لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

نتانیاهو خواستار تشکیل دولت ائتلافی با احزاب راستگرا شد


بنیامین نتانیاهو (عکس از آرشیو)
بنیامین نتانیاهو (عکس از آرشیو)

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه ۱۱ فروردین در نخستین سخنرانی خود پس از انتخابات پارلمانی هفته گذشته، از احزاب راستگرای این کشور خواست تا برای تشکیل دولت ائتلافی به او بپیوندند.

بر اساس نتایج نهایی که روز جمعه، ششم فروردین، از سوی کمیسیون نظارت بر انتخابات اعلام شد، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو متحدانش تنها در مجموع ۵۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس را کسب کرده‌اند.

اما حد نصاب برای تشکیل ائتلاف دولت کسب حمایت ۶۱ تن از ۱۲۰ نماینده مجلس است.

در همین حال، مخالفان بنیامین نتانیاهو نیز قادر نیستند که دولت ائتلافی تشکیل دهند و نیازمند حضور برخی از احزاب کوچک هستند.

نخست وزیر اسرائیل در سخنان تلویزیونی شامگاه چهارشنبه تاکید کرد، رای اکثریت مردم به جریان راست بوده است و این احزاب ۶۵ کرسی کسب کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو از همه احزاب راستگرا خواست به «خانه» خود بازگردند و به ائتلاف فراگیر راست بپیوندند.

او گفت، بیایید اختلافات خود را کنار بگذاریم تا یک دولت با ثبات و شایسته، همانطور که مردم می‌خواهند تشکیل دهیم.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، حزب راست یامینا، به رهبری نفتالی بنت با هفت کرسی خود، و حزب تازه‌ تاسیس امید جدید، به رهبری گیدئون ساعار با شش نماینده می‌توانند با پیوستن به حزب لیکود مشکل دولت ائتلافی به رهبری بنیامین نتانیاهو را حل کنند.

نفتالی بنت و گیدئون ساعار، هر دو از متحدان سابق بنیامین نتانیاهو هستند. گیدئون ساعار بارها هرگونه پیوستن به ائتلاف حزب لیکود را رد کرده است. وی روز چهارشنبه در توییتی اعلام کرد که به دولت ائتلافی به رهبری بنیامین نتانیاهو نخواهد پیوست و از چنین دولتی نیز حمایت نخواهد کرد.

با این حال، نفتالی بنت هنوز اعلام نکرده که از کدام جناح حمایت می‌کند.

حزب راست یامینا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، نفتالی بنت «تمام تلاش خود را برای تشكیل یك دولت پایدار برای نجات اسرائیل از هرج و مرج انجام خواهد داد.»

همچنین حزب عربی جدید با نام «موحده» به رهبری منصور عباس، که چهار کرسی دارد، و تنها اعلام حمایت آن از جناح بنیامین نتانیاهو، وی را قادر به تشکیل دولت خواهد کرد، اعلام کرده که آماده مذاکرات با هر دو جناح است و به هیچ یک از آنها تعهدی نداده است.

پیش از این رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که بنیامین نتانیاهو با عصبانیت از نتیجه انتخابات، معتقد است که ستاد انتخاباتی حزب لیکود، با «کوتاهی» در انجام ماموریت خود، باعث از دست رفتن حداقل شش کرسی این حزب شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، رهبران احزاب مخالف نتانیاهو روز جمعه چند دیدار و گفت‌وگوی دو به دو انجام دادند تا حزب یامینا را نیز به سوی اتحاد با این جناح جلب کرده و زمینه تشکیل ائتلاف جدید دولتی را فراهم کنند.

برخی از سیاستمداران مخالف بینامین نتانیاهو به رسانه‌ها گفتند که برای جلب حمایت حزب یامینا ممکن است به رئیس جمهور توصیه کنند که وظیفه تشکیل دولت را به نفتالی بنت، رهبر یامینا، بدهد. این در حالی است که حزب او تنها هفت کرسی دارد.

رهبران احزاب در جناح «تغییر» در همین حال گفته‌اند اگر حزب لیکود بنیامین نتانیاهو را از رهبری خود کنار بگذارد، یا آقای نتانیاهو خود به خاطر حفظ منافع کشور از این مقام کنار رفته و زمینه پایان بن‌بست سیاسی را فراهم کند، آنها آماده همکاری با لیکود خواهند بود.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG