لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

درگیری‌ بین پلیس اسرائیل و فلسطینی‌ها؛ «ده‌ها نفر مجروح شدند»


پلیس ضد شورش اسرائیل با آب پاش، شلیک گلوله لاستیکی و پرتاب بمب صوتی تلاش کرد تظاهرکنندگان را متفرق کند
پلیس ضد شورش اسرائیل با آب پاش، شلیک گلوله لاستیکی و پرتاب بمب صوتی تلاش کرد تظاهرکنندگان را متفرق کند

همزمان با تداوم درگیری‌ها بین نیروهای پلیس اسرائیل و تظاهرکنندگان فلسطینی در شرق اورشلیم/بیت المقدس در روز شنبه ۱۸ اردیبهشت، جامعه بین المللی خواستار توقف خشونت در این شهر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ده‌ها فلسطینی‌ها در روز شنبه در جریان درگیری با پلیس اسرائیل زخمی شدند. جمعیت هلال احمر فلسطین اعلام کرده است که در جریان درگیری‌های روز شنبه ۹۰ نفر مجروح شدند. در درگیری‌های روز جمعه نیز بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

پلیس اسرائیل اعلام کرده است که در محله «شیخ جراح» تظاهرکنندگان به سوی نیروهای امنیتی سنگ پرتاب می‌کردند٬ ولی نیروهای پلیس توانستند تظاهرکنندگان را در این محله متفرق کنند.

محله «شیخ جراح» در هفته‌های گذشته، شاهد تظاهرات در اعتراض به اقدام اسرائیل در اخراج شماری از ساکنین فلسطینی بوده است.

گفته می‌شود اخراج این فلسطینی‌ها از شماری از خانه‌های «شیخ جراح» با این «استدلال» که «در مالکیت یهودیان است»، صورت گرفته است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که پلیس ضد شورش اسرائیل روز شنبه با آب پاش، شلیک گلوله لاستیکی و پرتاب بمب صوتی تلاش کرد تظاهرکنندگان را متفرق کند.

پلیس اسرائیل می‌گوید یک افسر در جریان درگیری با فلسطینی‌ها از ناحیه سر مجروح شده است.

ارتش اسرائیل هم اعلام کرده است که به راکت پراکنی‌های فلسطینی‌ها در منطقه غزه پاسخ داده و یک نقطه متعلق به شبه نظامیان را در غزه هدف قرار داده است.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از اقدامات پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگان فلسطینی دفاع کرد.

او در نشست با مقامات امنیتی رفتار دولتش را «مسئولانه» خواند و گفت دولت اسرائیل «ضمن حصول اطمینان از احترام به قانون و نظم در اورشلیم، آزادی عبادت را مجاز می‌داند».

رویدادهایی که جمعه شب از محوطه داخلی حرم شریف در مناطق فلسطینی‌نشین اطراف آن آغاز شد و شنبه نیز ادامه یافت، شدیدترین و خشونت‌بارترین درگیری‌ها در این منطقه حساس برای مسلمانان در چهار سال گذشته بود.

گزارش‌ها حاکی است که «شیخ جراح» به محلی برای تظاهرات اعتراضی فلسطینیان در اعتراض به تلاش شهرک نشینان اسرائیلی برای تصرف خانه‌های اعراب بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صدها تظاهرکننده فلسطینی در غره در طول مرز با اسرائیل در همبستگی با اعتراضات در بخش شرقی اورشلیم دست به تظاهرات زدند.

موسی ابومرزوق، معاون دفتر سیاسی جنبش حماس، نیز در بیانیه‌ای خواستار حمایت تمامی فلسطینی‌ها از اعتراضات در شرق اورشلیم شد.

واکنش‌های بین المللی

نمایندگان گروه چهارجانبه خاورمیانه، یعنی آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، و روسیه نیز شنبه نسبت به تداوم خشونت در شرق اورشلیم/بیت المقدس ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف درگیری در این شهر شدند.

به دنبال تشدید درگیری‌ها در شرق اورشلیم، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز برنامه اسرائیل برای اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌های خود را محکوم کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم از جامعه بین‌المللی و کشورهای اسلامی خواست تا برای جلوگیری از اقدامات اسرائیل در بیت المقدس اقدام کنند.

یک مقام فلسطینی گفته است مصر در تلاش است تا برای کاهش خشونت‌ها میانجیگری کند.

XS
SM
MD
LG