لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

موج دوباره تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان؛ تظاهرات غزه یک کشته و ۴۰ زخمی بر جای گذاشت


با تشدید بحران میان اسرائیل و فلسطینیان، آمریکا در نشست شورای امنیت حکومت خودگردان فلسطینی را به ایجاد «عمدی» بحران متهم کرد، اما از سویی دیگر آفریقای جنوبی در دفاع از فلسطینیان، سطح مناسبات خود با اسرائیل را کاهش داد.

تنش در اطراف مسجدالاقصی در بیت‌المقدس/ اورشلیم بار دیگر افزایش یافته و در غزه آخرین تظاهرات فلسطینی‌ها در مرزهای این باریکه، یک کشته و بیش از ۴۰ زخمی بر جای نهاد. ارتش اسرائیل نیز پس از اصابت راکت از غزه به جنوب اسرائیل در شامگاه جمعه ۱۷ اسفند به نقاطی در غزه حمله هوایی کرد.

به گزارش رویترز، شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه در نشستی به درخواست کویت و اندونزی در حمایت از فلسطینیان، بحران مالی در حکومت خودگردان را بررسی کرد.

پس از آنکه دولت بنیامین نتانیاهو برای واریز کردن پول مالیات کاسبان فلسطینی به تشکیلات خودگردان شرایط تازه‌ای تعیین کرد و خواهان آن شد که حکومت فلسطینی از دادن پول به خانواده‌های فلسطینیان دخیل در حمله به اسرائیلی‌ها خودداری کند، محمود عباس، رییس حکومت خودگردان، به نشانه اعتراض به تصمیم اسرائیل گفت تشکیلات او اساسا از گرفتن این پول صرفنظر می‌کند.

نماینده فلسطینیان در نشست شامگاه جمعه شورای امنیت، دولت اسرائیل را به «راهزنی» مالی متهم کرد.

منصور العتیبی، سفیر کویت در شورای امنیت، گفت تمامی اعضای شورا (غیر از آمریکا) اتفاق نظر دارند که اقدام اسرائیل «نقض توافق‌های دو جانبه» میان این کشور و تشکیلات خودگردان است.

اما جیسون گرینبلات، نماینده آمریکا در مذاکرات خاورمیانه و عضو ارشد تیم جرد کوشنر، مشاور رییس جمهوری آمریکا که در نشست شورای امنیت شرکت داشت، حکومت خودگردان را متهم کرد که با سیاست‌های خود در صدد ایجاد عمدی بحران است.

آقای گرینبلات گفت دادن پول به خانواده‌های فلسطینیان دخیل در حملات به اسرائیلی‌ها، «مشوق اقدامات بیشتر تروریستی» است.

این دیپلمات آمریکایی از دیگر اعضای شورای امنیت خواست به آمریکا ملحق شده و از تشکیلات خودگردان بخواهند کمک مالی به خانواده‌های فلسطینیان عامل حمله به اسرائیلی‌ها را پایان دهد.

از سوی دیگر، سیریل راماپوسا، رییس جمهوری آفریقای جنوبی، جمعه به پارلمان این کشور خبر داد که دولت پرتوریا در راستای تصمیم حزب حاکم این کشور، سطح مناسبات خود با اسرائیل را به نشانه اعتراض به رفتار این کشور با فلسطینیان کاهش می‌دهد.

کنگره ملی آفریقا که حزب حاکم آفریقای جنوبی است، سال گذشته تصمیم گرفت به خاطر «نقض مستمر حقوق فلسطینیان»، سطح روابط سیاسی خود با اسرائیل را کاهش دهد.

رییس جمهوری آفریقای جنوبی در نشست جمعه پارلمان کشورش اسرائیل را عامل ناکامی تلاش‌ها برای مذاکرات در خصوص تشکیل کشور فلسطین معرفی کرد هر چند که گفت، آفریقای جنوبی همچنان اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش عاروتز شوا، شبکه هفت رسانه‌ای اسرائیل، آفریقای جنوبی از اردیبهشت امسال سفیر خود را پس از کشته شدن ده‌ها فلسطینی در تظاهرات اعتراضی به انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، از اسرائیل فرا خوانده و سفارت این کشور در تل‌آویو در ده ماه اخیر در پایین‌ترین سطح دیپلماتیک فعالیت کرده است.

در این میان، تظاهراتی که از فروردین سال ۱۳۹۷ در مرزهای غزه با نام «بازگشت» در جریان بوده، جمعه ۱۷ اسفند، هم‌زمان با روز جهانی زن در حالی ادامه یافت که شمار زیادی از زنان و دختران فلسطینی در میان حدود ۸ هزار تظاهرکننده بودند.

این پنجاهمین جمعه پی در پی بود که فلسطینیان غزه، از جمله در اعتراض به حصر ۱۲ ساله این باریکه تظاهرات کردند و با وجود دست‌کم ۲۵۰ کشته و ۲۵ هزار زخمی هنوز این اقدامات اعتراضی را دنبال می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها بر اساس منابع بیمارستانی غزه، یک جوان ۲۳ ساله به نام تمر خالد عرفات کشته و ۴۲ فلسطینی تظاهرکننده دیگر، شامل ۱۵ نوجوان و دو زن زخمی شدند.

محمد ابو جزر، یک امدادگر پزشکی فلسطینی در مرز خان یونس بر اثر اصابت «بمب گازی» به صورتش زخمی شد؛ به گزارش جروزالم پست، سه امدادگر و دو خبرنگار فلسطینی نیز در میان مجروحین این منطقه بودند.

سخنگوی ارتش اسرائیل در واکنش تاکید کرده که حصار مرزی غزه با اسرائیل «۱۵ بار» به خطر افتاده بود.

اسرائیل از آغاز این تظاهرات مرزی گفته است که امنیت مردم و خاک این کشور خط قرمز است و هیچ تعرضی را تحمل نمی‌کند.

در این میان، پس از آنکه شامگاه جمعه آژیر خطر راکتی در جنوب اسرائیل به صدا درآمد و یک راکت به منطقه اشکول اصابت کرد، جنگنده‌های اسرائیلی با پرواز بر فراز بخش شمالی و نیز خان یونس در جنوب غزه، اقدام به بمباران هوایی کردند.

رسانه‌های اسرائیل گفتند که اهداف متعلق به «نیروی دریایی حماس» بمباران، و خسارات سنگین به آن وارد شد اما از تلفات یا جراحات انسانی خبری انتشار نیافت.

بنیامین نتانیاهو که وزیر دفاع نیز هست، پنجشنبه ۱۶ اسفند گفته بود، ارتش این کشور به هر تحرک شبه نظامیان غزه «پاسخ دو برابری» خواهد داد.

ارتش اسرائیل هم‌زمان شمار بیشتری از نظامیانش را در کرانه باختری و شرق اورشلیم/ بیت‌المقدس در اطراف مسجد الاقصی مستقر کرد. اما با این حال حدود ۴۰ هزار فلسطینی در نماز جمعه الاقصی شرکت کردند.

به گزارش جروزالم پست، تنش در دروازه موسوم به «باب الرحم» در محوطه مسجدالاقصی کماکان در روز شنبه ۱۸ اسفند ادامه یافته اما به درگیری‌های خاصی منجر نشده است.

تنش بر سر «باب الرحم» از ۲ اسفند آغاز شد که صدها فلسطینی این دروازه تاریخی الاقصی را که بسته بود، گشوده و وارد آن شدند.

اسرائیل در واکنش، یک مقام ارشد سازمان اوقاف فلسطینی را دستگیر کرد؛ امری که اردن معترض آن شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، یک هیات این کشور در روزهای گذشته به امان، پایتخت اردن، رفته بود تا راه‌های جلوگیری از مبدل شدن تنش بر سر «باب الرحم» به یک بحران تازه در خصوص مسجد الاقصی را بررسی کند.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هاشمی، متولی اماکن مقدس اسلامی شرق بیت‌المقدس است.

به نوشته جروزالم پست، هم ملک عبدالله که یکشنبه ۱۹ اسفند برای دیدار رسمی به کاخ سفید می‌رود، و هم بنیامین نتانیاهو (که در کارزار انتخاباتی است)، به بحران تازه بر سر مسجدالاقصی نیازی ندارند.

XS
SM
MD
LG