لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

ارزیابی ارتش اسرائیل از حملات «گروه‌های نیابتی» ایران برای فشار بر جو بایدن در برجام


جو بایدن می‌گوید در صورت بازگشت ایران به تعهداتش بر اساس برجام، آمریکا نیز به این توافق بازخواهد گشت.
جو بایدن می‌گوید در صورت بازگشت ایران به تعهداتش بر اساس برجام، آمریکا نیز به این توافق بازخواهد گشت.

ارتش اسرائیل پیش‌بینی کرده است که ایران برای «فشار» بر دولت جو بایدن در آمریکا به منظور برآورده کردن خواسته‌های جمهوری اسلامی در برجام از «گروه‌های نیابتی» خود برای حمله به «اهداف غربی» استفاده خواهد کرد.

ارتش اسرائیل احتمال می‌دهد که ایران از راه فعال کردن متحدان و گروه‌های نیابتی‌اش برای ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه، در صدد باشد تا موقعیت خود را در روند مذاکرات احتمالی با آمریکا تقویت کند.

یک فرمانده ارتش اسرائیل که خواسته نامش برده نشود، به خبرگزاری فرانسه گفته که ایران در یک سال پیش‌رو ممکن است به فکر انجام حملات علیه اهداف غربی در جهان باشد اما این اقدامات را به گونه‌ای برنامه‌ریزی خواهد کرد که نقش ایران در این تحرکات همچنان مبهم باقی بماند.

این فرمانده اسرائیلی افزوده است که بی‌ثبات کردن عراق و یمن به‌دست متحدین ایران، از نظر تهران، «یک راهکار ساده و بی‌خطر ولی در عین حال موثر است» که اثبات رد پای تهران در آن نیز دشوار خواهد بود.

این ارزیابی تاکید دارد که ایران با این اقدامات درصدد است تا نفوذ و توان منطقه‌ای خود را به رخ بکشد.

همزمان در گزارش اطلاعاتی ارتش اسرائیل که این هفته با رسانه‌های این کشور در میان گذاشته شد، تاکید شده که ایران مشتاق و منتظر احیای برجام از سوی آمریکا است.

ژنرال هیمن، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه به رسانه‌های این کشور گفت که «ایران در وخیم‌ترین شرایط خود قرار دارد و احیای برجام را تنها راه عبور از بحرانی می‌داند که با آن روبرو شده است».

اما به گفته وی، بازگشت آمریکا به برجام، برای اسرائیل «زیان‌بار» خواهد بود و دسترسی دوباره ایران به «میلیاردها دلار»، به تقویت بیش‌تر حضور این کشور و متحدینش در سوریه، لبنان، یمن، عراق و نوار غزه منجر می‌شود.

اسرائیل، تنها کشور مخالف برجام، از زمان پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری پاییز امسال، نسبت به احتمال بازگشت آمریکا به این توافق هسته‌ای، ابراز «نگرانی عمیق» کرده و این احتمال را حتی به صراحت «حماقتی که نباید رخ بدهد» خوانده است.

جو بایدن این هفته در نخستین مصاحبه بعد از ورود به کاخ سفید، گفت که در صورت بازگشت ایران به تعهداتش بر اساس برجام، آمریکا نیز به این توافق بازخواهد گشت.

مصاحبه ضبط شده جو بایدن در روزی از رسانه‌های آمریکا پخش شد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز تکرار کرد که تنها در صورت رفع کامل تحریم‌ها علیه تهران و راستی‌آزمایی آن، جمهوری اسلامی به تعهدات پیشین برجامی خود بازخواهد گشت.

«ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای دو سال زمان لازم دارد»

گزارش اطلاعاتی ارتش اسرائیل حاکی است که ایران تا ساخت کامل یک بمب هسته‌ای، حداقل به دو سال دیگر زمان نیاز دارد هر چند که رهبر جمهوری اسلامی هنوز برای غنی‌سازی اورانیوم با غلظت مورد نیاز بمب اتمی تصمیمی نگرفته است.

محمودعلوی، وزیر اطلاعات ایران، دوشنبه شب ۲۰ بهمن، به تلویزیون حکومتی ایران گفت که جمهوری اسلامی به فکر ساخت بمب اتمی نبوده و نیست اما «اگر ایران را به سمت آن هل بدهند، دیگر تقصیر ایران نیست».

ارتش اسرائیل در گزارش اطلاعاتی خود همچنین ارزیابی کرده که جمهوری اسلامی ایران تلاش کند تا دو ضربه بزرگی را که در یک سال اخیر از ناحیه کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران و ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و معاون وزیر دفاع ایران، متحمل شد «جبران کند».

ایران ترور محسن فخری‌زاده را به صراحت به اسرائیل نسبت داده است؛ برخی مقامات ارشد اطلاعاتی غربی نیز به نیویورک تایمز گفته بودند که اسرائیل عامل کشته شدن این دانشمند ارشد ایرانی بود.

افسران سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل گفته‌اند که ایران تا کنون با اقدامات سایبری در صدد تلافی‌ کشته شدن محسن فخری‌زاده بوده است.

ارتش اسرائیل احتمال داده که برای جمهوری اسلامی ایران پیدا کردن جانشین محسن فخری‌زاده به منظور هدایت و پیشبرد اهداف برنامه اتمی‌ خود، دشوار نباشد.

ارتش اسرائیل همزمان ارزیابی کرده که گروه حزب‌الله لبنان که مهم‌ترین متحد ایران در منطقه است، در دوران کرونا هم به تقویت خود ادامه داده و ممکن است به نیابت از تهران، در مرز لبنان و اسرائیل دست به تحرک بزند.

به نوشته سایت وای.نت، ارتش اسرائیل این ارزیابی را یک روز پیش از آن منتشر کرد که قرار است رزمایش زمینی جدیدی را در مرز شمالی خود برگزار کند. هدف این مانور دو روزه، ارتقای توانمندی ارتش در صورت بروز جنگ در مرز با لبنان اعلام شده است.

رکن اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل در گزارش خود اما تاکید کرده که توان ارتش این کشور نیز ارتقا یافته و توافق‌های عادی‌سازی با امارات، بحرین، سودان و مراکش، و وجود نشانه‌هایی از بهبود رابطه با ترکیه و قطر، اسرائیل را در منطقه قوی‌تر کرده است.

ارزیابی جدید ارتش اسرائیل در شرایطی منتشر شده که ستاد ارتش و وزارت دفاع درخواست افزایش بودجه نظامی را ارائه کرده‌ و دولت بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته با وجود مخالفت وزارت دارایی، با افزایش خرید سلاح از آمریکا موافقت کرده است.

سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به صورت پیگیر، سرفصل‌هایی از ارزیابی‌های دوره‌ای خود را در قبال منطقه و جهان رسانه‌ای می‌کند. معلوم نیست که ارزیابی‌های پیشین این نهاد تا چه حد دقیق بوده است.

XS
SM
MD
LG