لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

احتمال «بروز بحران» در ائتلاف سیاسی اسرائیل در پی کناره‌گیری یک عضو حزب بنت


دولت ائتلافی در سال ۲۰۲۱
دولت ائتلافی در سال ۲۰۲۱

ائتلاف سیاسی اسرائیل روز چهارشنبه، ۱۷ فروردین، در پی کناره‌گیری ناگهانی یک عضو حزب نفتالی بنت از دولت، با یک بحران سیاسی جدی روبه‌رو شد، تا آنجا صحبت از احتمال تسریع فروپاشی آن شده است.

عیدیت سیلمن، یکی از هفت عضو حزب «یامینا» به رهبری نفتالی بنت و رئیس ائتلاف در مجلس، بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای خبر داد که توان ائتلاف با احزاب چپ در دولت را از دست داده و معتقد است که باید دولتی با احزاب راستگرا برپا شود.

خانم سیلمن گفت که اختلافات اعتقادی- دینی با حزب چپ‌ مرتص دلیل تصمیم او بوده است.

حزب مرتص که رهبر آن وزیر بهداشت ودرمان است، در آستانه عید مذهبی پسح که در طول هشت روز آن خوردن نان غیرفطیر برای یهودیان مکروه است، گفته بود که اگر کسی برای خود یا بیمارش نان غیرفطیر وارد بیمارستان کرد، ایرادی ندارد. خانم سیلمن از این امر برآشفته شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بیانیه کناره‌گیری خانم سیلمن نفتالی بنت و شریکان ائتلاف دولت را کاملا غافلگیر کرده و آقای بنت و یائیر لاپید، شریک اصلی او در ائتلاف دولت، را به تکاپوی شدید انداخته است تا مانع از کناره‌گیری احتمالی اعضای دیگر ائتلاف شوند.

بنا بر ارزیابی تحلیلگران سیاسی در اسرائیل، با بازگشت بحران به صحنه سیاست، بعید نیست که نمایندگان دیگری از اعضای ائتلاف از آن کناره‌گیری کنند.

نفتالی بنت و یائیر لاپید، رهبر حزب یش عاتید، با لغو برنامه‌های کاری خود، یک نشست اضطراری برگزار کردند.

از سوی دیگر، در حالی که نگاه‌ها به حزب فهرست مشترک (ائتلاف چهارگانه عرب‌های شهروند اسرائیل) دوخته شده که در این شرایط از دولت حمایت کند، ایمن عوده، رهبر فهرست مشترک گفت که کابینه بنت را نجات نخواهد داد و رفتن به سوی انتخابات جدید را ترجیح می‌دهد.

دولت نفتالی بنت کمتر از یک سال پیش، در پی چهار انتخابات پیاپی، در حالی حزب لیکود را پس از یک دهه از قدرت بیرون راند که تنها از حمایت لرزان ۶۱ نماینده از میان ۱۲۰ عضو مجلس برخوردار بود.

احزاب راست و مذهبی در عمر کوتاه دولت کنونی از این ‌که حزب عرب اسلامگرای الموحده به رهبری منصور عباس یکی از حامیان دولت است، به‌شدت انتقاد می‌کنند.

رسانه‌های اسرائیل فاش کردند که حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، که در یک ‌سال اخیر در جناح اپوزیسیون بوده، در روزهای گذشته به توافق محرمانه با ایدیت سیلمن دست یافته و به او قول داده که به عضویت لیکود پذیرفته شده و در صورت تشکیل دولت جدید به رهبری لیکود، وزیر بهداشت و درمان شود.

بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای از لرزان شدن پایه‌های دولت کنونی حسن استقبال کرد و آن را سرآغاز احتمالی پایان کار ائتلاف بنت- لاپید نامید. وی خطاب به خانم سیلمن گفت «به خانه‌ات خوش آمدی». وی سایر نمایندگان عضو ائتلاف را نیز به کناره‌گیری فراخواند.

این تحول در حالی رخ داده که قرار است بنیامین نتانیاهو این هفته برای نخستین بار پس از هفت سال، در یک تظاهرات بزرگ راستگرایان سخنرانی کند.

حامیان احزاب راست و مذهبی کماکان برای بازگشت آقای نتانیاهو به قدرت فعالیت می‌کنند و معتقدند که محاکمه کنونی او به اتهام‌های فساد و سوء استفاده از قدرت، اثری بر جایگاهش در صحنه سیاسی نداشته و حتی در صورت تکرار انتخابات، حزب لیکود قوی‌تر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG