لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

تظاهرات اعتراضی در چندین نقطه کرانه باختری در سالروز استقلال اسرائیل


نوار غزه
نوار غزه

فلسطینیان روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت، تظاهراتی را در نقاط مختلف کرانه باختری و نوار غزه، با نام «روز نکبت» که سالروز استقلال اسرائیل است، برگزار کردند.

هرچند سازمان‌های فلسطینی، از جمله حماس مردم خود را به «راهپیمایی میلیونی بازگشت» در این روز فرا خواندند، اما به نظر می‌رسد شمار تظاهرکنندگان، دست‌کم در ساعات اولیه آن از چند هزار تن فراتر نرفته بود.

تظاهرات امسال با ماه رمضان مصادف شده است.

فلسطینیان تاسیس اسرائیل در ۷۱ سال پیش را آغاز فاجعه برای خود می‌دانند و هر سال در این روز مراسم اعتراضی برگزار می‌کنند تا بر رویای بازگشت به زمین‌هایشان تاکید کنند.

همزمان در این روز، اعتصاب سراسری در کرانه باختری و غزه برقرار است و از جمله مدارس، دانشگاه‌ها و محل‌های کسب و کار تعطیل شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ارتش این کشور حضور نظامیان خود به ویژه در مرزهای غزه را برای مقابله احتمالی با تظاهرکنندگان تقویت کرده بود.

آویخای ادرعی، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل، سه‌شنبه شب در پیامی به فلسطینیان نوشت که این تظاهرات زندگی‌تان را بدتر کرده و سازمان‌های تروریستی از شما سوء استفاده می‌کنند.

تظاهرات «روز فاجعه» امسال با یک هفته بعد از آخرین درگیری‌ نظامی ارتش اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی غزه مصادف شده است.

بحران هفته گذشته که در طول آن، شبه نظامیان غزه ۷۰۰ راکت به جنوب اسرائیل شلیک کردند و اسرائیل نیز غزه را هدف حملات سنگین هوایی قرار داد، پس از دستیابی طرفین به یک آتش‌بس نانوشته، از جمله با میانجی‌گری مصر، فعلا خاتمه یافته است.

قطر که هم با اسرائیل و هم با فلسطینیان در تماس است، پس از اعلام آتش‌بس خبر داد که ۴۸۰ میلیون دلار دیگر برای کمک بهبود زندگی فلسطینیان اختصاص داده است؛ این امر به این معنی است که نتانیاهو با انتقال کمک تازه قطر برای فلسطینیان موافقت کرده است.

قطر در روزهای گذشته پرداخت صد دلار به هر خانواده فلسطینی در غزه را نیز همزمان با ماه رمضان آغاز کرده است. ده‌ها هزار فلسطینی هر روز در برابر مراکزی که اسکناس صد دلاری کشور قطر توزیع می‌شود، صف می‌کشند.

در این میان، زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، چهارشنبه گفت، از کمک مالی قطر قدردانی می‌کنیم، اما این کشور نمی‌تواند به ما دستور بدهد زیرا «مقاومت در برابر اشغالگری سکوت نخواهد کرد».

فلسطینیان از بهار سال گذشته تاکنون به تظاهرات هفتگی اعتراضی در مرزهای غزه ادامه داده‌اند؛ بیش از ۲۷۰ تن در این تظاهرات کشته و نزدیک به ۲۷ هزار تن زخمی شده‌اند.

نخست وزیر اسرائیل که کشورش در روزهای گذشته سالروز تاسیس خود را جشن گرفت، تاکید کرده به زودی شهرک‌های عمده یهودی‌نشین کرانه باختری را به خاک خود منضم خواهد کرد.

به نوشته روزنامه اسرائیل هیوم، دولت نتانیاهو سرمایه‌گذاری در یهودی‌نشین‌ها را از بعد از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، به میزان چشمگیری افزایش داده و آن را از ۳۳۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به ۴۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش داد. این روند افزایشی در سال‌های بعد نیز ظاهرا ادامه یافته است.

با وجود تقویت یهودی‌نشین‌ها و قطع رابطه فلسطینیان با واشینگتن، آمریکا اعلام کرده که به زودی طرح صلح موسوم به «معاهده قرن» را به طرفین نزاع دیرینه اسرائیلی- فلسطینی ارائه می‌کند.

مقامات آمریکایی دست‌اندرکار تهیه طرح صلح به طور تلویحی تایید کرده‌اند که این پیشنهاد شامل راهکار دو دولتی، به مفهوم استقلال کشوری مستقل برای فلسطینیان نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG