلی‌ها قصد دارند سالروز تسلط بر شرق اورشلیم را در آیین‌هایی یادآوری کنند، امری که فلسطینیان آن را سالروز «اشغال شرق بیت‌المقدس» می‌دانند.

پلیس اسرائیل گفته است که هزاران تن از نیروهایش برای مقابله با رویدادهای احتمالی هفته‌های آینده کماکان در آماده‌باش هستند.

XS
SM
MD
LG