لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

ارتش اسرائیل در پی «تهدید حزب‌الله» به حال آماده‌باش درآمد


رسانه‌های اسرائیل همچنین از تعویق تمرینات نظامی ارتش در بخش شمالی کشور خبر داد‌ه‌اند.
رسانه‌های اسرائیل همچنین از تعویق تمرینات نظامی ارتش در بخش شمالی کشور خبر داد‌ه‌اند.

اسرائیل روز پنجشنبه دوم مرداد تأیید کرد که در پی «تهدید حزب‌الله»، تدابیر امنیتی در مرز شمالی خود را تقویت کرده و سطح هوشیاری را نسبت به رویدادهای احتمالی افزایش داده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در این زمینه گفت بر اساس تصمیم فرماندهان ارتش، بر شمار نظامیان مستقر در بخش شمالی افزوده می‌شود و سایر گام‌های لازم متناسب با احتمالات پیش‌رو در دستور کار است.

این تصمیمات شامگاه اول مرداد در نشست ستاد ارتش اسرائیل گرفته شده است.

رسانه‌های اسرائیل همچنین از تعویق تمرینات نظامی ارتش در بخش شمالی کشور خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تدابیر از ۳۱ تیر و پس از آن اتخاذ شد که حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که علی کامل محسن، یک شبه‌نظامی این سازمان در آخرین «حمله هوایی اسرائیل» در سوریه کشته شده است.

حمله منتسب به اسرائیل حوالی نیمه‌شب دوشنبه ۳۰ تیر علیه منطقه الکسوه در حومه دمشق صورت گرفت.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در سخنرانی‌های گذشته به اسرائیل «هشدار» داده بود که اگر در حملاتش در سوریه به شبه‌نظامیان حزب‌الله آسیب برساند، با «انتقام‌گیری» روبه‌رو خواهد شد.

حزب‌الله چندی پیش در واکنش به کشته شدن دو نیروی خود در حملات هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه، از خاک لبنان یک خودروی نظامیان اسرائیل را در بخش شمالی این کشور هدف قرار داد.

برخی رسانه‌های منطقه که هم‌سو با حزب‌الله هستند، در پی بیانیه جدید حزب‌الله در خصوص کشته شدن علی کامل محسن، از «آماده شدن» این سازمان برای واکنش به اسرائیل خبر داده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل در دوره اخیر گفته بودند که کشورشان در اقدامات و حملات هوایی علیه «اهداف ایران و نیروهای متحد با ایران» در سوریه، محتاط است که شبه‌نظامیان حزب‌الله کشته نشوند زیرا حسن نصرالله معمولاً هشدارهای خود را عملی می‌کند.

احتیاط اسرائیل در برابر حزب‌الله پس از آن در رسانه‌های اسرائیلی مطرح شد که این کشور یک خودروی شبه‌نظامیان حزب‌الله را هنگامی هدف قرار داد که خود آنها درون خودرو نبودند.

به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، این شبه‌نظامیان ظاهراً در کار انتقال تجهیزات تازه‌رسیده از ایران به سوریه و لبنان بودند اما خودروی آنها زمانی که از آن خارج شدند، هدف قرار گرفت.

گروه ناظر حقوق بشر سوریه گفته بود که «پنج تن از شبه‌نظامیان متحد ایران» در بمباران شامگاه ۳۰ تیر علیه منطقه الکسوه کشته شدند.

ارتش سوریه از زخمی شدن هفت نظامی خود خبر داد اما به کشته شدن عضو حزب‌الله اشاره نکرده بود.

سوریه در همین حال گفته بود که پدافند آن کشور اکثر موشک‌های اسرائیلی را که از جنگنده‌ها در آسمان جولان شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد.

به گزارش سایت وای.نت، ارتش اسرائیل ساعاتی پیش از آن، اطلاعاتی در خصوص انتقال نخستین محموله‌های مرتبط با سامانه پدافند هوایی ایران به فرودگاه نظامی منطقه الکسوه دریافت کرده بود.

به نوشته این رسانه‌ها این محموله‌ها چند روز پس از دیدار محمد باقری، رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران، از سوریه و امضای توافق‌نامه جدید نظامی دو کشور، از تهران به سوریه فرستاده شد. ایران آشکارا گفته است که ارتقای پدافند هوایی سوریه در دستور کار است.

اسرائیل در خصوص حمله ۳۰ تیر سکوت کرده است.

در این میان، نفتالی بنت، وزیر دفاع پیشین اسرائیل، در گفت‌وگو با شبکه آی۲۴ اسرائیل، در خصوص حمله یادشده گفت به جای زدن نیروهای نیابتی ایران در منطقه، اسرائیل باید «مستقیماً» خود ایران را هدف قرار دهد.

آخرین درگیری مستقیم نظامی اسرائیل و حزب‌الله، موسوم به جنگ ۳۴ روزه، ۱۴ سال پیش رخ داده بود.

شیخ نعیم قاسم، معاون حسن نصرالله، هفته گذشته گفته بود که نیروهای این سازمان با وجود حضور در جنگ سوریه، از آمادگی و امکانات بسیار بیشتر از جنگ پیشین برای ورود به عملیات علیه اسرائیل برخوردار هستند و «اسرائیل یقیناً بازنده خواهد بود».

اما ژنرال کنث مکنزی، فرمانده سنتکام، ستاد مرکزی نیروهای آمریکا، هفته گذشته پس از سفر به لبنان اظهار داشت: «در صورتی که حزب‌الله بخواهد بار دیگر علیه اسرائیل دست به عملیات بزند، مرتکب اشتباه بزرگی می‌شود که تبعاتی وخیم خواهد داشت».

XS
SM
MD
LG