لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

از احتمال «پیروزی نتانیاهو» تا هشدار علیه «اقدامات طائب» در ترکیه


نسخه‌هایی از چند روزنامه اسرائیلی/ عکس تزئینی است.
نسخه‌هایی از چند روزنامه اسرائیلی/ عکس تزئینی است.

ادامه بقای دولت نفتالی بنت یا سقوط آن پس از سپری شدن یک سال از ائتلافی به‌شدت لرزان، ادامه اعتصاب‌ و کم‌کاری‌ معلمان، ازسرگیری اعتصاب رانندگان اتوبوس، ۵۰ سالگی جنبش «پلنگان سیاه»، شمار فزاینده قتل مردم به دست مردم در آخر هفته و پنهان شدن گردشگران اسرائیلی در اتاق‌های دربسته در هتل‌های استانبول بنا به توصیه اکید مقامات امنیتی اسرائیل، از مهم‌ترین موضوع‌های رسانه‌های اسرائیل در روز یک‌شنبه، ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) است.

با نزدیک شدن موعد اولین سفر رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل، در حالی که پایه‌های ائتلاف دولت نفتالی بنت لرزان‌تر از هر زمان دیگر در عمر یک‌ساله این کابینه ناهمگون است، این پرسش در رسانه‌های اسرائیل مطرح است که زمانی که هواپیمای حامل جو بایدن به فرودگاه بن‌گوریون برسد، آیا آقای بنت هنوز در مصدر نخست‌وزیری خواهد بود که از او استقبال کند؟

یا این بخت دوباره به بنیامین نتانیاهو خواهد رسید که از جناح اپوزیسیون مترصد است که هر لحظه به سکانداری دولت بازگردد.

ران ادلیست در روزنامه مستقل معاریو که از قدیمی‌ترین نشریات اسرائیلی است، نوشته است که سرنگون کردن دولت بنت-لاپید، «پیروزی باند نتانیاهو» با حمایت افراطی‌ترین راستگرایان و «بازنده شدن بزرگ مردم» خواهد بود.

روز چهارشنبه آینده، اول تیر، روز مهم دیگری برای نفتالی بنت است که آیا دولت او در جریان رأی‌گیری‌های پارلمان (کنست)، به حیات خود ادامه خواهد داد یا به فروپاشی نزدیک‌تر می‌شود؛ دولتی که ائتلافی از احزاب راست و میانه و چپ و با حمایت حزب اسلامگرای اخوان مسلمی «الموحده» (راعام) بوده است.

چهره‌های اصلی ائتلاف تشکیل‌دهنده کابینه بنت در ژوئن ۲۰۲۱ کمی بیش از یک سال پیش
چهره‌های اصلی ائتلاف تشکیل‌دهنده کابینه بنت در ژوئن ۲۰۲۱ کمی بیش از یک سال پیش

بنت که به عنوان رهبر یک حزب بسیار کوچک و تنها با هفت کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان، اما با برنامه‌ریزی یائیر لاپید، رهبر حزب «یش آتید» به نخست‌وزیری رسید، حال هر روز با گریز یکی دیگر از نمایندگان حزب خود یا اعضای سایر احزاب وابسته به ائتلاف دولت روبه‌روست و مدتی است که از حمایت ۶۱ نماینده برخوردار نیست. خود او اذعان کرده که سرنوشت دولت به تحولات همین روزهای کنست بستگی دارد.

به نوشته ران ادلیست، نمایندگانی که با انگیزه‌های مختلف از ائتلاف دولت می‌گریزند، ضعف و سستی احزابی را نشان می‌دهند که آن‌ها را تنها در آستانه هر انتخاباتی به عضویت خود درآورده‌اند و اکنون حیات دولت به این سیاستمداران تازه‌کار و ناشناس و فرصت‌طلب بستگی دارد.

این تحلیلگر افزوده است در طرف مقابل نیز گروه‌های راست افراطی مانند «لافامیلیا» و «کاهانیست‌ها» اقدامات روانی خود را برای اثرگذاری بر جامعه و افکار عمومی تشدید کرده‌اند تا «باند نتانیاهو» را به قدرت برگردانند.

به نوشته آقای ادلیست، تعدد احزاب در مجلس و وجود احزابی که حتی پنج کرسی ندارند، اما رأی آن‌ها سرنوشت دولت‌ها را تعیین می‌کند، گرفتاری اصلی سیاست این کشور است که تا حال کسی نتوانسته راه حلی برای آن بیابد.

اعتصاب‌های معلمان

روزنامه یدیعوت آحرونوت روز یکشنبه به موضوع اعتصاب و کم کاری معلمان پرداخته است.

اتحادیه معلمان هشدار داده که سال تحصیلی بعدی با اعتصاب‌های گسترده‌تر همراه خواهد بود و حتی ممکن است در موعد خود آغاز نشود

به نوشته این روزنامه، با هشتگ‌ فقر معلم و با دستور اتحادیه معلمان اسرائیل، آموزگاران و دبیران در این روز نیز در سراسر اسرائیل دو ساعت دیرتر به سر کلاس‌های درس رفتند تا با مشکلاتی که برای والدین و جامعه از این کم‌کاری ایجاد می‌شود، آنها هر چه بیشتر متوجه درآمد اندک معلمان باشند و فشار بر وزارت دارایی و دولت را برای تصویب بودجه بیشتر برای معلمان تشدید کنند.

یافا بن‌داوید، رئیس اتحادیه معلمان، که در هفته‌های گذشته نبرد سختی را با دولت آغاز کرده و بارها تظاهراتی بزرگ در تل‌آویو و اورشلیم از معلمان و خانواده دانش‌آموزان ترتیب داده، گفته است که احتمال یک روز کامل اعتصاب نیز در دست بررسی اتحادیه است.

در حالی که سال تحصیلی روز ۳۰ ژوئن، ۱۲ روز دیگر، به پایان می‌رسد، هشدار اتحادیه معلمان که سال تحصیلی بعدی با اعتصاب‌های گسترده‌تر همراه خواهد بود و حتی ممکن است در موعد خود آغاز نشود، دولت را زیر فشار گذاشته است.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، در حالی که دستمزدهای اندک معلمان، بسیاری از نیروهای بااستعداد و توانمند را از آموزش دور و جذب شغل‌هایی با درآمدهای سریع‎‌تر و بیشتر کرده، معلمان باقی‌مانده اعتصاب خود را طنین‌انداز شدن فریاد خویش در جامعه می‌دانند.

با این حال، اعتصاب‌ها سختی‌های زیادی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند و والدین کودکان دوره دبستان نمی‌دانند هر بامداد باید به سر کار خود بروند یا منتظر بمانند تا فرزندشان را در ساعتی دیرتر به مدرسه برسانند.

کم‌کاری رانندگان اتوبوس

روزنامه راستگرای اسرائیل‌هیوم نوشته است که غیر از معلمان، گروه‌های شغلی متعددی به اعتصاب‌ها پیوسته‌اند و این وضعیت ممکن است در روزهای آینده وخیم‌تر شود.

در این گزارش آمده است که کوتاهی دولتمردان در افزایش دستمزد، ادامه بن‌بست در قول و قرارها در خصوص تغییر قراردادهای کاری، و احساس فزاینده که کار سخت‌تر درآمد شایسته‌تری را نصیب فرد نمی‌کند، شاغلان بسیاری از رشته‌ها را به بلند کردن صدای اعتراض خود کشانده است.

به نوشته اسرائیل‌هیوم، رانندگان اتوبوس‌ها امروز نیز کم‌کاری خواهند کرد و به جای راندن اتوبوس، خود در ایستگاه‌ها خواهند ایستاد با این انتظار که آیا مراو میخائیلی، وزیر راه و ترابری که رهبر حزب «کارگر» نیز هست، از خواب غفلت برخواهد خاست و تلاشی برای بهبود شرایط رانندگان خواهد کرد یا نه!

مراو میخائیلی، وزیر راه و ترابری و رهبر حزب کارگر در کنار نفتالی بنت
مراو میخائیلی، وزیر راه و ترابری و رهبر حزب کارگر در کنار نفتالی بنت

این روزنامه نوشته است که در پی رویدادهای امنیتی دو ماه پیش با وجود وعده‌های فراوان سیاستمداران به نیروی پلیس در مورد افزایش دستمزد و مزایای آنان، و نیز اضافه شدن بر تعداد نیروهای پلیس برای کاستن از سختی بار آنها، عملاً تغییری رخ نداده است.

اسرائیل هیوم نوشته است که آوی کوهن، فرمانده پلیس اورشلیم، وضعیت پلیس را به بیماری به روی برانکارد تشبیه کرده و گفته که حتی فرماندهان پلیس زیر برانکارد رفته و می‌کوشند اندکی کمک کنند اما پلیس زیر بار کار سخت، ساعت‌های طولانی و مخاطرات جانی زیاد، کمر خم می‌کند.

۵۰ سالگی جنبش «پلنگان سیاه»

۵۰ سالگی جنبش «پلنگان سیاه» در شرایطی در رسانه‌های اسرائیل بازتاب دارد که به نظر می‌رسد با گذشت نیم قرن از آوازه این جنبش، تغییر چندانی در وضعیت شهروندان مهاجر از کشورهای شرقی و آفریقایی، داده نشده و احساس تبعیض در میان آنها نسبت به نسل‌های مهاجر از روسیه و غرب کماکان ادامه دارد.

جنبش «پلنگان سیاه» در سال ۱۹۷۱ میلادی، در حالی که ۲۳ سال از تأسیس اسرائیل سپری شده و هنوز مهاجران غربی‌تبار حاکم، طراح و مجری امور اصلی جامعه بوده و مهاجران شرقی‌تبار را به چشم سیاهی لشگر برای کارهای خرده‌پا می‌نگریستند، توسط چهار جوان از خانواده‌های مهاجر مراکشی پا گرفت.

رئوبن ابارجیل، ساعدیا مارسیانو، چارلی بیتون و کوخاوی شمش با کارهایی مانند غیرمعمول در عرف جامعه، مانند راهزنی به سود فقرای شرقی، اصرار داشتند نشان دهند که مهاجران شرقی مدافعی در میان سیاستمداران آمده از غرب ندارند و باید خود حق خویش را بستانند.

حال ۵۰ سالگی این جنبش کماکان مصادف است با کاربرد بیشتر عبارت «اسرائیل دوم». یک روزنامه‌نگار و محقق اسرائیلی به نام آویشای بن حییم از چند سال پیش عبارت «اسرائیل دوم» را به جامعه قبولانده است به گونه‌ای که اتفاقاً سیاستمداران حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهوی غربی‌تبار، به طرزی فزاینده از آن استفاده می‌کنند تا آرای نسل‌های مهاجران شرقی‌تبار را که هنوز از تبعیض اجتماعی در رنج هستند، به حزب خود جلب کنند.

کتاب «اسرائیل دوم» نوشته آویشای بن حییم نیز در نمایشگاه سالانه کتاب که این روزها در اسرائیل در جریان است، در صدر پرفروش‌ترین‌ها ایستاده است.

خشونت‌های محلی و قتل‌های طایفه‌ای

تنها دو روز آخر هفته: هفت قتل در شش شهر؛ خونریزی بی‌محابا و خشونتی که شهروندان علیه یکدیگر نشان می‌دهند.

روزنامه هاآرتص نوشته است که در ماه گذشته تقریباً هر روز یک شهروند دیگر در این خشونت‌های فزاینده کشته شده است. پلیس به هاارتص گفته است که نیروهایش از این صحنه قتل به صحنه‌ای دیگر فرا خوانده می‌شوند و با تلنبار شدن پرونده‌های بازجویی قتل، نمی‌توان کار پرونده‌ها را به دقت پیش برد.

این روزنامه نوشته است که آخر هفته یک مرد ۶۰ ساله با گلوله‌های یک مرد ۷۰ ساله در راه پله خانه‌اش در ساختمانی کاملاً معمولی در شهر رامات گان در تل‌آویو در خون خود غلتید، چرا که چون دختر مقتول از پسر قاتل جدا شده و برای زندگی نزد والدینش بازگشته بود.

در جایی دیگر، دو پسرعمو به یک قرار دروغین دعوت شدند و افرادی این دو جوان را به رگبار گلوله بستند. چرا؟ چون حتی بدون آن‌که آن‌ها را بشناسند، می‌خواستند از افراد دیگری در طایفه‌شان انتقام‌ بگیرند.

به نوشته هاآرتص، نیروهای پلیس همین هفته گذشته به خود افتخار کردند که دست‌کم از خشونت‌ها و کشت و کشتار در میان اعراب شهروند اسرائیل کاسته شده، اما تنها هفت تن در چند ساعت کشته شدند.

یک پلیس ارشد به هاآرتص گفته است که کوششی دامنه‌دار، بسیار عمیق و روندی طولانی لازم است تا دست کم در مورد قتل‌هایی که توسط باندهای کوچک به نام انتقام‌گیری طایفه‌ای انجام می‌شود، بتوان کاری کرد.

نام طائب داغ‌تر شده است

توصیه مقامات اسرائیلی به گردشگران این کشور، که با وجود همه هشدارهای نهادهای امنیتی راهی استانبول ترکیه شده‌اند، در این زمینه که اگر به اسرائیل برنمی‌گردندند دست‌کم در اتاق هتل بمانند و از تردد در خیابان‌های شهر خودداری کنند، در تمامی مطبوعات اسرائیل بازتاب دارد.

سایت خبری تایمز اسرائیل با اشاره به هشدار مقامات که گفته بودند در همین آخر هفته به طور مشخص «تیم‌های ترور ایرانی» به دستور حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، مترصد «دزدیدن و کشتن گردشگران اسرائیلی» در استانبول هستند، نوشته است که در حالی که شماری از این گردشگران به توصیه مقامات توجه کرده و از اتاق‌ هتل خود خارج نشدند، هنوز عده زیادی از گردشگران رسیده به استانبول اصرار دارند که بگویند که احساس خطر نمی‌کنند و هر چند بیش‌تر از همیشه مراقب جان خود هستند و هوشیارترند، اما حاضر نیستند خود را در پشت درهای اتاق هتل محبوس کنند.

حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است
حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است

تایمز اسرائیل به نقل از گزارش شبکه‌های خبری اسرائیل نوشته که پلیس استانبول صدها نیروی خود را به خیابان‌ها فرستاده تا از جان گردشگران اسرائیلی مراقبت کنند و نمی‌خواهد حال که مناسبات ترکیه با اسرائیل بهبود یافته، در رهگذر یک رویداد تروریستی احتمالی برای جان گردشگران اسرائیلی، مناسبات دو کشور دوباره به خطر بیفتد.

به نوشته این روزنامه، یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل آخر هفته با سفر به استانبول، با مقامات ارشد امنیتی ترکیه دیدار کرده و آمادگی جدی و همکاری این کشور در مراقبت از جان گردشگران اسرائیلی را ستایش کرده است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز به حکومت ایران «هشدار» داده که اگر به گردشگران اسرائیلی لطمه بزند، اسرائیل از آن‌ها در هرجا و هر کس که باشند، انتقام خواهد گرفت. به این ترتیب،‌ اکنون در بورس سیاه کسانی که به گفته رسانه‌های اسرائیلی، مترصد آسیب زدن به اسرائیلی‌ها هستند، نام حسین طائب داغ شده است.

XS
SM
MD
LG