لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

اسرائیل علی‌رغم مخالفت آمریکا شهرک‌های جدیدی در کرانه باختری می‌سازد


بتسال‌ال اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور
بتسال‌ال اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور

علی‌رغم فشارهای بین‌المللی به اسرائیل برای توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری اشغالی، بتسال‌ال اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، از مصوبه‌ای برای ساخت یک شهرک جدید در زمین‌هایی که فلسطینی‌ها آن را هسته اصلی کشور آینده خود می‌دانند، خبر داد.

آقای اسموتریچ شامگاه سه‌شنبه خبر تصویب ساخت شهرک «میشمار یهودا» در «گوش عتصیون» را که مجتمعی از شهرک‌های یهودی‌نشین در جنوب اورشلیم است اعلام کرد و گفت که مجوز ساخت شهرک‌های بیشتری نیز صادر خواهد شد.

وی در بیانیه‌ای اظهار داشت: «ما روند ساخت و ساز شهرک‌ها را در سراسر کشور ادامه خواهیم داد.»

این اقدام تنها چند روز پس از آن صورت گرفته است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت که واشینگتن اعتقاد دارد وجود شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری منافی قوانین بین‌المللی است.

موضع ایالات متحده درباره شهرک‌های یهودی‌نشین برای طولانی مدت مخالفت با ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری بوده و تنها در دولت دونالد ترامپ بود که واشینگتن موضعی متضاد اتخاذ کرد. از این رو با توجه به اظهارات مقامات دولت جو بایدن، واشینگتن بار دیگر با بیشتر کشورهای جهان که توسعه این شهرک‌ها را غیرقانونی می‌دانند، همسو شده است. اسرائیل اما این دیدگاه را قبول ندارد و ادعا می‌کند که مردمان یهود پیوندهای تاریخی با این زمین‌ها دارند.

اسموتریچ که رهبر پرنفوذ یکی از احزاب راست افراطی طرفدار توسعه شهرک‌هاست، خود در یکی از این شهرک‌ها زندگی می‌کند و همواره از توسعه آنها حمایت کرده است.

شلومو نعمان، شهردار شورای منطقه‌ای گوش عتصیون، گفت: «پاسخ ما به ملت‌های جهان این است. ما همچنان به پیش می‌رویم و گوش عتصیون را با ساکنان بیشتر، مدارس بیشتر، جاده‌های بیشتر و مهدکودک‌های بیشتر قدرتمندتر خواهیم کرد.»

گروه اسرائیلی چپ‌گرای«صلح اکنون» که روند شهرک‌سازی‌ها را رصد می‌کند ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که از آغاز جنگ کنونی غزه در ماه اکتبر به این سو فعالیت‌های مربوط به ساخت و ساز شهرک‌ها به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

بر اساس گزارش کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، حدود ۷۰۰ هزار شهرک‌نشین در ۲۷۹ شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری و اورشلیم شرقی زندگی می‌کنند در حالی که شمار ساکنان این شهرک‌ها در سال ۲۰۱۲ حدود ۵۲۰ هزار نفر بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG